Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

God doesn´t make mistakes

Zargenta skrev 2011-09-02 14:19:35 följande:
    Förlåt om jag fick det att låta som om du var funktionsnedsatt eller utvecklingsstörd alternativt handikappad <3
    japp, det gjorde du.
    jag sitter och tröstäter nu.
    Ät min sidfot
  • puss
    Sarah f skrev 2011-09-02 14:22:22 följande:
    sorry, gör du slut nu?
    inte kan jag det heller.
    Ät min sidfot
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:22:38 följande:
    Nej, absolut inte! Däremot vet jag att det till o med funnits kvinnor som varit så mycket principiellt mot
    aborter att de trots läkares prognos om att det troligen skulle medföra döden i komplikationer valt att bära o föda ett barn. Det  innebär att det säkert finns de som även i svåra situationer skulle välja att föda ett barn med
    Downs och detta påverkas just av personernas VÄRDERINGAR .

Men OBSERVERA nu att jag INTE-ABSOLUT ABSOLUT INTE- SÄGER att en kvinna om hon sannolikt dör vid en gravidite/födsel skall  föda barnet.OM läkare gav besked om att valet stod mellan döden och abort för min fru  så skulle jag I DET FALLET HELLRE SE ATT HON VALDE ABORT.

Det finns alltid gränsfall  och jag säger inte så mycket om dem. Däremot tycker jag det känns tråkigt  tex med den trend som inneburit att allt fler av fostren med Downs aborteras i Danmark och med Tännsjös uttalande.
    varför envisas du då med att det är den värdefråga? vad är det som värderas?
    Ät min sidfot
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 09:23:52 följande:
    Är döden bättre än liv för Downsbarnen.

Vilka är vi att säga att vissa liv inte är
    värda att leva
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 10:00:19 följande:
    . Om man definierar människovärde efter
    ett politiskt belsutat regelverk så kan man ju säga så , men om man räknar med ett absolut
    människovärde som är oberoende av politiska beslut är det ju annorlunda.
    Ät min sidfot
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:11:53 följande:

Problemet för mig är förståss att jag är emot utsorterande och då talar jag emot Tännsjö.
    Både han och jag har yttrandefrihet.

Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:19:20 följande:
    helt enkelt att värderingar som innebär döden för oönskade individer
    skall vara vanliga och att det är ett samhälle som inte har plats för
    de med olika handikapp.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:17:36 följande:
    En viss likhet kan finnas i en dels tänkande.Sedan är det naturligtvis också skilllnad på om
    det är statligt styrt eller styrt av privatpersoner , men själva den ideologiska grunden i
    tankarna om ett bättre samhälle har vissa paralleller vad gäller Tännsjö och Hitler.
    Hitler ansåg också att han verkade för ett bättre samhälle, ja att han var mänsklighetens räddare
    . Han menade att i en avlägsen framtid kommer människan att ställas inför enorma svårgiheter
     och därför var det viktigt att det var de bästa anlagen som fördes vidare och därför skulle
    man sortera ut.
    de med de bästa arvsanlagen som skulle styra
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:05:16 följande:
    Det är hans sätt att uttrycka sig angående ett bättre samhälle utan personer med DS, dyslexi och färgblindhet som skrämmer mig. Jag skulle i o för sig också gärna ha ett samhälle utan dessa handikapp MEN GENOM
    BOTANDE av drabbade individer om det vore möjligt och INTE BORTSORTERANDE.
    Ät min sidfot
  • puss

svenerik nästan alla dina inlägg handlar om att värdera.

Ät min sidfot
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:29:14 följande:
    Naturligtvis finns olika situationer , men min huvudprincip är att jag ser
    positivt på när någon får leva. Jag tror att majoriteten av de aborter som
    görs i Sverige skulle ha kunnat undvikas, men samtidigt finns det vissa
    situationer när jag inte etiskt invänder mot abort. Om valet står mellan två
    liv, tex om läkare har gett besked om att  alternativen är abort eller döden
    för kvinnan så ser jag hellre att abort görs.

Jag DÖMER ALDRIG NÅGON SOM PERSON. Det är handlingar som jag ibland
    inte kan stödja. IIngen är perfekt , inte heller jag, och förkastliga gärningar
    har jag sannerligen gjort själv i mitt liv.
    sida upp och sida ner, värdera värdera, värde värde i dina inlägg.
    jag önskar att du kan inse att folk aborterar sina ()ds-foster av andra anledningar än nåt som har med värde att göra.
    Ät min sidfot
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:35:13 följande:
    Jag tror vi debatterar en språkfråga. Vi emnar nog olika med ordet värderingar.
    Jag tror vi pratar förbi varandra.
    jag syftar inte på ordet "värderingar". jag syftar på att du i inlägg efter inlägg hävdar att folk aborterar ds-foster pga deras värde.
    Ät min sidfot
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:10:03 följande:
    Jag beskriver att värderingarna är avgörande. Jag har värderingar så jag inte skulle
    uppmana min fru till abort om hon bar på ett foster med Downs. Andra män med andra värderingar
    skulle kunna uppmana sin fru till abort. Jag talar för mina värderingar och beskriver att värderingarna
    är avgörande id et enskillda fallet förom det blir abort eller inte. Lagen har fri abort tom vecka 18 i
    Sverige men om det blir abort eller inte beror ju på värderingarna med mera i det enskillda fallet.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 09:42:24 följande:
    Det handlar om attityden till foster med Downs.
    Ät min sidfot
  • puss
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 12:16:22 följande:
    Givetvis är värderingarna i det enskilda fallet oerhört avgörande.
    Hur man ser på fostret påverkar ju vilket val som görs.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 12:23:46 följande:
    Men snälla nån-det är väl självklart att personer med samma värderingar som jag
    inte väljer abort och personer med helt andra värderingar tennderar mer att göra det.
    Jag förstår inte vad osm är fel i det resonemanget.
    Ät min sidfot
Svar på tråden God doesn´t make mistakes