Inlägg från: Krumpy |Visa alla inlägg
  • Krumpy

God doesn´t make mistakes

Hmmm, jag är väl den ende i tråden som inte fattat förrän nu,
    att TS är Sirpa Hotti...

När jag läste trådstarten fick jag en känsla av att ts länkade till
    en person i tredje form. Vet inte varför jag fick den känslan,
    som ju uppenbarligen var helt åt skogen.

• Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-08-31 22:28:00 följande:
    är snabb vettu...
    Ok, du behöver inte svara seriöst. Det hade jag faktiskt inte förväntat mig.

Du kanske inte har små barn längre, osv.
  • Krumpy
    Krumpy skrev 2011-08-31 22:32:09 följande:
    Ok, du behöver inte svara seriöst. Det hade jag faktiskt inte förväntat mig.

Du kanske inte har små barn längre, osv.
    Ok, jag såg ditt svar ovan, my bad.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-08-31 22:26:49 följande:
    ...

Någonting mera du undrar över??
    Japp :)
    Menar du att det är lika mycket jobb med ett barn utan Downs som ett barn med Downs syndrom?
  • Krumpy
    Menar du att det är lika mycket jobb med ett barn utan Downs som ett barn med Downs syndrom?
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-08-31 22:53:10 följande:
    Ibland mycket mera jobb faktiskt.. Hualigen!!

Mycket är inställning.. viket förhållningssätt man har till barnet med DS

Jag ser inte Hanna som ett barn med problem.. utan jag ser henne som en tös med massor med möjligheter..

Många barn har mer eller mindre problem under sin uppväxt.. Man får anpassa sig till precis varje barn. För mig är det inte ett jobbigt jobb utan det kommer naturligt. En kanske har lässvårigheter... Ja då försöker man det bästa där.. En annan som Hanna kanske har svårigheter med att förstå att det är farligt med bilar.. Då lägger man extra tid på det.. osv osv.... (Det här var bara exempel)
    Först skriver du,
    "Ibland mycket mera jobb faktiskt" (med barn utan Downs, jag förstår).
    sedan svänger du mot att det istället är,
    "Mycket är inställning"
    "För mig är det inte ett jobbigt jobb..."
    osv

Synd att du inte ville svara i klartext. Antingen är det jobbigare med ett barn som har Downs,
    eller så är det inte det. Objektivt sett.

Att det rent subjektivt sett, för dig som förälder till ett barn med Downs, är mycket inställning
    till det hela, inte ett jobbigt jobb, osv, beror på att du givetvis är färgad av din livssituation.
    Vilket alla föräldrar med barn som har Downs är, inget negativt i det alltså.

Men tar man en person utan barn och låter den personen välja, livet med ett barn som
    har Downs eller livet med ett "normalt" barn, då kan den personen se hur mycket tid
    man lägger på respektive barn. Sedan att du personligen anser att den extra tiden
    du lägger på barnet med Downs, handlar mycket om inställning, inte är ett jobbigt jobb osv,
    det är en subjektiv bedömning.

Det hade varit ärligare av dig att skriva, "ja det är mer jobb med ett barn som har Downs,
    det vill jag att ni ska veta. Men jag kan ändå rekommendera er att inte göra abort", osv.
    Istället för att du som nu inte vill skriva det i klartext.

Det är detta jag syftar till, när jag anser att du romantiserar kring barn med
    Downs.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-08-31 22:58:38 följande:
    Ja ibland så. hos oss. har en sk normal med funktionshinder.. sju resor jobbigare än DS.

Det går i perioder.. Hanna är faktisk inte jobbig.. Det som kan vara drygt emellanåt är ju att man måste passa henne ute.. så hon inte drar,, men det kommer det med så småningom.. att jag slipper.. Allt har sin tid. Drygt kan också hennes envishet vara.. Jag måste nog lära mig att vara lite mera tålmodig emellanåt =)

Men man var ju tvungen att passa pojkarna också.. tills det inte behövdes.. Lite längre tid med Hanna men det kommer..
    Ok, vi kör vidare på din version 2.0 av ditt svar :)

Visst, barn tar mycket, mycket tid, oavsett Downs eller inte, det förstår jag med.

Jag tycker att du har en hel del goda poänger. Och det är intressant att få ett par
    stycken fördomar krossade, vilket jag tycker att jag har fått i den här tråden.

Ta det lugnt med nazistjämförelserna i framtiden bara, så kommer du att slippa
    en hög med påhopp. (Om du nu tycker det är ett problem, vilket du kanske inte alls gör).

Ha det bra.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-01 09:22:24 följande:
    Tack!

Bra att fördomar krossas.. det är ett plus i ens liv =)

Jag har aldrig påstått att föräldrar som använder selektiv fosterdiagnostik är Nazianhängare.
    Men fosterdiagnostiken i sig ger vibbar åt det hållet.. Nazisterna vill ha " ett rent ariskt folk"
    Vibbar alltså..

Isf så skulle jag själv alltså vara Nazianhängare eftersom jag själv har kört med fosterdiagnostik. Ultraljud.. dels för att bestämma längden och dels för att se om det finns grava skador som gör att det inte är lönt att fortsätta med graviditeten.. Där döden är oundvikligt ganska snart efter förlossningen.. Där är det mest humant att avbryta-- Göra en selektiv Abort. Den fosterdiagnostiken bör vara kvar.. har alltid tyckt så.

Nej jag tycker inte påhoppen är speciellt jobbiga. Det har jag räknat med i denna diskussion. Det är svårt att för vissa att skilja på sak och person bara.

Ha det bra du med!!
    Fosterdiagnostik ger inga vibbar åt det hållet alls, för majoriteten här i tråden. Det får stå för dig,
    vilket det gör också.

Plus att du även förringar offren för nazismens hemska brott, vilket med är väldigt beklagligt.
    Nu vet jag inte vad Hotti släkten har för bakgrund, det kan ju lika gärna vara så att långt bak i din släkt
    har det funnits offer för nazismen, eller inte alls. Oavsett är det fel att koppla samman fosterdiagnostik
    med deras brott.
  • Krumpy
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 12:43:45 följande:
    Nä - precis! Jag har f.ö. en väninna som jobbar på ett korttidsboende, som får göra just det med fullvuxna, stora, tunga ungdomar med DS... Och hon är inte glad, kan jag säga..!

Intressant också förresten, att så många lämnar bort sina barn till fosterhem eller korttidshem. Korttidshemmen blir f.ö. ofta långtidshem, eftersom föräldrarna försvinner på semester utan att hämta ut barnet och gör sig oanträffbara i flera veckor, och sådana knasiga grejer, har min väninna berättat... Om det vore _så_ idylliskt för alla att ha ett handikappat barn, så skulle ju inga föräldrar göra så.
    Visst är det så. Att romantisera kring att ha ett handikappat barn, är givetvis att ha en
    starkt färgad åsikt.

Då är det mycket ärligare om de föräldrarna säger "Ja, det är mycket tyngre med vårt
    handikappade barn, än våra icke handikappade barn. Men vi älskar alla lika mycket!"
    Allt annat är djupt självbedrägeri.
  • Krumpy

Sedan vill jag med säga att jag hade bett min partner göra abort
    om testet visat på Downs.

Jag personligen vill att mitt barn ska ha samma förutsättningar som
    andra barn utan Downs. Nu kan man komma med motargumentet
    att andra barn har det bättre ekonomiskt ställt, än mina barn osv,
    men det är oärlig argumentation. Då kan man kontra med att barn
    som har haft fattig uppväxt, har startat eget företag och blivit väldigt
    framgångsrika osv.

Nej, jag pratar inte om externa förutsättningar, jag pratar om barnets
    egna inre förutsättningar. I de inre förutsättningarna räknar jag med
    antalet kromosomer exempelvis. Samma sak om ett barn föds
    utan en arm, eller liknande handikapp, så har det barnet inte samma
    förutsättningar som ett barn med två armar osv.

Det är min personliga åsikt. Jag rekommenderar min partner att göra
    abort om fostret visar på Downs.

• Krumpy
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 12:57:54 följande:
    Är livet inte värt att leva om man har Downs syndrom?
    Det är skillnad på att vara född och ofödd. Så länge man inte är född,
    så är din fråga irrelevant. Det finns ett val för mamman och familjen
    i övrigt att göra, innan det kommer så långt som en förlossning.

Kan någon klok person upplysa mig om vid vilken vecka man kan
    upptäcka Downs? Och upp till vilken vecka är abort lagligt i Sverige?
    Jag har dåliga kunskaper om antalet veckor...
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:03:19 följande:
    Men döden genom abort tar ju bort precis alla möjligheter
    för individen som redan är till.
    Ok, diskussionen om abort eller inte abort, får vi ta i en annan tråd.
  • Krumpy
    Zargenta skrev 2011-09-01 16:47:14 följande:
    Du kan göra fostervattensprov/moderkaksprov för att utesluta DS och andra trisomisjukdomar redan vid v 11-12.
    Ok, då är det ju, i mina ögon, inte klokt att föda om barnet har Downs.
    V 11-12 är det ju inte en individ på något sätt. Det är bara ett rutiningrepp
    med andra ord...
  • Krumpy
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 18:38:25 följande:
    Vecka 14 är väl alla organsystem anlagda.
    Ja, men det är fortfarande inte en individ som omfattas av FN:s
    mänskliga rättigheter, vid v 14.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:48:08 följande:
    Mitt blogginlägg handlar inte enbart om fosterdiagnostik.

Jag kan förstå att du inte vill ha ett barn med DS. Om det i sin tur beror på att du inte är värdig barnet eller tvärtom =) eller miljoner andra personliga orsaker.. Det är en annan sak..

Men jag känner att jag har en grundförståelse.. Det finns någonting hos dig som gör att du inte vill ha barn med DS. jag kan inte argumentera mot det. Ditt val, självklart. Du väljer att screena och abortera. Jag klandrar dig inte.

Men det finns en oerhörd rädsla hos folk. Jag vet det. (Ja, inte alla då.. måste förtydliga det ) Rädslan kan komma från att det faktiskt går att testa sig bla mot DS. Folk kanske tänker att "ja eftersom vi har prover.. då måste det ju vara allvarligt" ja typ så.
    Vilket struntprat.
    Du verkar ha svårt att ta in att de som väljer att göra abort har lika goda skäl som dig.
    Att du påstå att du inte "klandrar" oss som hade valt en abort är ett uppvisande av sällan
    skådad självgodhet och trångsynthet.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:14:12 följande:
    Eftersom du inte tänker i samma tankebanor som jag.. Har samma slags värderingar... erfarenheter. Så kan du nog inte förstå heller. Då blir mina ord rappakalja för dig.. .

Det finns alltid skäl för folk att göra abort. Vem fan är jag att döma?? Att ha samma skäl behövs inte för en förståelse.

I vissa saker är jag  säkerthelt insöad och kan inte förstå andras tankesätt eller varför dom agerar si eller så.. En brist hos mig.
    Och du tänker inte i samma tankebanor som oss andra, har inte samma slags
    värderingar, erfarenheter. Så du kan nog inte förstår våra ord och åsikter, det blir
    som rappakalja för dig.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
    Det du inte vill ta in är att en kromosom för mycket är inte småpotatis. I bästa fall blir
    barnet som din dotter även om hon givetvis inte har samma förutsättningar som normala barn,
    har man otur blir det grav Downs syndrom. Fy fan att du inte kan ta in att det är av stor betydelse
    för de allra flesta föräldrar. Du lever verkligen i din egen lilla bubbla.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes