Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

Kattdamen skrev 2011-09-03 18:27:53 följande:
    Vi gör det redan dagligen, så jag tycker inte det är en så stor fråga. Det vore bara bra om vi kunde fixa till felen.
    Men TS menar att det inte hör till saken, det är BARA när det gäller DS som det är fel.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:39:48 följande:
    Jag tror att DS människorna har andra krav än vad vi sk normala har.

jag säger det igen.. ALLA kan inte förverkliga sina drömmar om yrke. ALLA kan inte ha Statusyrken.. Jag tror jag får "trösta" mera mina pojkar för att dom inte kan bli det dom blir... än min dotter.

Vill min dotter bli syrra.. så får man förklara och styra det. Hon kommer inte att gå under. Det fina med DS människor är ju att om lever Här och NU. Dom grubblar inte om framtiden och dom är inte speciellt bundna av dåtiden..

Vi däremot lever överallt annars än här och nu.. många alltså. Dom är bittra över vad dom kanske inte har åstadkommit och ältar det i evighet och dom är oroliga över framtiden.. och ältar över det med. Vi glömmer ofta nuet!

Det är en BRIST vi har och DS personerna har fått det till sin fördel. Dom har tagit över andra egenskaper också. Att inte döma hej vilt. Dom ser DIG även om du har knullrufs i håret och en klänning över en vinteroverall. Dom dömer inte efter folks ekonomiska förutsättningar.. INne efter hudfärg.. Inte efter den sexuella läggningen.. och massor med mer..

Don täcker över dom brister vi ska normala har.
    Men, nu är det farligt nära husdjurskommentaren igen!

Föredrar du att ditt barn inte analyserar och begrundar?  
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:55:34 följande:
    Ältar och är bittra menar du?

Du vill verkligen inte ens förstå..

Här ger jag dig värdefull information hur DS personer fungerar..Du reflekterar inte ens utan hänvisar bara till vad som är viktigt för dig.. Som analysera och begrunda.

Det är en brist hos dom men det lider dom nog inte av.. Det är därför dom lever Här och nu =)
    Vad du vill att dom ska göra för att vara fungerande männiiskor i din värld tyder på en Brist hos dig..
    Lättast är ju om du inte överför  dina "drömmar" andra som DS människor.. Faran finns ju att man överför dom på sina egna barn. Är det inte bättre att man låter ALLA förverkliga sig själva på sina egna villkor. Sina egna drömmar. Att man sen hjälper dom att förverkliga dom. Istället för att "tvinga" barnet att förverkliga ens egna drömmar.
    Du vill inte förstå vad jag säger heller. Jag vet hur DS personer fungerar, jag har haft dem i min vardag under relativt lång tid.

Jag ser ett stort värde i att kunna analysera och begrunda. Att älta och vara bitter har mer med personlighet än intellektuell kapacitet att göra.

Att leva Här och Nu låter så fint, men det krävs en arsenal av insatser runt en person som till fullo lever i ögonblicket. Kan man lita på att det alltid finns stöd?

Alla har vi drömmar för våra barn. Jag önskar mina barn lycka och trygghet, även utan mig. Jag förstår att du vill få det att verka som att jag har höga förväntningar på mina barn och att de lever under press och inte kan vara så fria och härliga som dina barn. Du vill gärna polarisera och förstärka motsättningarna i våran bild av verkligheten. Det står dig fritt att göra det.        
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 19:30:55 följande:
    DU ser ett stort värde!! DU överför dina önskningar, värderingar på dom och kan dom inte uppfylla det.. Ja, då är det negativt.

Om du accepterar dom fullt ut med alla deras brister... så tror jag att dom får det lite lättare.

Han kommer att ha ett liv utan mig.. Jag är inte orolig. Jag litar på att det finns stöd när jag är borta. Annars så får jag jobba på att hon har det. Hon har sina bröder som kommer att se till hennes intressen. Och NEJ jag tror absolut inte dom kommer att se det som en belastning. Det är ju inte så at dom ska bo med henne men dom kommer nog att se till att hennes intressen inte åsidosatts.

Det jag har märkt här är ju att så fort man pratar positivt om DS så får man påståenden om att man förskönar och så. Man får inte prata positivt tydligen. Varför?? Blir någon sårad? Faller eran världsbild av DS då?? För att era argument ska hålla, för er, för andra så måste ju DS framställas som värsta problemet tydligen.
    Jahaja, nu börjas det igen...

Är det rätt att dina barn ska ta över när du inte kan längre? Har de inga egna planer?

Min världsbild av DS faller inte för att du beskriver ditt barn i gyllene skimmer. Det är normalt att tala om sina barn på det sättet.      
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 19:49:39 följande:
    Många hamnar i kris när dom får ett DS barn. Men jag tror faktiskt att det blir attans bra i slutändan. Vet inte om det ens är någon som lämnar bort sina barn.

Det är därför kunskap är så bra att ha innan.. att man vet vad det innebär att få ett barn med DS. Så att dom inte tror att det är en naturkatastrof som dom håller i famnen.

Så du menar att man ska lära sig om DS utifall man får ett sådant barn, men man ska inte få veta om det verkligen är så?

Det finns rätt mycket att läsa på i fråga om syndrom och skador om man ska ha på fötterna om ut i fall att barnet har en diagnos och man vill vara påläst till förlossningen.

"Attans bra"? Jo, familjer med DSbarn har det lite bättre än andra, menar du?     
  • Sarah f

mammatill5 skrev 2011-09-03 21:30:37 följande:
    Det är ju dom sk normalas fel att dom funktionshindrade känner sig eller är utanför.
    Det är ju dom som ställer till problem för dom funktionshindrade.
    Det är ju inte DS som är problemet utan dom smarta människorna.

Vore det inte bättre att lägga pengar och energi att förbättra den biten?
    Man kan ju börja med sina barn och lära dom människors lika värde.

Om det blir så attans bra när man får ett barn med downs, vad är det du slåss för?
  • Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-03 22:18:41 följande:
    Men de som föds med trisomi som du "godkänt " för screening, om vi aborterar dessa foster, kränker vi inte då de som fötts med sjukdomarna då?

Det kanske är så att den oönskade graviditeten ändå får en chans till att "leva" om det ofödda fostret visar sig vara friskt, det finns de som ändrar sig efter ett ultraljud där de fastställer längden på graviditeten.

Jag ställde samma fråga förut men det kom inget svar.

• Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:12:05 följande:
    Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har. Människovärdet är knuten till själva existensen.

Är vi överens?

För mig är det en självklarhet att tester för tex DS är en kränkning för dom människor som finns.
    Genom testerna så blir det en värdeminskning. Samhället har klart och tydligt tagit ställning mot just DS
    Testet innebär att man gör ingrepp på personens rättigheter. Rätten att att inte bli ifrågasatt.

Jag får inte ihop den här diskussionen riktigt till en helhet.

Jag anser att existerande DS personer ifrågasätts. Ni gör det inte utan pratar om kvinnans rättighet att välja.
    Jag pratar om redan födda. Ni pratar om foster och kvinnans rättigheter.
    Jag pratar om möjligheter. Ni pratar om problem.
    Jag pratar om rätten att födas. Ni pratar om rätten att avsluta en till början önskad graviditet.
    Jag pratar om Kränkning och ifrågasättande. Ni pratar om kvinnans val.

Det finns två olika diskussioner här. Två olika grenar av ämnet fosterdiagnostik.

Ingen har ens reflekterat över om det verkligen kan vara så som jag säger!
    Alla har enbart varit fokuserade på att hävda kvinnas rätt att välja.

Jag känner att Lika i värde och rättigheter inte gäller här när det gäller DS

Du bidrar till att det inte går att få ihop diskussionen. Du ser inte att det inte implicerar att man nedvärderar människor med DS för att man är för fosterdiagnostik. Likhetstecknet saknas!

• Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-03 22:24:33 följande:
    Många har ställt frågor vi inte riktigt får svar på, jag upprepar kanske dessa för att jag verkligen inte kan förstå.

Vet inte om jag har någon form av empatistörning, men jag känner inte att jag kränker individer med DS om jag väljer att försöka ge mitt ofödda barn bättre förutsättningar till ett fullständigt liv med möjligheterna att ta hand om sig själv och inte behöva förlita sig på att andra ska göra det!?

Jag känner exakt som du.

Jag har läst länkarna som TS lagt ut och ser att TS biter sig fast i formuleringar som passar offerrollen. 

Jag tvivlar starkt på att det är till DSbegåvades fromma att man lägger nivån där.    
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:30:48 följande:
    citerar mig / Många hamnar i kris när dom får ett DS barn. Men jag tror faktiskt att det blir attans bra i slutändan. Vet inte om det ens är någon som lämnar bort sina barn. / slut citat.

Vet du! Det där får du klura på själv. =)
    Som vanligt, inget svar inget resonemang.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes