Inlägg från: HälläBällä |Visa alla inlägg
  • HälläBällä

God doesn´t make mistakes

Mariella81 skrev 2011-08-31 17:13:07 följande:

Det finns egentligen mycket jag skulle vilja säga i den här frågan men jag har inte möjlighet att skriva ner allt detta just nu... Vill dock säga att det blev en rätt tråkig ton från flera håll i den här tråden som egentligen bara var tänkt för att förmedla en sångs budskap. Debatt är bra men man kanske bör tänka både en och två gånger innan man går på så hårt, särskilt när tråden ligger där den gör.

TS skriver i ett av de första inläggen att hon välkomnar diskussioner kring ämnet?
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:21:05 följande:
    Visst förstår jag det mera än väl.. Man behöver inte själv ha funktionshinder för att kunna förstå.

Livet är svårare för att samhället gör det svårare för vissa funktionshinder. Det är det man måste ändra på. Attityderna.. tänket... Folk är rädda för det som dom inte vet så mycket om.. Rädsla skapar fördomar.. Rädsla skapar tester.. osv..

Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m.... ja, då blir det mesta svårt.
    Tänker man: funktionshinder = Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. Ja, då blir det lättare.
    Tror du att det finns någon annan orsak till att man väljer bort ett barn med DS än just rädsla och fördomar som du skrivit flera gånger..?
  • HälläBällä
    Jakkolina skrev 2011-08-31 21:42:17 följande:
    Jag har arbetat med folk som har DS  och visst är dom glada och pigga precis som alla andra ungar,men det finns problem som gör att deras liv blir svårare.

Dom kommer aldrig att klara sig själva,dom får oftast sjukdomar pga av ev hjärtfel,överrörlighet gör att deras leder inte håller,livslängden är inte heller så hög
    Som TS skrivit tidigare i tråden har hennes barn en "lindrig" form av DS och ingen utvecklingsstörning. Att ha DS utan utvecklingsstörning är INTE vanligt. Oftast har man lindrig eller måttlig utvecklingsstörning, för att inte nämna de sjukdomar och tilläggsdiagnoser du nämner. Det känns som om TS väljer att inte ägna detta någon tanke. Och JA det förekommer hos personer utan DS också med sambandet mellan ovan nämnda sjukdomar/diagnoser och DS är så pass stort att det inte går att bortse ifrån.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 21:53:39 följande:
    Hanna är mitt i mellan.. Hon är på träningsskolan och är inte en speciellt "klyftig" downis.. Hanna har en utvecklingsstörning..

Läs om .. läs rätt..
    Såg att det var Ida du refererade till. Jag tycker dock att du bortser från de svårigheter som kan följa med en funktionsnedsättning som DS och de sjukdomar/diagnoser som ofta följer med DS.
  • HälläBällä
    HälläBällä skrev 2011-08-31 22:00:20 följande:
    Såg att det var Ida du refererade till. Jag tycker dock att du bortser från de svårigheter som kan följa med en funktionsnedsättning som DS och de sjukdomar/diagnoser som ofta följer med DS.
    ..och när du gör det minskar din förståelse för varför andra människor inte väljer att föda ett barn som de vet har denna form av diagnos.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 21:51:23 följande:
    Nope.. Jag romantiserar inte ett dugg. Hanna är inte den enda DS människan som jag känner.. Mina åsikter, mina tankar, kom långt innan jag fick henne.  Jag har beskrivit i boken hur vändningen kom.. har ju varit fördomsfull jag med.. och det på grund av okunskap.

Jag ser inte Hanna som Hanna med DS. Hanna är min dotter och DS kommer vi ihåg ibland.. Hon är en riktig skitunge ibland.. Dryg som sjutton.. Men hon är också en helt underbart go unge.. Precis som mina pojkar.

Hanna sätts verkligen inte på en piedestal här hemma. Det är inte en dans på rosor att ta hand om barn överhuvudtaget.. Hanna är faktiskt lite lättare..  Jag slipper alla tankar på orimliga krav som samhället ställer på ungarna.. som i skolan.. Hon får vara precis den hon är utan att det är "onormalt".

Jag är lycklig bara hon är lycklig.. Det är min uppgift att se till att hon växer och mår bra. som med grabbarna.  jag har lyckats som förälder om hon lägger ner sitt huvud på kudden om kvällarna och att hon känner att hon mår bra. Då har hon förverkligat mina drömmar för henne. Det räcker.. Hon behöver inte bli kärnfysiker för att kunna förverkliga sig själv.. Eller någonting annat som är "fint"

Hanna kommer att ha ett eget liv.. Hon kommer att bli kär.. säkert olyckligt kär också.. Hon kanske gifter sig.. Hennes liv kommer att bestå av uppgångar och nedgångar.. Precis som hos alla.
    Det låter som om du har en fantastisk familj och det hörs att du älskar Hanna och dina andra barn.

Men det handlar inte bara om fördomar och okunskap. Frågor som vem tar hand om mitt barn när jag dör? Kommer jag att överleva mitt barn? Vilka ytterligare diagnoser kommer mitt barn eventuellt att få? Demens? Beteendeproblematik? Kommer mitt barn att få det stöd han/hon är i behov av? Vem ser till att han/hon får det om jag är borta? Osv osv.
  • HälläBällä
    amalie79 skrev 2011-08-31 22:37:58 följande:
    Fast man kan ju välja att se problemen, eller att se möjligheterna, som med allting i livet...

Om man utgår från att något är ett stort problem så blir det ju oftast det också, ett ännu större problem än vad det behövde vara...
    Så allt handlar om inställning?
  • HälläBällä
    Jennifer 060828 skrev 2011-08-31 22:38:59 följande:
    Alla barn har väl olika behov med eller utan Ds.. eller?
    Ingen kan uttala sig om Hannas framtid, om man inte känner hene.
    Hennes mamma vet väl bäst om hennes framtid.
    Det handlar inte bara om Hanna, det handlar om DS generellt.
  • HälläBällä
    amalie79 skrev 2011-08-31 22:47:40 följande:

Nej, kanske inte, men väldigt mycket gör ju det. Väljer man att se sitt barn som ett stort funktionshinder med mängder av problem så har man ju liksom satt gränsen innan man ens testat. Tänker man så är ju chansen större att det blir så, än om man väljer att se det som en utmaning, som en möjlighet att lära sig saker man inte skulle lärt sig annars.

Jag har förmånen att få vara med i en liten flickas liv, en flicka med DS, för det är ju det vi pratar om, och jag ser en liten flicka som fullkomligen exploderar i sin utveckling. Är det någon som lärt mig någonting om livet så är det hon.

Jag är ingen abort/KUB/NUPPmotståndare, utan var och en ska göra det som känns bäst för dem. Men för mig personligen är DS ingenting jag inte skulle klara av.

Jag tror, återigen, att det beror på vad personen med DS eventuellt får för ytterligare diagnoser/vilka svårigheter som DS medför. Jag har träffat många med beteendeproblematik som gör livet väldigt svårt för alla inblandade. Så jag tycker att man ska vara försiktig med att lägga svåra situationer på föräldrar/familj genom att säga att det handlar om inställning. Därför reagerade jag på det du skrev.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:06:01 följande:
    Så är det ju.... Dom är ju inte alltid glada och gosiga.. sura som ättika emellanåt.. arga.. stingsliga.. Just som villken unge som helst.. Men dom är välvilligt inställda till livet och möten. Dom har inte fördomar som spärrar. .. Dom har lätt till skratt.. Många gånger hindrar spärrar den sk normala barnet.. ungdomen.. vuxna.. att dom inte vågar skratta och vara glada med hela sig som många DS personer..

OM du ler mot Hanna så får du garanterat respons på det.. Positiv sådan. Dom andra är lite trögare på det..
    Men Hanna är inte alla personer med DS? Utifrån det du skriver är det så du resonerar? All fosterdiagnostik ger föräldrarna möjligheten att välja bort Hanna?
    Det är som om jag skulle ta illa vid mig av alla aborter som görs..för dom väljer bort XXX (mitt barn) ?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes