Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

God doesn´t make mistakes

Sven Erik Johansson skrev 2011-09-05 10:16:45 följande:
    Jag skulle på ett sätt önska att det inte föddes några barn med DS MEN inte
    pga aborter utan jag skulle förståss önska att inga foster drabbades av DS.
    När fostret redan finns gläds jag dock åt om det får en chans, ett annat alternativ
    än döden. Jag är som sagt glad att de personer med DS som finns  i min omgivning
    fått födas.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-05 10:22:10 följande:
    Om du under dina första 50år på jorden bidragit till att betala skatt och tillföra något till samhället( kanske bidragit till forskning som leder till att vi kan bota dessa sk problem), så har du också gjort dig "förtjänt" (låter fruktansvärt illa håller jag med om) av att få vara något av en belastning under senare delen av livet...
    men du kommer ju inte ha hunnit bidra till att betala skatt i 50 år, max 30 förmodar jag, när du anser att du ska få bli en börda för samhället? Har du då verkligen gjort dig "förtjänt" av det? Säg då att du lever tills du blir 75 år, då har du belastat samhället ekonomiskt i fler år än du tillfört det något. Var finns då ditt existensberättigande i dina egna ögon?

Den som föds med ett funktionshinder, låt säga detta barn som det står i tidningen om i dag, ett barn som inte kommer bidra med skatt, ska han då inte få kosta ens i 30 år? Detta bara för att han inte föddes felfri?
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-05 23:38:22 följande:

Personer med Downs syndrom växer upp i sina familjer, går i förskola och skola och flyttar hemifrån. Merparten lär sig läsa, skriva och räkna. Som vuxna har de ett arbete på den öppna arbetsmarknaden eller daglig verksamhet. De förälskar sig och gifter sig. De har fritidsaktiviteter och intressen. De reser utomlands. De surfar på Internet och chattar. De har familj och vänner. De älskar och de är älskade.

Som ni hör är det inte svårt att beskriva hur det är att leva med Downs syndrom. För det är i så många avseenden ett liv som alla lever.

Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt
    "Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt"
    Gäller det varje individ som har DS? Dygnet runt?
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 11:08:34 följande:
    Men sluta ta det personligt snälla? Det är ju inte födda individer vi pratar om! Det är foster, inte bebisar som tagit sina första andetag...

Inte fan var det enkelt för mig att välja abort, det tog emot men jag kände det var rätt under de förutsättningar som rådde, inte fan var det enkelt att se min farmor bli som hon blev heller, min pappa håller på att bli sån och jag själv kommer bli likadan. Förstår du att det ÄR högst verkligt för mig också?
    Hur kan du ens tänka tanken att utsätta ditt eget barn för en sådan framtid? DU VET att du bär på detta ärftliga och du blir medvetet gravid. HUR smart är det? Ättestupa, kanske? Ja, för din son, innan han hinner kosta samhället en massa pengar... 
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 12:12:47 följande:
    Jag vet inte om jag orkar försöka förklara igen, att jag är kvinna kan i vissa länder upplevas som mer negativt även i Sverige så har kvinnor ofta lägre löner osv men det gör inte att jag inte kan torka mig själv i arlset efter jag har skitit ok? Samma sak med vänsterhäntheten, den brukar inte göra att jag inte kan leva ett liv utan assistans från andra, utan att behöva få hjälpmedel och resurser från samhället och påverka min kvalitet av livet och hur jag kan fungera i det på egen hand...
    Är detta kriterier för att få födas så uppfyller de allra flesta med DS det, då de klarar av att "torka sig själv i arslet".
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:24:29 följande:
    Förlåt men nu tycker jag att du går in i det hela med en ton som är lite väl personligt attackerande!

Jag blev gravid och det var inte planerat och efter ha genomgått en ytterst jobbig abort för mindre än ett år sedan vid tidpunkten så orkade jag inte vara stark i det ögonblicket och fatta samma beslut och fick även ta hänsyn till vad min partner vill. Vi hade tänkt satsa på preimplantativ diagnostik NÄR vi skulle skaffa barn, för att undvika föra genen vidare, det blev inte så och nu kommer jag få leva med den emotionella skulden och bördan och behöva berätta för min son om sitt framtida öde när han blir gammal nog att förstå vad det innebär för hans del och hans framtid. 

Som jag dessutom tidigare nämnt, min son, jag, min pappa, min farmor och alla andra i vår släkt som fått denna gen och som dött, kommer bli sjuka och dö, gör detta vid en någorlunda hög ålder (min farmor blev 65) och innan dess leva ett "normalt" fullständigt liv utan behov av extra stöd eller annat för den här sjukdomen. 

Så sug på den karamellen och tänk dig hur elak och jävlig jag måste vara som dödar en massa ofödda barn och kränker redan födda individer och bara tänker på mig själv... 
    Men tar du det inte lite väl personligt nu, såsom du beskyller andra för att göra?
    Bara undrar. 

Hur tror du andra känner när du säger ord som "ättestupa" i samma andetag som du nämner DS? Särskilt nyblivna föräldrar till små bebisar med DS som faktiskt läser här, vad ska de få för bild av samhället, de kanske rent av tror att din bild av ättestupa är den "normala"
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:59:39 följande:
    anne h skrev 2011-09-06 21:49:16 följande:
    Men tar du det inte lite väl personligt nu, såsom du beskyller andra för att göra?
    Bara undrar. 

Hur tror du andra känner när du säger ord som "ättestupa" i samma andetag som du nämner DS? Särskilt nyblivna föräldrar till små bebisar med DS som faktiskt läser här, vad ska de få för bild av samhället, de kanske rent av tror att din bild av ättestupa är den "normala"
    Okej så hela diskussionen och argumentationerna gäller endast DS? Väljer man att läsa inläggen och ta allt som skrivs personligt så är det ju trist men inget jag kan göra något åt.

Till skillnad från "dig" så pratar jag om "i allmänhet" medan du går direkt åt mig, min familj och mitt barn, därav att det blir direkt personligt i mina ögon. 
    tråden handlar om DS.
    Du anser att barn med DS inte ska födas, är inte det ett direkt angrepp på dem som har barn med DS? 
  • anne h
    Sarah f skrev 2011-09-06 22:19:55 följande:
    Hur kan du skriva något så vidrigt? Rikta tillbaka en kanske hårt formulerad tanke mot en persons barn?

Dig ska man inte lyssna på i alla fall, nu vet vi det.  
    Är inte den personens inlägg direkt riktade mot alla dem som bär på barn med DS?
    Ok, man får ha sin åsikt, absolut, men skrik då inte om att andra "tar det personligt" och att de är färgade av att de har barn med särskilda behov. Även DEN föräldern har rätt till sin åsikt, även den föräldern ska slippa höra att dennes barn inte borde få födas, att det borde införas en "modern form av ättestupa"

Du behöver inte lyssna på mig, ingen av medlemmarna på FL behöver göra det. Vi får läsa det vi vill, skippa det vi vill. Det är det som är det fina med FL. Men när det skriks ut hur hemskt det är att barn med DS ska få födas, att de borde tas bort redan när de är i livmodern, att de inte kan torka sig själva, att de behöver hjälp dygnet runt.. då får ni räkna med mothugg.

Jag bryr mig inte om du så gör 100 aborter pga DS, det är din ensak och ska så vara, men för dem som redan finns, för deras skull, vägrar jag lyssna på fördomar utan grund.
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till? 

Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?

Zargenta skrev 2011-08-31 16:59:13 följande:
    Om mitt barn FÖDDES med en hjärnskada och inte har haft en chans att bli produktiv, är en sak, det är en belastning enbart, naturen är selektiv men människan ska envisas med att ha "samvete"
     Menar du att om ditt barn får syrebrist vid förlossningen=föds med en hjärnskada och får en grav CP-skada så kommer du göra.. vad? Faktiskt så är jag ganska intresserad av hur du tänker..? Med tanke på att du har en ärftlig funktionsnedsättning som du för vidare men då inte anser att det är samma sak som att födas med en hjärnskada.

OBS!
    Självklart hoppas jag att din son kommer slippa bli sjuk senare i livet (och självklart att han kommer få födas helt frisk!), att de finner en bot på det hela. Samma sak hoppas jag för din del, oavsett vad jag anser om dina åsikter om DS. Alla förtjänar att få vara friska och pigga, leva det liv de vill leva. 
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-06 22:51:16 följande:
    Och jag har arbetat med ds i över tio år,tre år med barn och sju år med vuxna och dom behöver någon vid sin sida större dlean va dygnet och det ökar ju äldre dom blir
    Alla de du INTE arbetat med då? De behöver inte lika mycket hjälp, annars hade de kanske också funnits där på ditt arbete.

De flesta med DS -eller utv st överhuvudtaget- varken behöver eller får dygnet-runt-hjälp. 
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-06 22:59:46 följande:

Idag har personer med  Downs syndrom fått möjlighet till ett bra liv. Men ända in på sjuttiotalet placerades många barn med Downs syndrom direkt på institution eller hamnade i fosterhem. Nu händer det bara något enstaka barn.

Artikel ur Habilitering NU 4/2008

Göran Annerén, är professor i klinisk genetik vid Uppsala universitet och även verksam vid Akademiska barnsjukhuset i Uppsala. Han var inbjuden att tala om Downs syndrom vid ett seminarium anordnat av Centrum för handikappforskning, vid Uppsala universitet.
    – Det var läkaren John Langdon Down, som var en av de första som beskrev tillståndet i mitten på 1800-talet och som är den som fått ge det sitt namn, började Göran Annerén. Tidigt såg man att risken för Downs syndrom ökar med stigande ålder hos modern. Idag vet vi att vid 40 års ålder är risken 1 procent att barnet drabbas av Downs syndrom.

- 100 procent av alla personer med Downs syndrom har en utvecklingsstörning, men variationen är mycket stor med en spridning på mellan 20 och 80 IQ, säger professor Goran Annerén

Positiv syn i Sverige

Åldern för att föda barn har ökat påtagligt de senaste 25 åren. Idag är 21 procent av alla mödrar över 35 år när de får barn, mot cirka 7 procent 1980. Generellt i Europa föds det trots detta färre barn med Downs syndrom, vilket kan förklaras med den förfinade fosterdiagnostiken. I Frankrike, som har en av Europas mest liberala abortlagstiftningar och även många äldre mödrar, har antalet barn med Downs syndrom halverats, samtidigt som  antalet aborter av foster med Downs syndrom har ökat. I Norge å andra sidan föds det flest barn med Downs syndrom i hela världen, 17 barn per 10 000. I Sverige är motsvarande siffra 12 och i Danmark 5-7.

I Sverige ligger antalet barn som föds med Downs syndrom still på mellan 100 och 130 barn om året, vilket gör Downs syndrom till den vanligaste enskilda orsaken till utvecklingsstörning i Sverige.

– 20 procent av alla graviditeter går till spontana missfall och bland dessa finner man någon form av kromo-somrubbning hos sju av tio. När fostret har trisomi 21, det vill säga den kromomrubbning som orsaker Downs syndrom, så blir det spontant missfall i cirka 80 procent av fallen.

I Sverige har synen på Downs syndrom blivit mer positiv. Det finns möjligheter för de här barnen att få ett bra liv. Så har det inte alltid varit.  År 1978 placerades det sista nyfödda barnet med Downs syndrom på en institution direkt från BB och många barn placerades i fosterhem. Idag är det bara något enstaka barn årligen som behöver en placering.

Vikten av information

Göran Annerén poängterar vikten av familjestöd och adekvat information till nyblivna föräldrar. Han anser att det är av betydelse att den läkare som ger den första informationen till föräldrarna är erfaren och har kunskaper på området.

– Att få veta att ens barn har Downs syndrom innebär en förlust av det barn man hade väntat på. Som läkare bör man förvänta sig alla former av reaktioner på informationen. Man behöver få tid att ta sig igenom den här processen och kan inte ta in för mycket information på en gång. Därför bör man som vårdpersonal ge familjen möjlighet att återkomma för mer information när de är redo.

Det är viktigt att hjälpa föräldrarna att uttrycka sina känslor, stödja deras egen förmåga att läka och inte försöka ge dem tillbaka vad de förlorat, menar Göran Annerén.

Hjärtfel vanligast            

Barn med Downs syndrom har ofta komplicerade förlossningar. Det är vanligare att de blir förlösta med kejsarsnitt, drabbas av syrebrist eller är för tidigt födda. De är också mer sårbara vid födelsen och har som små ökad infektionskänslighet, ökad risk för att drabbas av leukemi, hjärtmissbildningar och mag- och tarmmissbildningar.

Nedsatt hörsel, ögon- och synproblem, övervikt och sköldkörtelproblem är andra exempel på fysiska problem som förekommer oftare bland personer med Downs syndrom.

Det vanligaste problemet är dock missbildningar av hjärtats klaffar och mellan 40 och 50 procent föds med hjärtfel.

– Nuförtiden kan man operera de här hjärtfelen tidigt, redan före sex månaders ålder, vilket också har sänkt dödligheten från 13 procent till 1 procent. På 20-talet var medellivslängden fem år, men idag är den 60 år, vilket innebär att det aldrig funnits så många personer med Downs syndrom i vårt samhälle, som det gör idag.

Depression vanligt

Utvecklingen hos ett barn med Downs syndrom går långsammare än hos andra barn. 100 procent av alla personer som har Downs syndrom har en utvecklingsstörning, men variationen är mycket stor med en spridning på mellan 20 och 80 i IQ. Många får i vuxen ålder epilepsi och utvecklar depression och senare en för tidig demens.

– Just depressioner verkar vara vanligare hos personer med Downs syndrom. Vid andra former av utvecklingsstörning finner man depressioner bland fyra procent, medan samma siffra är nära 35 procent hos personer med Downs syndrom.

Inte tidig demens

När det gäller demens vill Göran Annerén sticka hål på myten om att alla personer med Downs syndrom skulle bli dementa redan som unga.

– Jag skulle vilja säga att det inte existerar någon demens hos dem före 35 års ålder. Vid 54 års ålder har ungefär hälften fått symtom på demens.

– Man ska alltid behandla konstaterad depression hos personer med Downs syndrom. Gärna med antidepressiv läkemedelsbehandling, beteendeterapi och socialt stöd.

Får jag fråga vad du ville säga med detta du klistrade in?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes