Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Modgun skrev 2011-09-02 05:44:51 följande:
    TS. varför är det ok att abortera friska foster då?
    Den möjligheten ska kvinnor få ha. Annars så blev det väldigt många oönskade graviditeter.
    Kvinnans rätt till sin egen kropp. Nu kommer många säkert tänka att jamen.. är inte fosterdiagnostiken det också..
    Man har gått då ett steg längre genom att forskningen har gett möjligheterna till Fosterdiagnostik och därmed den selektiva som följd. Den selektiva biten är jag emot.

Orsakerna är många till just sk vanlig abort.
  • mammatill5
    FrökenUmami skrev 2011-09-02 07:58:24 följande:
    Jag ser det inte på samma sätt som du gör.
    Anledningen att man idag screenar för t.ex DS är att möjligheten finns.
    Det innebär inte att någon måste eller ens bör göra abort om det visar sig att fostret har DS utan det innebär att möjligheten finns.
    Det betyder också att det går att förbereda sig innan barnet föds.
    Sedan har vi de riktigt allvarliga kromosomskadorna t.ex trisomi 13 eller 18 och där finns tyvärr väldigt sällan någon bra prognos.
    Percis.. Möjligheterna finns.. vad kommer sen?
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-02 15:50:01 följande:
    Och där skriver du IGEN att allting baseras på fördomar och okunskap. Kan du efter denna tråden i alla fall konstatera att så inte är fallet?
    Sheldon skrev 2011-09-02 15:50:03 följande:
    Och du kan verkligen inte förstå att de som aborterar pga av DS inte alltid gör det pga av fördomar eller att de avskyr utvecklingsstörda? Det verkar väldigt trångsynt.
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting, mesta,  baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade.

jag KAN förstå och jag säger inte att det är pga fördomar dom aborteras..
    Men däremot skrev jag att jag vet hur det känns att ha fördomar..
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-02 15:52:11 följande:
    Tja, det var väl trevligt att du växte upp. De flesta brukar inte vara så mogna i den åldern du pratar om.

De flesta har inte sådana fördomar som du verkade ha. De anser inte att utvecklingsstörda är en avart. Men de kanske ändå skulle göra abort om de fick reda på att fostret hade någon typ av funktionshinder. Det är två helt olika saker att välja att skaffa ett barn med funktionshinder, och att anse att de ska avlivas.
    Ja eller hur.. och det var tur att jag fick den förmånen då för över 30 år sedan....

avlivas.. tja.. lite åt det håller är det väl när man vill ha barn man väljer bort efter test..

Avlivning av foster..

Nej, nu var jag dryg.. Gå inte igång nu.. din kväll blir kanske förstörd... Flört
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-02 16:02:23 följande:
    Men lägg av. Det handlar inte om fördomar och okunskap. Man får mycket information av sjukvården.

Bara för att du har det betyder inte att alla har det.
    Har du svårigheter att förstå min text??
    Lär om .. läs rätt
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-02 16:06:04 följande:
    Hur ska vi då tolka det du skriver?

"Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker.. Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap. Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Snälla, förklara det för mig.
    Fördomar baseras på rädsla och okunskap.

1 Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..

2 Jag kan förstå hur det känns inombords när man har fördomar.  Allting baseras på rädsla och okunskap.

3 Det som man inte vet någonting om backar man för. Man är rädd och kanske fördomsfull i sina tankar om funktionshindrade."

Vad är problemet?
    Att jag förstår folk som gör det dom gör. innebär inte att jag anklagar dom för fördomar.
    Måste jag skriva en djupt ingående förklaring efter varje mening.. ta ner meningen i atomer??

Men jag säger sen att fördomar baseras på rädsla och okunskap.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-02 16:14:09 följande:
    Men det är ju inte därför folk gör abort. Man får information, och gör ett välgrundad beslut med hjälp av detta.

Påstå inte att folk gör abort på grund av fördomar och rädsla.
    Klart jag påstår att dom gör.. Men inte alla.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-02 16:06:39 följande:
    Uppenbarligen kan du inte det. I vissa fall är det säkert så som du beskriver. Men du verkar ha svårt att ta in att inte alla aborter av DS-foster har med fördomar och okunskap att göra. Och du hjälper inte "din sak" i debatten genom att insinuera att vi som väljer att göra fosterdiagnostik är rädda, oupplysta och fördomsfulla. 

För övrigt har även rädda människor all rätt att göra abort. Det är ingen kvalificerad gissning att en stor andel aborter beror på rädsla. 
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..

Det här är det enda jag har med fosterdiagnostik att göra i min text..

Allting har INTE med fosterdiagnostik att göra. Gör dig själv en tjänst och ta in det.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-02 16:17:53 följande:
    1. Nej. Det kan du inte.
    2. Ja, så kan det vara. Men det har inget med fosterdiagnostik eller den här diskussionen att göra.
    3. Se punkt två.

Fördomar har inget med mina beslut att göra (därmed inte sagt att jag är fördomsfri, det är ingen). 

Det enda du säger är att du förstår folk eftersom du själv haft fördomar, varit rädd och outbildad. Men alla är inte som du var tidigare eller vill vara där du är nu. Du spyr ur dig fördomar mot människor som gör fosterdiagnostik och är rädd för framtiden samt visar stor okunskap om hur tekniken faktiskt fungerar.
    Så jag tänker inte öda tid på detta längre. Men om du börjar debattera offentligt (i seriösa media) om att förbjuda fosterdiagnostik- då kommer jag vara mycket aktiv på motståndarsidan...
    Lönlöst att diskutera med folk som har bara bestämt sig för vissa saker om andra.

Jag har aldrig fördömt någon som gör ett val. Ni lägger det på mig och det säger väl egentligen det mesta om hur ni tänker och fungerar.

Jag vill inte gå ner på individnivå (Hur många gånger har jag sagt det egentligen?)

Jag välkomnar dig som motståndare. Hittar du en sådan diskussion i media så meddela mig. Du vet vart jag finns.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes