Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Sheldon skrev 2011-09-02 16:27:02 följande:
    Jag hade valt abort om fostret visade sig ha DS. Och du förstår inte alls hur jag tänker. Du förstår ju inte ens vad jag skriver.
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:23:16 följande:
    Allting har INTE med fosterdiagnostik att göra. Gör dig själv en tjänst och ta in det.
     Du har själv skrivit att det är just det du vill diskutera. Har du ändrat dig?
    Mitt blogginlägg handlar inte enbart om fosterdiagnostik.

Jag kan förstå att du inte vill ha ett barn med DS. Om det i sin tur beror på att du inte är värdig barnet eller tvärtom =) eller miljoner andra personliga orsaker.. Det är en annan sak..

Men jag känner att jag har en grundförståelse.. Det finns någonting hos dig som gör att du inte vill ha barn med DS. jag kan inte argumentera mot det. Ditt val, självklart. Du väljer att screena och abortera. Jag klandrar dig inte.

Men det finns en oerhörd rädsla hos folk. Jag vet det. (Ja, inte alla då.. måste förtydliga det ) Rädslan kan komma från att det faktiskt går att testa sig bla mot DS. Folk kanske tänker att "ja eftersom vi har prover.. då måste det ju vara allvarligt" ja typ så.
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-09-02 18:05:09 följande:
    Vilket struntprat.
    Du verkar ha svårt att ta in att de som väljer att göra abort har lika goda skäl som dig.
    Att du påstå att du inte "klandrar" oss som hade valt en abort är ett uppvisande av sällan
    skådad självgodhet och trångsynthet.
    Eftersom du inte tänker i samma tankebanor som jag.. Har samma slags värderingar... erfarenheter. Så kan du nog inte förstå heller. Då blir mina ord rappakalja för dig.. .

Det finns alltid skäl för folk att göra abort. Vem fan är jag att döma?? Att ha samma skäl behövs inte för en förståelse.

I vissa saker är jag  säkerthelt insöad och kan inte förstå andras tankesätt eller varför dom agerar si eller så.. En brist hos mig.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 18:18:25 följande:
    Ska vi agera förmyndare åt vuxna människor i vårt samhälle menar du? "Ni kan bli rädda, därför får ni inget veta!"

Är det ett samhälle värt att leva i? För någon?
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
  • mammatill5
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
    Ett förtydligande

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog iden här rädslan varit LIKA stor.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-02 18:35:53 följande:
    Du menar att så få av oss vanliga har haft kontakt själva med DSbegåvade?

Vad gör sjukvården? Jag blev inte det minsta uppmanad till abort när jag gjorde FVP, både BM och läkaren som utförde provet sa att det är viktigt att vara förberedd på hur man reagerar och sedan vill handla på svaret.

Men det kommenteras inte i tråden, att sjukvården inte alls föreslår abort.     
    Har inte sagt det alls.. Du tolkar det så.. Ett forum för information kan ju vara sådan här ställen som FL. .. Vänta barn böcker.. Vänner.. Media.. bla bla bla
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-09-02 18:37:28 följande:
    Det du inte vill ta in är att en kromosom för mycket är inte småpotatis. I bästa fall blir
    barnet som din dotter även om hon givetvis inte har samma förutsättningar som normala barn,
    har man otur blir det grav Downs syndrom. Fy fan att du inte kan ta in att det är av stor betydelse
    för de allra flesta föräldrar. Du lever verkligen i din egen lilla bubbla.
    Då kanske vi lever i varsin bubbla då Flört

Hur vet du att det är av en stor betydelse för dom flesta föräldrar?? Dom flesta föräldrar i din värld. finns dom här på FL?
    Jag kanske har en annan erfarenhet!!
  • mammatill5

[quote][quote-nick]Jakkolina skrev 2011-09-02 18:52:35 följande:[/quote-nick]

MalinEddie skrev 2011-09-02 18:50:02 följande:
    Jag har också arbetat med ungdomar och vuxna med DS och träffat deras föräldrar och känner likadant som du.  Jag vet vilka svårigheter det kan innebära för både för barn och föräldrar. Det är inte alltid så rosenskimrande som TS vill få det till.
    Det här är så typiskt er här... Ni lägger in era ibland skitkonstiga tolkningar när ni citerar mig. Vissa är av "goddag Yxskaft" typ.. Vissa provocerar medvetet och gör en medveten feltolkning som sen resten går igång på. Här inne får man en grupptillhörighet som man kanske inte har annars.. Infantilt i mitt tycke. Men det är så lätt att sitta bakom en skärm anonymt. (inte alla)
    tja.. visste ju hur det kan vara och tar det.

Ok.. svar då..

Rosenskimrande som TS vill få det till.. Så najs..

Tänk om livet med barn vore Rosenskimrande.. Men det är det inte alltid.
    Livet med Hanna.. tja.. det går upp och ner som med dom flesta ungarna hemma.

Lite annat nu...

Ska kärleken till ett barn innehålla villkor?
    Med selektiv fosterdiagnostik (skitsamma Roisin.. folk förstår)  så villkorar man barnets existens i mitt tycke.

Selektiv fosterdiagnostik är en kränkning mot en grupp existerande människor. Givetvis reagerar folk på dom orden.. För om dom tog till sig det så kanske dom måste omvärdera saker hos sig själva.
    Givetvis försvarar folk sina egna intressen till sista blodsdroppen.. Dom vill ha Selektiv fosterdiagnostik men om man gav tex mina ord en liten plats i deras hjärtan.. så faller deras egna argument. Man kan bygga upp en arsenal av ursäktande orsaker men det är inte alltid dom håller hos folk när det kommer till kritan...  Min teori alltså =)
  • mammatill5
    klocka skrev 2011-09-02 19:35:27 följande:

Nu blir jag fundersam – är TS samma person som var i Aftonbladet (eller Expressen, och därefter även diskuterade(s) i en tråd här) för några sommar sedan och beklagade sig över att hon inte ens hade råd att åka och bada; för att de var tvungna att ta bussen till badet några kilometer bort (minns ej exakt, men ej långt), för hennes barn hade funktionshinder och kunde inte gå och inte hjälpa henne att bära badkläderna; de kunde inte äta medhavd matsäck för det ville barnen inte ha utan de var tvungna att köpa pommes frites (!) till dem, de kunde inte ta med medhavd dricka, för det ville barnen heller inte ha; och de var tvungna att få åtminstone två köpta glassar var för annars var det synd om dem?

Det går inte ihop med denna tråd där TS vill få allt att låta som att det inte är några problem/annorlunda på något sätt i världen att ha barn med detta funktionshinder.

Ja, det är jag och som jag ser nu så har du inte läsförståelse alls..

jag har en felläkt fraktur.. Hanna har gått i 9 år

Jag talade om för hela Svenska folket hur jag klarade av min situation med flaggan i topp. Jag klagade aldrig på någonting. jag ville bara förmedla hur man kan vända en knepig situation till något bra..

Jag tackade nej till alla pengagåvor.. jag gick ut i bloggen och sa att jag inte vill ha gåvor..  att det var inte därför jag medverkade för att folk ska tycka synd.
  • mammatill5
    klocka skrev 2011-09-02 20:05:55 följande:
    Haha, min läsförståelse är det inget fel på, men jag lade tydligen inte alla detaljer på minnet - så intressant är du trots allt inte (jag ser att  du även i andra trådar kommeterar folks läsförståelse få fort de ifrågasätter dig eller har en annan uppfattning - det verkar inte så konstruktivt)!

Men jag hittade ett gammalt inlägg där du skrev att det skulle ha blivit för tungt att bära mat, kläder etc dit. Där ser det också ut som att du kan gå - nu hävdar du att det är du som inte kan gå dit.

Det är ju av mindre betydelse, men det du berättar om dina omständigheter verkar förändras lite efter det syfte du vill uppnå. Nu vill du förmedla att det är obetydligt annorlunda att ha ett barn med funktionshinder och att det är hemskt att folk väljer bort dem; då skriver du det. På andra ställen betonar du att det är besvärligare på en del sätt.

Icke desto mindre önskar jag dig lycka till, förstås!
    Jag kan gå men eftersom allt tungt gör att frakturen gör sig påmind genom smärta.. ganska svårt emellanåt.

Men du... Vad har Hannas funktionshinder med detta att göra? Även om jag inte hade henne så har jag fortfarande samma problem.

Det är fråga om inställning hur man upplever sitt barn. ser man bara hinder.. ja då blir det jävla jobbigt. Fan.. folk måste sluta att vara offer..

Hanna är dryg som få ibland.. Har sagt det ofta.. Men ni kan aldrig göra mig till någonting jag är.. Hur mycket ni än påstår att jag överdriver.. Det är eran egen inställning i måste kika på. Ni bedömer mig på era egna preferensramar.. Det NI inte skulle göra.  Ni ifrågasätter mig.. för det jag står för.. passar inte in i eran värld.

Ni går på som hökar för att försvar ert "revir" så ni tappar helt förmågan att se vad jag skriver. Skulle jag skriva enbart POTATISMOS så får ni det till precis vad som helst.. Ni skulle säkert anklaga mig för att anklaga er för att ha ätit potatismos och det i sin tur skulle ha gett er en skev människosyn.. (som exempel)
  • mammatill5
    MalinEddie skrev 2011-09-02 20:04:21 följande:
    Jag vill inte att du buntar ihop mig med andra. Jag vet inte vad de har skrivit eftersom jag inte har hunnit läsa speciellt mycket i tråden. Självklart är livet inte rosenskimrande för någon, jag överdrev kanske något. Jag tycker dock att du ser väldigt enkelt på DS. Du måste förstå att alla barn och föräldrar inte upplever DS på samma sätt. Vad jag egentligen vill få fram är att DS ofta leder till komplikationer och svårigheter och jag skulle inte välja det livet för mina barn om jag kunde välja.  Jag tvivlar inte på att din dotter är underbar och att ni har ett underbart liv tillsammans.
    Det andra var inte riktat till dig personligen.. Mera allmänt!

Ja.. det är inte svårt alls. Måste jag vara ett offer för att det ska vara allmänt accepterat?

Jag är medveten om allt det du skriver. Jag måste få ändå få ha en talan utan att folk går i taket. Mina Åsikter bygger på mina erfarenheter.. Jag har pratat med massor med vårdpersonal om just fosterdiagnostik... Bla Läkare som just utför dom här testerna på mödrar. (Gjorde det när jag skev boken) Det fanns en del intressanta åsikter där.. Det fans dom dom var emot man dom måste göra det i sitt yrke. Jag har pratar med massor med föräldrar som har DS barn.. Vissa är som jag.. andra har det jobbigt med faktum.. Jag har pratat med föräldrar som gjort en selektiv abort.. jag har sökt massor med information om både det ena än det andra.. På alla dom här erfarenheterna så vet jag att jag är definitivt inte ensam om mina åsikter.. Det finns massor!!

Så visst förstår jag även om det inte alltid går hand i hand med vad jag tycker.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes