Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

God doesn´t make mistakes

Roisin Dubh skrev 2011-09-01 09:10:29 följande:
    Sant. Men det är lika illa att TS insinuerar en massa märkligheter angående föräldrars intentioner med sitt val kring abort.
    Jag har inte sett att TS har pekat ut enskilda föräldrar som nazistsympatisörer - vilket det framställs som i den här tråden. Hon ifrågasatte ditt inlägg där du skrev - om jag inte har missförstått - att föräldrar inte fattar sådana beslut baserat på ideologi (fast i andra ordalag). Hon frågade dig hur du vet det. Och ja, hur vet du det? Det finns säkert föräldrar som baserar sådana beslut på ideologiska föreställningar, precis som det finns föräldrar som inte gör det. Ni båda verkar uttrycka er rätt kategoriskt kring en väldigt stor grupp människor. 

Skillnaden i argumentationen är att TS just inte pekar ut enskilda individer, utan främst talar om ett samhällsfenomen som i förlängningen får samma resultat som under tvångssteriliseringens tid. Ja. För det är vad resultatet blir. Det betyder inte att alla enskilda individer som aborterar foster pga DS sympatiserar med den sortens åsikter. Och i den här debatten blir TS enskild utpekad där hennes genuina kärlek till sin dotter ifrågasätts med argumentet att hennes DS ger TS uppmärksamhet, att hon säkert inte ens har några barn och så vidare och så vidare.

För mig är det obegripligt att den här diskussionen om vad fosterdiagnostiken innebär - och vad den faktiskt liknar i förlängningen - verkar vara så chockerande nytt för så många i den här tråden. Det är en högst aktuell och viktig debatt.  
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 09:21:02 följande:
    Nej, absolut inte! Herregud.....nej, nej....

Jag menar mer att om föräldraskapet hade varit mycket mer belastande för hela familjen, hade man då varit lika skeptisk till att det finns de som vill välja bort detta?

Jag är själv mamma till ett funktionshindrat barn Jag skulle inte ha något emot om det i framtiden kom screeningtest för att förutspå hans funktionshinder.
    Det är du. Det finns mängder av föräldrar till multihandikappade funktionshindrade barn med hur många svårigheter som helst - som ändå tycker att den här fosterdiagnostiken är problematisk. Som ändå hade valt att sätta detta barn till världen. Som visste långt innan abortgränsen var nådd att deras barn förmodligen skulle få dessa problem. Är det svårt att greppa att det kan vara så?
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 09:25:19 följande:
    Jag tycker det är kontraproduktivt att jämföra fosterdiagnostik med nazism. Gör man det har man redan bestämt sig för för att diagnostiken enbart är av ondo, att det är själva tekniken som ligger bakom människors val och att människor i grunden är nazister som fattar sina beslut enligt den rashygieniska modellen.

Personligen tror jag mycket mer än så om mänskligheten. Visst finns det ljusskygga åsikter och brist på kunskap här och var men bekämpar man detta genom att begränsa teknik och verktyg? Det trycker jag är tokfel.

Det finns gott om ny teknik som används i både konstruktiva och destruktiva syften. Och ofta blir det debatt kring etiken kring teknik. Men någonstans måste man skilja på teknik och människor. Att Internet underlättar brottslig verksamhet, pedofili och andra hemska ting betyder inte att Internet är destruktivt och gör människor till brottslingar eller pedofiler.

Fram för mer kunskap kring DS och andra funktionshinder. Men använd inte en trist människosyn eller rikta ilskan mot tekniken. Det blir inte konstruktivt.
    Jag gör inte alls samma tolkning som du. Diskussionen om var ny teknik kan leda oss - man skulle kunna fylla på med en hel lista på liknande diskussioner som berör andra ämnen - och vad man bör ha i åtanke och vara försiktig med, är fullständigt grundläggande anser jag i ett utvecklat samhälle. It goes with the territory så att säga. 

Att människor "i grunden är nazister" är din vridning av åsikter som jag inte har sett TS dryfta.
  • Mad as snow
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-01 09:26:02 följande:
    Jag tycker inte att möjligheten till diagnostik borde vara så problematisk egentligen. Mer vad man ska göra me informationen. DET är problematiskt! Jag skulle själv inte välja att abortera ett foster med DS men jag hade gärna velat veta redan under graviditeten. 

Vad man gör med informationen man får är något som bör klarna för fler människor i takt med att man för en sådan här debatt i det offentliga. Det TS tar upp är viktigt och aktuellt, men det betyder inte att det per automatik är "rätt" eller så som vi alla borde resonera. Den är dock ingalunda särskilt ny eller konstig, som det framställs i den här tråden, där folk verkar helt chockerade över tankegångarna.
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 09:37:44 följande:
    Exakt!

Det som med största sannolikhet påverkar de väntande föräldrarnas beslut är kunskap kring vad som väntar dem. Inte vetskapen om diagnosen i sig.
    Mad as snow skrev 2011-09-01 09:21:37 följande:
    Hon ifrågasatte ditt inlägg där du skrev - om jag inte har missförstått - att föräldrar inte fattar sådana beslut baserat på ideologi (fast i andra ordalag). Hon frågade dig hur du vet det. Och ja, hur vet du det? 
    Jag utgår från en , enligt mig, sund människosyn där man inte ser nazister till höger och vänster och använder dessa som norm för mänskligheten.

Tror du själv att gemene man (kvinna) grundar sitt abortbeslut på ideologi?
    Det är du som tolkar TS åsikter som att hon "ser nazister till höger och vänster". Du bygger väldigt uppenbara halmgubbar av hennes inlägg. Vad hon tar upp är ett samhällsfenomen som i sin förlängning i väldigt hög grad liknar andra samhällsfenomen. Något som hon inte är ensam om att sätta fingret på och det ska vi nog vara väldigt glada för, eftersom det är en väldigt viktig diskussion. Hon har fortfarande inte pekat ut folk som nazister. 

Jag tror ingenting om "gemene man". Jag tror att det finns mängder och åter mängder av orsaker till att människor beslutar om abort. Vissa mer genomtänkta än andra.  
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 09:42:03 följande:
    kolla länkarna i ts:en.
    Jag har redan fattat att en oroväckande stor andel vuxna människor i den här tråden har grova problem med att skilja diskussionen om ett samhällsfenomen med en ny teknik som påminner starkt om rasförädling, och att kalla människor för nazister. Detta verkar absolut jättesvårt och jag kommer snart att ge upp mina försök att hjälpa till att utkristallisera och skilja dessa båda saker åt. Men hon har alltså fortfarande inte pekat ut människor som nazister. 
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 09:55:24 följande:
    så man kan ju säga lite snällt till folk att dom håller på med rasförädling liknande nazismens, lite bussigt sådär, och hoppas att ingen tar illa vid sig?
    Människor som ägnar sig åt fosterdiagnostik som yrke för givetvis de här diskussionerna med sig själva och andra på regelbunden basis. Allt annat vore djupt oetiskt. Det är ingen konstig eller ny diskussion över huvud taget. 
  • Mad as snow
    Milkina cerka skrev 2011-09-01 09:51:34 följande:
    Mad as snow - Jag har läst alla dina inlägg och önskar att det varit jag som skrivit dem, du uttrycker iaf det jag skulle vilja säga.
    Skål
  • Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 10:01:41 följande:
    det är inte diskussionen jag är emot. kolla här:

jag säger (igen) att det är inte trevligt att börja med att anklaga folk för att hålla på med rasförädling och nazistfasoner, jag hoppades att vi kunde vara överrens om det, men tydligen inte.
    Men det är ju fullständigt omöjligt för mig att diskutera det här med dig när du inte begriper vad jag faktiskt skriver.
  • Mad as snow
    mammatill5 skrev 2011-09-01 10:01:07 följande:
    Du har tolkat mig alldeles rätt i det jag vill säga.
    Vad bra. Inte för att det var särskilt utmanande för mig att göra det. Jag är lite häpen faktiskt över att diskussionen har landat i att du pekar ut enskilda människor som nazister "till höger och vänster" och att du har uttalat dig om att folk som aborterar foster med DS i allmänhet är rasideologer. Men det är fascinerande någonstans, eftersom det är sådana närmast skrattretande exempel på detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Svar på tråden God doesn´t make mistakes