Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

God doesn´t make mistakes

Personer som själva är funktionsnedsatta, kvinnor eller vänsterhänta brukar inte tycka att det är ett problem förenat med livsduglighet. Däremot kan de ibland känna sig bedrövrade av de hinder som samhället sätter upp för dem.

• Ari Gold
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:44:35 följande:
    Torbjörn Tännsjö var ju positiv till aborterande av foster med anlag för färgblindhet
    , dyslexi och Downs. Han är ju mycket tongivande (och remissinstans) i Sverige.
    Han är ofta i TV med mera i fråga om etiska frågor.

Dyslexi borde givetvis vara en godtagbar juridisk anledning till abort om lindrig utvecklingsstörning är det. Skulle objektivt säga att dessa är ungefär likvärdiga när det gäller samhällets ökade kostnader och personens egna umbäranden, hinder i arbetslivet osv.
  • Ari Gold
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-06 11:47:45 följande:
    Naturligtvis inte! Jag kan naturligtvis inte genereltl avgöra vem som
    är en riktig kristen eller inte ,men någon måtta får det ju ändå vara.
    Om man mycket starkt avviker från tex den etik Jesus förkunnar
    så är det ju väldigt tydligt.

Exempel: Jag sågpåTVunder kriget  i Bosnien hur Karadzics stod
    o tände ljus o gjorde korstecken i en kyrka. Nästa dag kanske han
    var med o beordade en massaker. Var denne man då kristen-
    inte et spår om du frågar mig.

Men jag kan förståss inte alltid avgöra på individplanet, men den
    som Gud ser som kristen är kristen som jag ser det.

Jag tycker att det mest intressanta i sammanhanget är att Karadzics (liksom Hitler) var normalbegåvad. Vilken nytta hade han av det?
  • Ari Gold
    Wynn88 skrev 2011-09-06 11:46:10 följande:
    Ja, det är det verkligen. Man måste kunna skilja på olika saker här. Ingen kan veta något om en annan människas livskvalitet, men det ska å andra sidan inte ligga till grund för bedömningar kring abort eller fosterdiagnostik. För i så fall skulle vi inte tillåta abort alls, i så fall skulle alla ha "rätt" att födas. Så är det inte och de flesta barn som aborteras (dock långt innan de börjar bli färdiga barn) är friska. Men det verkar som om många blandar äpplen och päron i den här diskussionen.

Det finns ingen ovillkorlig rätt att födas FÖR NÅGON. Det ÄR ofta tuffare att få ett funktionshindrat barn, men det betyder inte per definition att funktionshindrade inte kan bidra till samhället, eller har sämre livskvalitet!

Det TS förespråkar, är snarare någon slags "omvänd" syn eller i det närmaste "kvotering" av barn med Downs. Andra (svårare?) handikapp, kan hon godkänna och t om förespråka att det görs diagnostik på, men inte DS-barn (trots att DS ofta innebär tilläggshandikapp mm) för vad skulle hända om färre DS-barn började födas? TS resonerar snarare som att just de behövs i samhället mer än andra... Alltså borde läkarvården inte tillåta föräldrar ens att testa, eller förbereda sig... TS kan m a o inte skilja sina personliga känslor från vad som är logiskt eller rationellt på ett generellt plan. Dvs lika för alla.

Det tragikomiska är att en släkting till mig, jobbar med svårt funktionshindrade barn som inte ens har vanligt tal och behöver hjälp med allt (i princip). Enligt TS logik, "borde" dessa kanske inte ha fått födas, eller i alla fall borde man ha testat innan för att minska risken för sånt. Men hade någon av dem haft DS? Då jävlar!

TS renonemang är givetvis färgat av att hon själv har ett barn med DS.

Det har däremot inte jag. Jag anser att fri abort bör innebära att man har juridisk rätt att göra abort av vilken anledning man vill, även av anledningar jag personligen känner är djupt oetiska.

Däremot är det fel av staten att sortera just nedsatt intelligensnivå i ett särskilt fack där man tillåter abort i mer omfattande grad samt gör extra tester just för detta. Det skickar en signal till föräldrar att detta är något särskilt oönskat och påverkar troligtvis deras beslut om abort. Alla aspekter av barnet som är möjliga -eller framledes blir möjlia - att mäta (kön, fysiska förutsättningar, begvåningsmässiga förutsättningar, anlag för dyslexi, autism, adhd, , blindhet, dövhet osvosv, fördhöjd risk till sjukdomar, beroenden, psykisk sjukdom osv) borde testas och redovisas på samma vilkor.
  • Ari Gold
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:48:57 följande:
    Men det är det jag säger också, huruvida föräldrarna själva anser att funktionsnedsättning är negativt och de vill göra abort, men man ska kunna få SCREENA efter det, sen är det i MINA ögon ganska stor skillnad på att vara kvinna eller vänsterhänt och kunna vara självständig, självförsörjande och ha de bästa av förutsättningar hälsomässigt osv. jämfört med att vara funktionsnedsatt av olika grader och kräva assistans för att kunna leva ett "normalt" liv och ha följdsjukdomar pga syndrom eller annats som följer hand i hand med många diagnoser.

Vad är det då som utgör skillnaden, i dina ögon? 

Du har tidigare nämnt livskvalitet och produktivitet, båda dessa argument har jag bemött. Vad mer?  

Vad är det för fel i att vilja försöka se till att barnet får bästa tänkbara förutsättningar rent fysiskt/psykiskt/neurologiskt? Varför ska jag tycka att det är BRA att vara funktionsnedsatt och utvecklingsstörd?

Jag tycker inte att det är bra. Jag tycker att det är neutralt. Dvs att det inte har betydelse för den upplevda livkvaliten - och det tyckande är från min sida baserat i såväl erfarenhet som forskning.
    För att kunna svara på varje stycke för sig hamnade svaren inbäddade i citatrutan, de är fetstilade fölr att du ska kunna skilja mina svar ur ditt inlägg. 

• Ari Gold

Däremot accepterar jag att man kan vara i den situationen som förälder att man inte anser sig ha otillräckliga förutsättningar att ta hand om ett barn med funktionsnedsättning och därför vill göra abort.

Som ensamstående gravid kvinna med i huvudsak ett kvinnligt kontaktnät kanske man på samma sätt upplever att man har mycket sämre förutsättningar att ta hand om en son än en dotter. 

Som döv förälder kanske man vill abortera ett synskadat foster, osv.   

Dessa ställningstaganden utifrån sin personliga situation tycker jag är upp till varje vuxen att göra.  Men det är något helt annat än att säga att det är något fel på barnet och att det är därför man vill göra abort.

• Ari Gold

Det är vi själva (samhället/staten) som bestämmer vad som räknas som skador/syndrom/diagnoser och detta är föränderligt över tid och rum. Man kan därmed inte hänvisa det till något av naturen predestinerat till icke-liv.  

Om man vill hävda att det inte är "etiskt försvarbart" att föda ett barn med utvecklingsstörning måste man kunna motivera vad det är som gör detta oförsvarbart. Jag upplever mig inte ha fpått ett svar på den frågan.

• Ari Gold
    oOOo oOOo skrev 2011-09-06 16:14:29 följande:
    Men hur är det ett argument mot abort pga förståndshandikap att ta upp exempel på där abort hade varit bra pga bristande förstånd?

Min poäng var att hög intelligens inte per automatik gör någon en god människa, och vice versa.
  • Ari Gold
    Sarah f skrev 2011-09-06 16:08:11 följande:

Rent subjektivt; dessa är det de vanligaste argumenten jag hört från personer som hamnat i dessa funderingar annat än rent hypotetiskt.

Få eller ingen har sagt att de inte vill ha ett annorlunda barn.( Men kallade du inte detta skitsnack förut? )

Nej, jag kallade det skitsnack att säga att man gör abort för barnets skull. För att barnet inte skulle kunna få ett fullvärdigt liv etc.

Den egentliga orsaken är ju att föräldern ej anser sig kunna få ett fullvärdigt liv tillsammans med ett barn som har diverse egenskaper som föräldern ej orkar med.  

Jag anser att man har rätt att födas önskad och folk får därmed göra abort av vilka anledningar de vill, oavsett jag anser de etiska eller ej. Men reglerna kring just intelligens bör inte se annorlunda ut än reglerna för tex.kön. I praktiken anser jag att den förälder som vill ska få göra vilka tester de vill (med rimlig patientavgift) men inga tester för annat än skador oförenliga med liv bör aktivt erbjudas/marknadsföras av sjukvården.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes