God doesn´t make mistakes
Det här är en till video som jag tycker är så fin:
">
Låten är underbar!!
För mig är selektiv avel en självklar kränkning. Jag ser människor med DS som fullvärdiga människor med lika värde och rättigheter. Att det finns tester ger en värdeminskning. Den är inte obetydlig. Varför folk tar detta så lätt kan ju faktiskt bero på just hur dom ser på själva människan och dess värde.
Folk går nästan bärsärk i argument för att försvara sin egna rätt till att sortera ut DS. Om man skulle gå längre än sin egna nästipp någon gång och försöka förstå att det finns människor bakom allt detta. Är det för att dom flesta är utvecklingsstörda som man ser att man har rätten att trampa på deras värde. "äsch, dom förstår ändå ingenting"
Det här ger vibbar åt rasbiologi.. Det man enbart pratar om är ju individen utvecklingsmöjligheter och passar dom inte in mallen av en "perfekt" människa..En duglig individ. Då sänks människovärdet och samhället bekostar urskiljningen av dom.
Vad kommer om 20-30 år? Utvecklingen går ju framåt. Säkert kommer det möjligheter till att se annat än nu genom fosterdiagnostik. Risken är ju att människan blir girig.. Värderingarna naggas i kanten.. Nivån sänks.. respekten för den enskilda individen minskar. Respekten för den som inte är sk normal minskar..
Mångfalden berikar.. Enfalden gör en fattig.
Vilket samhälle vill vi ha? Ska vi ha den rättigheten att välja våra ungar genom selektiv avel på bekostnad av andra existerande människor i samhället??
Det finns bra mycket värre och jobbigare funktionshinder än DS som man istället borde vara rädd för. Men bara för att man KAN screena för DS så anses det som en icke dugligt funktionshinder v samhället. Även om det finns information tillgänglig så är många föräldrar inte riktigt på det klara på vad DS egentligen är. Dom kanske har sett en DS person gå förbi på gatan. Sett Micke " I en annan del av Köping" Han är ju inte "alla" av personerna med DS utan det finns så otroligt mycket.
Även om dom syns lite mera öppet i samhället så måste dom synas ännu mera. Rädsla kan skapa "hysteri" not som som inte är "som alla andra"
Om vi fick screena för någonting annat som inte är en sjukdom så skulle det säkert bli likadant som med DS. Nu finns testerna för DS.
Jag tycker det är horribelt att just dom här testerna finns. jag ser det på ett helt annat sätt än vad många av er gör. Ni ser problemen hopas för er egen skull. Jag ser inte dom problemen utan jag ser bla ett samhällsaccepterat värdeminskande av existerande personer.
Visst blir det ett merjobb med att ha ett barn med DS. Har aldrig påstått annat. hur man tar det där merjobbet är ju faktiskt upp till en själv. Vissa tycker det är jobbigt. Dom orkar inte med. Jag och många andra ser det där merjobbet som en del i föräldraskapet. Alla barn är inte lika, DS eller utan. För varje enskilt barn kan det bli ett sk merjobb som är mer eller mindre krävande.
Ser man problem.. Då blir det problem. Se möjligheterna istället. olikheter berikar. Vi lär våra sk normal barn acceptans för det som inte är sk normalt. Barn som går tex samma dagis som ett barn med DS har en helt annan syn än dom utan DS i sina liv.
Jag har haft Hanna på ett och samma dagis i nästan 7 år. sk normala barn har kommit och gått. Nu när hon är stor och går på ett sk normalt fritids så träffar hon på sina gamla dagiskompisar. för dom är Hanna inte konstig alls. Hanna är en kompis på fritte. Men det finns andra barn på fritte som faktiskt backar.. tilltar bakom hörnet på henne.. Kommer till mig försiktigt och frågar "vad är det Hanna har?"
DS barn ska inte gömmas undan. Vilket det till en del görs nu av samhället. Dom måste bli synliga. Det är då acceptansen har större chans att få fäste i våra barn och blivande vuxna. Dom får kunskap och med kunskapen så ökar förståelsen. Rädslorna minskar. Det är ett hinder att vi har tester eftersom det är en värdeminskning av personer med DS. Om vi försöker lära våra barn att alla har lika värde oavsett vad. samtidigt som det finns en diskussion om att Ds inte är önskvärt. Att det går att ta bort om man vill. Då faller det.
Jag vill inte gå in och kritisera och fördöma någons personliga val. Jag accepterar vad dom än väljer. Testerna finns. Jag respekterar deras val. Men det är ingenting som jag skulle göra för det. Jag ser inte dom som gör FVP med selektiv abort på tex DS som några dåliga människor. Jag försöker belysa saken så som jag ser. Jag försöker visa en annan sida av detta.
Många av "er" tar denna diskussion som ett personligt påhopp. Sen går ni på allt vad tyger håller för att försvara eran rätt till FVP med en ev selektiv abort som följd. Ni slutar att lyssna och ger mig exempel på olika människors livsituationer och val istället. Jag tar inte era argument som påhopp på mig som person. Jag försöker lyssna och ge er min sida av saken så som jag ser det. Det är beklagligt att man tar ner nivån där man spyr ut diverse spydigheter.. på mig eller någon annan.