Inlägg från: Jakkolina |Visa alla inlägg
  • Jakkolina

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-01 00:10:09 följande:
    Kanske lättare då att se efter normala ungar. Eller svårare...
    Du pratar bara om när dom är små,jag pratar om hela deras liv.

Om du tror att ds-folk springer omkring och mår jättebra hela livet så har du fel,dom möter på en mängd problem i livet som andra slipper,dom står också utanför det liv deras jämnåriga lever och dom vet om om det.

Andra barn växer upp blir självständiga och till sist flyttar dom,skaffar familj och lever sina liv.

En med ds växer också upp,men har ofta en störning som gör att dom inte klarar sig själva eller någonsin blir självständiga,dom är alltid beroende av andra och får aldrig bo själva,dom är utlämnade åt gruppboende och personal hela livet ut,lägg sen till alla sjukdomar som dom har mer eller mindre av.

Så trevliga som du säger att dom är är dom inte heller,inte alla i alla fall,dom har ett jättestort ego och blir väldigt lätt sura och arga som stora,eftersom dom oftast är stora i sin kropp så  är det inte så lätt att hantera dessa raseriutbrott.
    Nu pratar jag om vuxna med ds.

Har man som du fått ett barn med ds så gör man givetvis det bästa man kan av det och självklart älskar man sin unge oavsett,det sitter i generna att man ska göra.
    Men när man gör ett test så kan man ställa sig frågan...skulle jag vilja leva med dett funktionshinder själv
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 09:26:23 följande:
    Tack..

Precis så. Du säger det så mycket bättre än jag.
    Frågan är vad du vill säga egentligen med denna tråd...måsta alla föda sina barn som har ds bara för att du har valt det?

Måste alla sluta göra abort för att så många andra väljer att föda barn?

Du måste se längre än till barnet med ds,alla tycker att dom är gulliga o glada om några år tycker ingen att dom är varken gulliga eller speciellt roliga.
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:16:51 följande:
    jag kan inte behaga alla..

Är det så attans svårt att faktiskt acceptera att det liv vi lever med Hanna är mycket bra. Raserar det totalt din världsbild av DS.

Om någon påstår någonting om oss.. ifrågasätter vårat liv.. att den skulle vara fejkad och att underliggande problem finns att det i tur döljs med glättighet och hur UNDERBART det är ...
    Givetvis biter jag ifrån där..

Jag har inga som helst problem med Hannas DS och därför kan vi ägna "hela" livet till att leva och ha det gott. Älska och respektera varandra. Se alla möjligheter som finns.....  Istället för att älta saker och ting..
    Min kusin har två barn som är autistiska,hon har också en frisk dotter,hon tycker också att hon har ett bra liv,ocj älskar sina sjuka pojkar såklart....men om hon hade haft en chans att välja när hon var gravid så hade hon aldrig satt dom till världen.

Hennes dotter har helt kommit i skymundan och har själv valt bort barn i sitt liv för att hon är så rädd att hennes barn ska bli autistiska,hon har steriliserat sig nu i veckan och kommer att adoptera.

Pojkarna mådda jättebra sina första tio år ,men sen har det varit det ena efterd et andra,depp o ångest,stora tandproblem,syn o hörselproblem,fel skolor,dålig undervisning,internatsärskola och nu gruppboende nummer 3 i ordningen...dom mår aldrig bra och det skapar ångest hos hela familjen.

Min kusin hade alltså valt abort för att deras liv inte är bra oavsett all hjälp dom får,dom har såklart känslor som alla andra och den stora pojken vet inte hur han ska hantera sin sexuella frustration som han aldrig får utlopp för....det var bara en liten bit av alla problem....
    Men du menar att hon skulle föda två barn till med samma problematik bara för att eller?
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 11:43:04 följande:
    Tack!

Jag är benägen att hålla med om att mina argument inte alltid förstås.. Jag är kanske lite otydlig i vissa saker.. går på hårt och det kan missuppfattas. Det ligger inte i min personlighet att linda in saker och ting i bomull. tycker jag någonting så säger jag det.. Några tar sen som om nazismen och gör det till någonting annat. Några förstår faktiskt vad jag är ute efter.

Nu påstår du igen om saker du inte har en aning om.. Jag framhåller våran verklighet .. ärligt. Det är vårat liv som du läser om, som är just så som jag skriver om... Inte "Kalles familj som har det jobbigt"  Vi är inga offer för DS.. Jag ger en bild av våran familj.. vad för annan slags verklighet ska jag framställa??

Vi har inga större problem.. Så är det bara. Hannas DS är inte i fokus hos oss. Hanna som person och pojkarna som personer är det. Vi har inte drabbats av DS.. Vi har berikats med Hanna. Vi alla berikar varandras liv.

Det kan klinga illa hos dom som inte riktigt har den bilden av ett liv med ett barn med DS. Jag är nog benägen att påstå att mycket av problemen skapar man själv med sin inställning och attityd. Anser man att det är katastrof..ja då är det en katastrof.
    Men alla förstår nog att du är nöjd med livet,men du måste förstå att det finns folk som inte vill ha ditt liv om dom kan få välja!!
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 13:05:12 följande:
    Vet du.. jag orkar inte tjata och repetera. Det gör jag nog på ungarna här hemma.

jag har svarat redan här. många gånger,även till dig. Andra har svarat.. Leta själv för bövelen..

Du vill nu att jag ska leta.. åt dig! Orkar inte..Tungan ute
    Men du behöver väl inte leta...du kan ju svaret!
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 12:56:35 följande:
    En sak är i alla fall säkert..

En människa med DS skulle aldrig bete sig som du gör. Dom kan bättre Flört
    Kan du svara på mitt inlägg,ska min kusin föda ett till autistiskt barn till världen om hon kan välja...fast hon med facit i han vet att hennes redan två sjuka barn mår vedervärdigt i sitt tillstånd...bara för att man ska det,för att livet är värdigt oavsett hur ovärdigt det än är för den enskilde?
  • Jakkolina
    Brünnhilde skrev 2011-09-01 13:16:32 följande:
    Nu blev jag nyfiken - autism går väl inte att testa för på fosterstadiet..? Eller gör det det nu..?
    Nej det gör det inte,men rdom har också kromosomskador som man kan se!
    Sjukdomen grundar sig i ett fel hos mamman,en mutation på en gen som ger sjuka pojkar och friska flickor,något som hennes dotter har ärvt.
  • Jakkolina
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 13:17:12 följande:
    Hur menar du nu?

Människor med DS är väl precis lika mycket individer som andra. De har i allra högsta grad förmågan att bete sig elakt och plumpt åt.

Att glorifiera människor med DS är också kontraproduktivt i debatten då det inte blir trovärdig. Ärlighet som sagt. Ärlighet och fakta.
    Jag funderar på om hon känner några vuxna med ds?
  • Jakkolina
    HeidiiD skrev 2011-09-01 13:22:49 följande:
    Jag måste bara tillägga att du har en underbart söt liten tjej!! 
    ..och låten riktigt skär i hjärtat.
    Men är inte alla barn underbart söta!??
  • Jakkolina
    HeidiiD skrev 2011-09-01 13:29:53 följande:
    Det har jag väl inte sagt att dom inte är, eller ?! 

Ursäkta mig för att jag bara såg denna härliga bild på ts dotter och tillade att jag tyckte att hon var underbart söt! 

Vad gjorde så ont i dig att du var tvungen att yttra dig ? För jag inte nämde ditt barn ? Så du menar att alla barn som är söta när dom är små blir fula som vuxna då eller vadå? (Lika dum fråga som du ställde mig)  
    Känns lite som att folk tror att ts behöver höra det som tröst...jag tycker alla ungar är söta oavsett handikapp eller inte.

Mitt barn har du väl aldrig sett,hon är lika söt som alla andra,men alla lägger inte in bilder på sina barn och som du vet så finns bara den bilden här just för att hon har ds och inget annat.

Det låter lite som att ni säger "jo ts men hon är söt ändå" det är väl inte det som det handlar om,utan att ts tycker att folk med vett o vilje ska föda fler ds barn till världen!
Svar på tråden God doesn´t make mistakes