Inlägg från: liag |Visa alla inlägg
  • liag

God doesn´t make mistakes

puss skrev 2011-09-03 13:29:13 följande:
    i första tråden har jag ett inlägg:
    "vad räknas som sotr risk?", det är väl inte sådär jättehatiskt, på frågan "skulle du göra abort om det var stor risk för ds. om du ser det som hårt så ja, jag kan väl inte säga nåt om det, mer än att jag anser att du överreagerar lite. ska kolla andra tråden nu.

Hatiskt? Har aldrig skrivit att du är detta.

Som du skriver så har jag säkert tagit fel på person och jag ber då om ursäkt igen.   
  • liag
    Zargenta skrev 2011-09-04 09:16:39 följande:
    Jag svarade ju på Sarah F om att jag kanske upprepat en frågeställning, jag har följt tråden och läst VARJE inlägg och försökt se ett rimligt svar från dig kring varje fråga som ställts. Oftast uteblir det och blir luddigt värre!

Jag förklarade sen vidare att JAG inte anser att jag kränker någon med DS om jag väljer att avsluta en graviditet efter fosterdiagnostik som visar på trisomi 13 18 21 eller någon annan grav avvikelse. Som sagt, jag gjorde en abort förra året då fostret bar på genen gör HS, barnet jag bär på nu som ska födas om 15dagar bär OCKSÅ på genen för HS, likaså JAG. Kränker jag då mig själv och mitt ofödda barn och de andra i världen som är födda och lever med HS för det? NEJ. Jag valde ju som sagt att ta bort ett foster, inte ett levande framfött barn med ett MEDVETANDE om vem det är...

Så utan fosterdiagnostiken så hade jag inte kunnat få veta om fostret jag tog bort, var friskt eller sjukt! Klart jag inte vill ta bort ett friskt foster om jag lyckas "skapa" ett sådant av naturen, det kanske aldrig mer händer, (har alltså inte hänt mig än...) men det innebär inte heller att jag anser att NÅGON annan ska säga att det är FEL och KRÄNKANDE att jag använt mig av tester för att ta bort något oönskat, något som är avvikande och i slutändan, inte bra för individ/en/er det drabbar.

Har inte sagt att du ifrågasätter kvinnans val att göra en abort eller att du klandrar de som väljer att göra abort, men jag blir så in i vassen ledsen när du säger att med dessa argument, ge världen fler med DS eller andra utvecklingsstörningar, det är så fint, det är så bra, det är så mysigt, guld och gröna skogar typ. Visst det är jobbigt ibland, men det är värt det för "mångfalden". Jag personligen vill faktiskt inte ha den mångfalden, jag tycker inte att det är häftigt och coolt eller bra att vi har människor som väljer att sätta "muppar" till världen som ska "berika" oss, snarare ser jag dem som egoistiska! Jag vill ha barnet, oavsett om det är sjukt eller inte, bara för att JAG vill ha barn.

Alla får göra som de vill och jag är för fosterdiagnostik och fri abort och jag hoppas att det alltid kommer vara så att det är föräldrarna till fostret/barnet som beslutar vad som ska göras med ett negativt svar.

Men jag måste säga att jag blir lite lessen när du använder ordet "muppar".

Det gjorde att jag nu inte alls tycker om ditt inlägg som jag faktiskt gjorde ända tills jag kom till denna benämning på en utvecklingsstört person.

Kan meddela att fast jag är förälder till ett barn med DS så håller jag inte med TS i de hon skriver men jag använder aldrig ordet mupp för att beskriva mitt barn utan jag använder hennes namn och kan jag inte namnen på dem jag skriver om pratar om och som har DS eller någon annan utvecklingsstörning så försöker jag använda mer trevliga ord.

Men är det så allmänheten ser på mitt bar med DS? Ser ni andra i tråden mitt barn som en "mupp"?

Vad är en "mupp" för er andra här i tråden?

Bara nyfiken för det verkar som jag har en sådan i min familj i alla fall enligt de inlägg jag nu har citerat och tyvärr känner jag mig lite lessen och till och med arg så mitt inlägg här blev lite väl långt och troligen inte så lätt läst.
    Men hoppas att någon förstår vad jag skrivit.

• liag
    Zargenta skrev 2011-09-04 09:43:55 följande:
    Beklagar om du tog illa vid dig av ordet mupp = mindre utvecklad person, vilket sammanfattar flertalet syndrom och andra sjukdomar som leder till utvecklingsstörning, men jag ville ta ett ord som var någorlunda neutralt men beskrivande och målande nog, istället för att säga Downisar vilket jag ansåg var lite kränkande och fult och väldigt specificerande...

Jag har försökt att inte ta något på individnivå gällande ANDRAS barn/val, generalisera och förklara mitt sätt att se på saker och även många andras.

I min värd är ordet mupp ett nervärderande och ett fult ord.
    Men har man inte ett barn med utvecklingsstörning eller är nära anhörig eller jobbar med personer som har utvecklingsstörning (och verkligen gillar sitt jobb) så kan de vara svårt att förstå varför jag reagerade.
    Men fortsätt du använd detta ord så håller jag tummarna att ditt barn i magen kommer ut utan skavanker och i framtiden slipper bli kallad detta ord av dig och andra.

• liag
    Zargenta skrev 2011-09-04 10:43:56 följande:
    Det var som sagt inte med mening att kalla dem öknamn, jag försökte bara "gruppa" ihop med ett samlingsord som för MIG är mer neutralt och harmlöst.

Utvecklingsstörda tycker jag är alldeles utmärkt.

Det finns att läsa på http://www.svenskadownforeningen.se/

Om Downs syndrom

En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter och med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till. Alla människor behöver stöd och hjälp av omgivningen för att tillgodose sina behov. ”Särskilt stöd” kallas det stöd som inte är en del av våra standardlösningar. Eftersom Downs syndrom i varierande grad medför funktionsnedsättningar och utvecklingsförseningar, behöver de flesta personer med Downs syndrom mer stöd. Det innebär ofta att  standardlösningarna måste kompletteras, för att personen skall kunna få sina vanliga mänskliga behov tillgodosedda.

Tänk på språkets makt De ord vi använder uttrycker inte bara fakta utan också vår syn på världen och våra värderingar. Kunskap och värderingar om Downs syndrom är i stark förändring, och det för med sig att ord och uttryck som var acceptabla igår, ger helt fel associationer idag. Det viktigaste är naturligtvis vad man faktiskt avser att säga, vad man som talare menar. Men för att förenkla kommunikationen och undvika onödiga missförstånd vill vi bidra med några konkreta råd:

En person Downs syndrom – en person Downs syndrom. Säg hellre eller Undvik förkortningar som t.ex.  o s v.Personen först har är inte person/barn/man /kvinna/ tjej/ kille med Downs syndrom,  en person som har Downs syndrom. Downie, DS-barn, DS-personer Frisk Downs syndrom är en diagnos men inte en sjukdom. De flesta personer med Downs syndrom är friska. Däremot kan diagnosen Downs syndrom innebära en ökad risk för vissa sjukdomar men även en minskad risk för vissa andra sjukdomar. Det är viktigt att komma ihåg att de flesta sjukdomar som är vanligare hos personer med Downs syndrom är behandlingsbara. Inlärningssvårigheter Utvecklingsstörning är ett mångtydigt begrepp som används i många styrande dokument – som om man hade definierat vad man menar med begreppet (det har man inte gjort), och som om mänskligheten gick att dela in två kategorier: de som har och de som inte har. Så är det inte. Enligt den medicinska terminologin  finns ett fyrtiotal olika kategorier med benämning utvecklingsstörning, bland annat läspning och dyslexi*. Så instället för utvecklingsstörning kan du säga t.ex. inlärningssvårigheter, eller långsam inlärning - om det är det du menar. Downs syndrom Downs syndrom finns i tre olika former: Trisomi 21, Trisomi 21 Mosaik,  och Trisomi 21 Translokation. Fullständig trisomi 21 är absolut vanligast, och Trisomi 21 används ibland som benämning för alla former av Downs syndrom. Uttrycket mongoloid är inte ett acceptabelt ordbruk idag.

• liag
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 14:24:29 följande:
    Jag tror du har missförstått begreppet "mupp". Det är ingen förkortning utan är just ett nedsättande ord för människor med utvecklingsstörning. "Mindre utvecklad person" låter som en efterkonstruktion av någon som försökt bortförklara ordet någon gång. Inget jag har hört.
    .

Ja förklaringen "mindre utvecklad person" har jag heller aldrig hört. Jag har mer hört saker som "ja dom där mupparna som går i den där särskoleklassen" eller "kolla vilken jävla mupp som går där är h*n mongo eller".

Alltså för mig är ordet mupp ett ord för att säga elaka saker om personer som inte är "normala" i en dels ögon.

• liag
    Zargenta skrev 2011-09-05 21:10:33 följande:
    Har egen erfarenhet av funktionsnedsatta personer i släkt och flertalet med DS (om någon kommer ihåg Baren på tv3 och Andreas Bächi som hängde där bla? Vi brukade sjunga karaoke på Kickis i Sthlm tillsammans),

Jaha... Ja jag brukar sjunga, tjafsa, pussa, gräla, skratta, tjata, mysa, äta och umgås med en tjej som har DS exakt varje dag.
  • liag
    Jakkolina skrev 2011-09-05 23:38:22 följande:
    Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt

Dygnet runt?

Ojdå de hade jag ingen aning om.

Ska genas meddela de tre personer som jag känner till som är vuxna och som har DS, alltså han som jobbar på "mitt" ICA" och som bor i egen lägenhet och som har hjälp ca 3 gånger i veckan med hemmet och hon som jobbar på fiket bredvid mitt jobb (vet inte hur hon bor men jag vet att hon åker till och från sitt jobba själv) och också min dotters förra resurs syster som bor i egen lägenhet och som har hjälp en gång i veckan med städning och tvätt plus hjälp en gång i månaden med räkningar och som har eget jobb som hon åker tåg och buss till varje vardag alldeles själv. 

• liag
    Ari Gold skrev 2011-09-06 21:45:04 följande:

Du har fått fram det. Jag håller bara inte med. Jag tror inte alls att ett samhälle där ingen hade någon typ av funktionedsättningar eller andra avvikelser från normen skulle vara ett trevligare, rikare eller bättre samhälle. 

• liag
    anne h skrev 2011-09-06 21:33:41 följande:
    Är detta kriterier för att få födas så uppfyller de allra flesta med DS det, då de klarar av att "torka sig själv i arslet".
  • liag
    Jakkolina skrev 2011-09-06 21:49:56 följande:
    Naturligtvis är det en signal för att något är fel och att bernet aldrig kommer att leva ett självständigt liv,något som alla djurarter,även vi människor strävar efter.

Varför skulle det bli bättre med fler utvecklingsstörda personer som behöver dygnet runt hjälp för att fungera?

När det avser DS behöver de flesta av dem inte hjälp dygnet runt för att fungera.
  • liag
    Jakkolina skrev 2011-09-06 22:06:49 följande:
    Jo det behöver dom flesta

och jag säger nej till att de behöver vård dygnet runt.

Jag känner flera med DS som är vuxna och de behöver inte hjälp dygnet runt.

• liag
    Jakkolina skrev 2011-09-06 23:18:20 följande:
    Visa mig någon med ds,vuxen som inte har någon hjälp för att klara sin vardag

Snälla du det jag reagerar på är att du skrev hjälp dygnet runt.

Jag vet flera vuxna med DS som inte har hjälp dygnet runt och de har jag skrivit om tidigare i denna tråd och det kan ju inte bara vara dessa som jag vet om som inte har dygnet runt hjälp för i så fall måste de vara något speciellt med just de områden jag vistas på.  

Självklart finns det de som har hjälp dygnet runt men inte alla som du skriver att de har.

• liag
    Zargenta skrev 2011-09-08 15:38:45 följande:
    Jag tycker bara att det känns trist att familjer med DS och andra funktionsnedsättningar eller handikapp och diagnoser ska ta så illa vid sig om man pratar för en framtid där andra kan "slippa" behöva jobba hårt för att hålla ihop och ta hand om barn som är extra krävande. Det är ju inte de bästa av förutsättningar enligt mig och det är min åsikt. Anser inte att jag är fördomsfull, är inte nazist och är inte ute efter att göra någon illa eller såra någons känslor!

Tycker bara att man kan sträva efter ett bättre sätt att undvika "avvikanden" som är mer till skada än nytta i det stora hela. 

Jag tar inte illa vid mig av att du och andra vill göra abort på foster som har DS eller andra funktionshinder.

De jag är mot är de språket du och andra har använt här i tråden som du och andra också har förklarat varför de används.
    Många uppgifter är också felaktiga om DS och tar man upp detta så blir man klassad som känslig DS förälder.

Jag blir exakt lika arg av de som skriver att personer med DS är så söta och gulliga och de är alltid så glada och så är de så musikaliska också som de som skriver att alla med DS har dygnetrunt- hjälp och alla sjukdomar som de också har.

Fast jag har i och för sig sett på ett program på SVT (debatt tror jag det var) där Svenska DS föreningen var med och där ämnet KUB togs upp plus att en vuxen med DS var med som hade tagit illa vid sig att man letade efter hennes handikapp och gjorde abort.
    Så jo de finns de med DS som tar illa vid sig men jag vet också vuxna med DS som inte vill prata om detta för de vill inte bli lessna och de vill leva ett bra liv utan att tänka på vad andra tycker om dem.

Jag själv är överlycklig att jag har ett barn med DS som har fått mig att fatta att allt inte är perfekt och att allt inte är som man tänkt sig och att en person med DS faktiskt kan ge en så otroligt mycket. Och nej det är inte rosenrött hela tiden de är mycket bråk med lansting, skola, kommunen och andra ställen för att få den hjälp vi behöver med olika saker men allt som är roligt med att ha min tjej med DS gör att man orkar och orkar massor mer.  

Jag har just läst en artikel i Expressen om en mamma som har en pojke med DS som hade ett jätte svårt hjärtfel.
    Jag kan förstå att många skulle göra abort på ett sådant foster men jag vill att ni läser vad mamman nu känner och vill förmedla. http://www.expressen.se/1.2552875  

• liag
    mammatill5 skrev 2011-09-08 22:27:19 följande:
    Jag väntade på dig som första svar.. =)

Du läser min blogg så där har jag rett ut begreppen lite mera. Tar den inte här.

Du kallar mig trångsynt. Jag ber dig bara gå utanför dina ramar med min frågeställnig. Men du vägrar! Det om något är trångsynthet. Jag ber dig lämna foster utanför och koncentrera dig på diagnosen DS och dom levande människorna som har DS. Men du vägrar. Jag ber dig syna lagar. Men du vägrar. Du vägrar en del till men det räcker så.

Du återkommer ideligen till ofödda foster och dina rättigheter... osv osv.. En dörr har slagit igen hos dig.

Du frågade"När vi svarar på ett sätt som inte motsvarar dina önskemål, talar du om att vi är rigida och rädda. Vill du ha ett svar på vad vi tycker eller inte? Är mina frågor för svåra? "

Nej, dom är inte svåra alls. Ja, jag vill ha svar på det jag frågar om..Men faktum är ju att du faktiskt inte svarar på frågan överhuvudtaget så dina svar motsvarar inte mina önskemål. Helt rätt. Du svävar ut på annat.

Starta gärna en ny tråd.. så får du mina svar på det du vill ha svar på om jag finner tråden intressant.

ALLMÄNT NU

Jag tycker den här för och emot diskussionen mot tex DS selektering är faktiskt ganska tråkig. Alltid samma argument hit än dit. Jag ville ta detta ur ett annat perspektiv. Att utgå från dom existerande DS personerna. INTE DS foster. INTE om foster har ett värde. INTE om personliga val.

Jag har pratat med vårdpersonal som sysslar med dom här sakerna på daglig basis. Dom måste ju göra detta även om deras personliga åsikt går i mina tankebanor. Dom får inte blanda in dom åsikterna det minsta i sitt arbete. Jag vet ju att vissa av mina åsikter delas av dom som gör dom här testerna på mammor.

Min fråga utmanar ert samvete rejält. Jag ser att någras försvarsmekanismer slår igång med full kraft. Det är därför jag inte får svar överhuvudtaget av er. Det kanske fanns en risk att jag har en liten poäng med vad jag säger. Den poängen vill ni inte riskera att planteras inom er.. inte ens det minsta lilla. För ni vet ju att samvetet är en grym jävel att tampas med. Det kanske innebär att ni måste ta ställning på nytt. Ni vill ha kvar alla era argument i frågan. Jag riskerade också någonting med frågan. Det kunde ju komma argument som jag faktiskt inte kan bortse ifrån. Jag känner mig stabil i mina åsikter.. Därför vågade jag utmana er. Men jag får känslan av att det kanske inte är så för vissa av er. För att skydda era intressen så stänger ni dörren helt. Hade man en genuin känsla inom sig.. Samvetet igen. Då hade man nog kunnat ta den här diskussionen.

Att tänka objektivt är viktigt för att kunna föra en vettig diskussion. Jag har fått några "svar" på min fråga. som lyder "Nej, dom kränks inte" Ingenting mera. Ingen motivering alls. Då har man gått snabbt på frågan för att stänga dörren igen. Att jag ger er exempel på levande personer med DS. Länkar till Sidan hennes.. så kallades jag för patetisk.och att jag gav tjuvnyp. Varför var det så? Ville man inte se en mycket välfungerande tjej med DS. Som är författare. Tredje boken är på G. Som faktiskt har betyg i ämnen på gymnasienivå.. som inte är utvecklingsstörd. Klart att det raserar en massa i dom åsikter.. attityder och motargument mot just DS.. dom som man vill hålla benhårt på. "Vill man inte att en bil ska gå framåt så vill man inte SE att den faktiskt går framåt"

Den dagen vissa av er kan ser längre än eran nästipp. Då kan vi ta den här diskussionen igen. (Gäller givetvis inte alla men några) Sen var den här tråden inte befolkad av så många faktiskt .. Samma få människor återkom hela tiden och ingenting nytt framkom.

Det är helt OK att säga att man inte har funderat i dom banorna. Det innebär ju inte att man ger mig rätt per automatik.

Nu drar jag mig bort från tråden. Den gav mig absolut ingenting mera än en insikt att frågan var en mycket svår etiskt fråga att besvara. Ni kan ju fortsätta i en evighet. Nu kan ni prata om mina ord till er i några dagar.. så får ni någonting att pyssla med =) Vill ni seriöst ta min frågeställning så är ni välkomna att ta det i detta inlägg.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/07/vi-for.../

Ha det gott!!

ROISIN 21:49... Nej, du har bara svarat utifrån DIG och dina rättigheter som lagern ser ut NU. Inte från dom levande DS personerna alls. Du drog ner mig på Individnivå på "kvinnornas" sida hela tiden. Vad säger du till en person med DS som säger att han blir kränkt? "Nejdå.. du blir inte kränkt alls.. vi har lag på detta"

En kvinna gav ju faktiskt exempel här i tråden idag på att just så känner några som hon känner.. Det är sagt i något program också i SVT .. Där en person med DS sa faktiskt så.. Tar du INGEN hänsyn till att kränkningen faktiskt upplevs?? Är det bara ditt eget EGO som gäller?? Vad som är moraliskt rätt eller riktigt skiter du i "Vi har ju lagar och rättigheter" Vad DS personen tycker struntar du i. Är dom mindre värda så deras kränkningar inte tas på allvar??

Det var frågor. Men du behöver inte svara mig. Jag anar redan vad som kommer.

Ärligt talat mammatill5 så fattar jag inte vad du vill och vad du menar.
    Vill du att abort på DS foster inte får göras?
    Eller vill du att KUB ska avskaffas?
    Eller vill du att andra ska förstå att det finns personer med DS som tar illa vid sig för att men letar efter DS på foster?

• liag

Roisin Dubh skrev 2011-09-08 23:22:57 följande:
    Jag undrar också.

Jag tror att de två första alternativen är fel och gissar på att tredje är vad hon vill få fram.

Som svar på nr 3 skulle jag vilja vända lite på resonemanget. Istället för att understödja den eventuella känslan av att bli kränkt, är det inte bättre att satsa på att ge individen en stabil grundtrygghet i sig själv, sin person och tron på sig själv som individ för att kunna stå emot känslan?

För andras val av diagnostik eller abort har som sagt egentligen ingenting med redan födda individer att göra och därför blir det väldigt snett om man gör den kopplingen. Personer med DS eller andra funktionshinder är redan i grunden medvetna om att de är annorlunda och kanske inte alltid har samma förutsättningar som alla andra. Någonstans har jag svårt att tro att just KUB skulle vara ett av de största hindren i deras vardag för att bli respekterade som de människor de är. Det finns så många mer relevanta saker att rikta fokus till för att förbättra deras värde i samhället.

Ett bra inlägg plus det du skrev lite högre upp
    "Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken"
    Något som svenska downs föreningen jobbar mycket med.
    Då är det inte bara rosenröd information men att visa hur familjer lever i sin vardag med personer med DS.
    Finns två böcker som ges ut av DS föreningen och som finns som PDF på deras hemsidan (är mest för föräldrar som fått barn med DS)
    Kan vara intressant att läsa för andra som inte har personer med DS i familjen men ändå får en inblick hur det kan vara.   

http://www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-oss/valkommen-alskade-barn
    http://www.svenskadownforeningen.se/stod-oss/kop-av-oss/det-blev-ett-barn

• liag
    Grätchen skrev 2011-09-09 00:56:24 följande:
    Det är väl ingen som förnekar det du säger?
    De barn med DS, utv störning etc som föds har samma värde som alla andra barn. Självklart.

Fosterscreening har inte med detta att göra. Det finns och det används. På foster och inte på barn.
    På inget sätt kränker det barn som lever och har DS.
    Antingen är man för fri abort eller ej.

Kränker nog inga barn som idag lever med DS fast det finns dem som är vuxna som har DS som tycker det är väldigt jobbigt att man letar efter deras handikapp på ej födda barn.

Barn med DS har ingen aning om att man letar efter deras handikapp och de flesta av barnen har heller ingen aning om att de har ett handikapp för än de blir äldre och folk börjar glo på dem och uppträda konstigt mot dem och börjar prata tydligare till dem som om de var dumma i huvudet och inte förstår något och sedan för att förtydliga sig pratar över huvudet på dem om de har någon annan med sig för de kan ju säkert inte förstå.

• liag
    Grätchen skrev 2011-09-09 02:08:02 följande:
    Jag har inte sagt att jag skulle göra abort

Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.

TS har inte skrivit på FL på massor av år.
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  

Svar på tråden God doesn´t make mistakes