mammatill5 skrev 2011-08-31 22:53:10 följande:
Ibland mycket mera jobb faktiskt.. Hualigen!!
Mycket är inställning.. viket förhållningssätt man har till barnet med DS
Jag ser inte Hanna som ett barn med problem.. utan jag ser henne som en tös med massor med möjligheter..
Många barn har mer eller mindre problem under sin uppväxt.. Man får anpassa sig till precis varje barn. För mig är det inte ett jobbigt jobb utan det kommer naturligt. En kanske har lässvårigheter... Ja då försöker man det bästa där.. En annan som Hanna kanske har svårigheter med att förstå att det är farligt med bilar.. Då lägger man extra tid på det.. osv osv.... (Det här var bara exempel)
Först skriver du,
"Ibland mycket mera jobb faktiskt" (med barn utan Downs, jag förstår).
sedan svänger du mot att det istället är,
"Mycket är inställning"
"För mig är det inte ett jobbigt jobb..."
osv
Synd att du inte ville svara i klartext. Antingen är det jobbigare med ett barn som har Downs,
eller så är det inte det. Objektivt sett.
Att det rent subjektivt sett, för dig som förälder till ett barn med Downs, är mycket inställning
till det hela, inte ett jobbigt jobb, osv, beror på att du givetvis är färgad av din livssituation.
Vilket alla föräldrar med barn som har Downs är, inget negativt i det alltså.
Men tar man en person utan barn och låter den personen välja, livet med ett barn som
har Downs eller livet med ett "normalt" barn, då kan den personen se hur mycket tid
man lägger på respektive barn. Sedan att du personligen anser att den extra tiden
du lägger på barnet med Downs, handlar mycket om inställning, inte är ett jobbigt jobb osv,
det är en subjektiv bedömning.
Det hade varit ärligare av dig att skriva, "ja det är mer jobb med ett barn som har Downs,
det vill jag att ni ska veta. Men jag kan ändå rekommendera er att inte göra abort", osv.
Istället för att du som nu inte vill skriva det i klartext.
Det är detta jag syftar till, när jag anser att du romantiserar kring barn med
Downs.