Inlägg från: Sheldon |Visa alla inlägg
  • Sheldon

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-01 20:58:05 följande:
    Man kan tex diskutera om det finns några ekonomiska fördelar, vinster, besparingar, för samhället att ha screening av foster? Med åtföljande selektiv abort. Det är en bra början ju =)

Skrev tidigare...

På 70 talet i USA så kom man fram till att man kunde spara nästan 18 miljarder dollar med att använda abortinriktad fosterdiagnostik mot Downs syndrom..

Har det något samband.. En ev ekonomisk vinst och att det finns specifika prov i Sverige för just DS??
    Proven är ju inte specifika för DS. Det är bara en av avvikelserna man screenar för. Samma prov kan upptäcka en mängd avvikelser, det handlar bara om hur mycket man vill analysera. Nu är trisomi 13, 18 och 21 de man rutinmässigt kontrollerar, dels är de lätta att upptäcka och dels är de relativt vanliga (jämfört mad andra avvikleser). 

Jag är mycket tveksam till att samhället gör någon större (eller någon) ekonomisk vinst på nuvarande system för fosterdiagnostik. Däremot kan de humanitära vinsterna för enskilda individer vara stora. Alltså en individfråga. Du vill få det till att vi är på väg mot någon sorts dystopi där inga avvikande barn får födas. Jag håller inte alls med och ogillar kraftigt att du genom din argumentation skuldbelägger de människor som väljer att utnyttja de möjligheter som erbjuds idag. 
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:27:59 följande:
    Kanske inte nu men om frekvensen på användandet av screening och den selektiva aborterna ökar.. Då minskar kostnaderna..

.
    Fast då är vi ju tillbaka på individnivå. Idag kan alla som vill genomgå fosterdiagnostik (med viss kostnad i vissa landsting). Så det är knappast troligt att vi kommer se en drastisk ökning i användandet av fosterdiagnostik. Jag fördrar att debattera verkligheten eller åtminstone sannolika scenarion. Du försöker använda ett mycket osannolikt framtidsscenario som slagträ i diskussionen. Jag förstår inte varför.
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:45:55 följande:
    Jag tycker inte det är orealistiskt att undra om det finns ekonomisk faktor som spelar roll till varför just DS screening är på "ropet". Varför det erbjuds trots att man inte frågat om det på MVC.. För att barnmorskorna har fått direktiv att dom måste göra det.. Nämna att det finns en möjlighet till FVP för kvinnor över en viss ålder.

Det är ju faktiskt den största gruppen av utvecklingsstörda med samma Diagnos. Det skulle vara en vinst för samhället i kronor.. om inte DS fanns..
    Du överdriver. Fosterdiagnostik har erbjudits kvinnor över 35 länge (min mamma blev erbjuden FVP när hon var gravid med min bror- han fyller 17 i år...). Så "i ropet" skulle jag nog inte vilja påstå att det är. Dessutom är yngre kvinnor som vill göra fosterdiagnostik är inte särskilt väl sedda hos många bm och läkare. Tre barnmorskor och två läkare har försökt få mig att avstå FVP... Det man möjligen bör ifrågasätta är de som genomgår KUB/NUPP bara för att få ett tidigt UL och inte alls har förstått vad fosterdiagnostik innebär.Men det är ett informationsproblem, inte ett problem med fosterdiagnostiken i sig,
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:01:43 följande:
    Ja, det har erbjudits länge.. i "ropet" var nog lite fel uttryckt.. mest i fokus då.

Ja, det finns massor med vårpersonal som är emot det när unga vill göra samt när någon överhuvudtaget vill göra det. Men det är ju ingenting dom får gå ut med. Dom har direktiv som dom måste följa. Ett regeringsbesliut.
    Jo. Men hur får du det till att vi är på väg mot ett samhälle där inga avvikande barn får födas? När inget pekar åt det hållet alls? Inte ens om alla erbjuds fosterdiagnostik kommer alla vilja göra det. Det är inte alla som får beskedet att deras barn har ds som väljer att göra abort. Det är individuella beslut och den individuella variationen säkerställer att vi inte hamnar där du påstår att vi kommer att hamna. Och dessutom väljer du att hävda att abort pga ds på något bakvänt sätt kränker din dotter. Samt rör ihop fosterdiagnostik med en del ganska extrema samhällsfenomen. 

Skulle alla barnmorskor rutinmässigt boka tid för FVP till alla så skulle det vara fel. Samma om man bokade in tid för abort utan att ens fråga kvinnan först. Men tom du inser väl att det ligger mycket långt ifrån vad som sker idag?
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:22:38 följande:
    Bara en tanke.. om varför DS sätts i fokus.  Har aldrig påstått att vi ska hamna där.

Bara att DS screening finns och erbjuds är en kränkning. En grupps existens ifrågasätts.

Människor värderas inte lika.
    FVP finns. Inte DS-screening. Vill du alltså förbjuda FVP? 

Ingens existens ifrågasätts, ingen nedvärderar din dotter. Varför vill du beröva oss våra val? Blir din dotters liv bättre för att barn med DS föds in i familjer där de inte är önskade?
  • Sheldon
    jovisst skrev 2011-09-01 22:29:35 följande:

Måste bara få säga att jag inte förstår tonen till mamman som skriver i tråden.

Tycker själv att dom med ds mycket väl kan leva ett bra liv,känner till flera stycken som har ett härligt liv,men jag tycker också det är viktigt att man får välja själv och att fosterdiagnostik är bra,nu kan man välja att ta bort ett barn med ds och jag ser inget fel med det,lika lite fel som om man väljer att behålla.

Håller med, men TS vill begränsa allas möjlighet till fosterdiagnostik. Det är det jag vänder mig emot.
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:57:34 följande:
    Här säger man med testerna till en stor grupp av människor att dom inte duger.. Att sådana som dom kan tas bort om man vill just genom tester som erbjuds..
    Som gruppen kvinnor då? Eller män? Aborter pga kön är inte helt ovanligt heller. Jag lägger mig inte öht i varför folk gör abort- vi har fri aborträtt i det här landet. Och det är inget jag är beredd att lägga begränsningar på.
  • Sheldon

TS: du kan inte samtidigt vara för fri abort och vilja begränsa aborträtten. Det är det ena eller det andra...

• Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-01 23:52:28 följande:
    Aborter på oönskade barn är helt annat än dom som är planerade och önskade men väljs ändå bort för att dom inte dög.
    Abort är abort. Du kan inte hitta på nya begrepp för att det passar dig.
  • Sheldon
    oOOo oOOo skrev 2011-09-02 08:56:18 följande:
    Det kan man väl. Man hade kunnat göra skillnad på detta. Efter en väldtäkt tex så kunde det vara ok men inte annars. Verkar tom vara praktiskt möjligt eftersom det finns en dom efter en våldtäkt.
    Men då är man inte för fri abort heller. Självklart kan man göra skillnad om man vill, men att påstå att man då är för fri abort kan man inte göra.
  • Sheldon
    oOOo oOOo skrev 2011-09-02 09:14:50 följande:
    Nej, det har du rätt i. Vill man inskränka den fria aborten får man nog begränsa informationen som ger ut vid fosterdiagnostik eller liknande.
    Jo. Men TS menar ju att hon är för fri abort men mot "selektiv abort"- vilket jag menar är omöjligt. Antingen för fri abort eller inte. Då kan man inte lägga in egna undantag...
  • Sheldon
    pussar o kramar skrev 2011-09-02 14:56:59 följande:

Ligger inte denna tråd lite fel.
    Här vill jag diskutera mitt barns handikapp och få råd och stöd och kunna stötta andra.
    Denna tråd borde ligga på etik eller någon annan stans här på FL.

Jo. Be TS om att hon ska se till att få tråden flyttad. Hon vill ju diskutera fosterdiagnostik (vilket även det har en egen plats på forumet.)
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-02 15:44:48 följande:
    Jag har varit en fördomsfull människa. Jag tyckte utvecklingsstörda var en avart av människan.
    Om den här tråden hade funnits då så hade jag sopat mattan med många av er.. Först ut skulle trådstartaren vara.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
    Och du kan verkligen inte förstå att de som aborterar pga av DS inte alltid gör det pga av fördomar eller att de avskyr utvecklingsstörda? Det verkar väldigt trångsynt.
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:01:26 följande:
    Sheldon skrev 2011-09-02 15:50:03 följande:
    Och du kan verkligen inte förstå att de som aborterar pga av DS inte alltid gör det pga av fördomar eller att de avskyr utvecklingsstörda? Det verkar väldigt trångsynt.
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting, mesta,  baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade.

jag KAN förstå och jag säger inte att det är pga fördomar dom aborteras..
    Men däremot skrev jag att jag vet hur det känns att ha fördomar..
    Uppenbarligen kan du inte det. I vissa fall är det säkert så som du beskriver. Men du verkar ha svårt att ta in att inte alla aborter av DS-foster har med fördomar och okunskap att göra. Och du hjälper inte "din sak" i debatten genom att insinuera att vi som väljer att göra fosterdiagnostik är rädda, oupplysta och fördomsfulla. 

För övrigt har även rädda människor all rätt att göra abort. Det är ingen kvalificerad gissning att en stor andel aborter beror på rädsla. 

• Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:11:10 följande:
    1 Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..

2 Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap.

3 Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Vad är problemet?
    Att jag förstår folk som gör det dom gör. innebär inte att jag anklagar dom för fördomar.
    Måste jag skriva en djupt ingående förklaring efter varje mening.. ta ner meningen i atomer??

Men jag säger sen att fördomar baseras på rädsla och okunskap.
    1. Nej. Det kan du inte.
    2. Ja, så kan det vara. Men det har inget med fosterdiagnostik eller den här diskussionen att göra.
    3. Se punkt två.

Fördomar har inget med mina beslut att göra (därmed inte sagt att jag är fördomsfri, det är ingen). 

Det enda du säger är att du förstår folk eftersom du själv haft fördomar, varit rädd och outbildad. Men alla är inte som du var tidigare eller vill vara där du är nu. Du spyr ur dig fördomar mot människor som gör fosterdiagnostik och är rädd för framtiden samt visar stor okunskap om hur tekniken faktiskt fungerar.
    Så jag tänker inte öda tid på detta längre. Men om du börjar debattera offentligt (i seriösa media) om att förbjuda fosterdiagnostik- då kommer jag vara mycket aktiv på motståndarsidan...
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:23:16 följande:
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..
    Jag hade valt abort om fostret visade sig ha DS. Och du förstår inte alls hur jag tänker. Du förstår ju inte ens vad jag skriver.
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:23:16 följande:
    Allting har INTE med fosterdiagnostik att göra. Gör dig själv en tjänst och ta in det.
     Du har själv skrivit att det är just det du vill diskutera. Har du ändrat dig?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes