Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Zargenta skrev 2011-09-03 21:39:06 följande:
     Varför ska vi "behöva" anpassa oss efter dem? Varför ska "vi" behandla dem som "oss" men ändå annorlunda, när de nu ska ha samma möjligheter, rättigheter och fungera som "vi" gör? Varför ska "vi" lägga ner ännu mer pengar och energi på att lyfta funktionshinder, handikapp och utvecklingsstörningar till skyarna och tycka att det är så jävla bra? Varför ska vi särbehandla människor med DS från andra trisomi-skador eller tycka det är fel att försöka eliminera riskerna/problemen med allt vad det innebär att ha barn som har olika syndrom?
    Därför att det står i FN:s konvention om funktionshindrades rättigheter att vi ska göra så.

Varför är inte don värda att lyftas upp??

• mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:17:02 följande:
    Så du menar att man ska lära sig om DS utifall man får ett sådant barn, men man ska inte få veta om det verkligen är så?

Det finns rätt mycket att läsa på i fråga om syndrom och skador om man ska ha på fötterna om ut i fall att barnet har en diagnos och man vill vara påläst till förlossningen.

"Attans bra"? Jo, familjer med DSbarn har det lite bättre än andra, menar du?     
    citerar mig / Många hamnar i kris när dom får ett DS barn. Men jag tror faktiskt att det blir attans bra i slutändan. Vet inte om det ens är någon som lämnar bort sina barn. / slut citat.

Vet du! Det där får du klura på själv. =)
  • mammatill5

Sarah F (Har problem med Citeringsfunktionen) Citerar dig/ Om det blir så attans bra när man får ett barn med downs, vad är det du slåss för?/ Slut Citat Seriöst!! Driver du med mig?? Haha

• mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:34:30 följande:
    Får man ett barn med vilken funktionsnedsättning som helst så gör man väl sitt bästa. Men för många ingår det att äta folsyra, inte supa eller röka, göra screening osv för att optimera det blivande barnets hälsa. För att chanserna för attans bra ska öka.

klura på det, själv. 
    Finns inget att klura på. Det är ju självklart det som är OK för mig =)

Där finns fosterdiagnostik i form av UL
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:45:52 följande:
    Den här "von oben" attityden är ju inte vidare bra för din sak, TS. Du får medhåll om att man inte ska klumpa ihop en samling personer och ska se individer för sig och svarar med en lamt överlägsen replik. 

Av er får jag ingen medhåll vad jag än säger.. Det är någonting som är säkert ju =)
    Men ni ska veta att jag lär mig en massa ändå.. lite så där på köpet =)

Jag får ju inte ens en vettig diskussion i det som jag vill diskutera om.
  • mammatill5
    Zargenta skrev 2011-09-03 22:24:33 följande:
    Många har ställt frågor vi inte riktigt får svar på, jag upprepar kanske dessa för att jag verkligen inte kan förstå.

Vet inte om jag har någon form av empatistörning, men jag känner inte att jag kränker individer med DS om jag väljer att försöka ge mitt ofödda barn bättre förutsättningar till ett fullständigt liv med möjligheterna att ta hand om sig själv och inte behöva förlita sig på att andra ska göra det!?
    Men du! jag har i otal inlägg och svar svarat på det. Ett tips är ju att du läser vad jag skriver så slipper du bli dissad av mig i framtiden. har ingen lust längre att svara på 500 frågor om samma sak i tråden.

Men gör det för dig nu..

1. jag vill inte prata om kvinnans personliga val. ( fast det har blivit så ibland av att folk frågar)
    2. Min frågeställning här i tråden är. Kränker testerna dom redan födda DS personerna?
    3. Jag lägger inga värderinga huruvida du kränker. Du gör ditt bästa utifrån det som finns just nu.
    4. Kom ihåg detta nu.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:58:19 följande:
    (1)Det är inte konstigt, när du inte håller linjen i diskussionen. Du är alldeles för affekterad. Att anföra hur andra ska förhålla sig när man bara har en subjektiv bild är sällan lyckat. DU vill inte erkänna andras tankar,(2) DU kränker genom att ge andra åsikter som inte är gällande.

(3) DU vill ge tjyvnyp genom att fråga om vi kan se en person med DS i ögonen och säga "jag vill inte att du ska finnas", trots att INGEN sagt något liknande.

Patetiskt.  
    1. NU tar du väl i?? JAG håller inte linjen?? Jag startade den här diskussionen och ville hålla en helt annan nivå på diskussionen än vad den har blivit till. Det är DU och alla andra som gått "Off Topic" i min frågeställning.
    Skit samma om inte Länken om" fosterdiagnosik..." Inte var i min trådstart från början men den kom strax efter.
    Min tråd.. Min frågeställning.. Ni går utanför hela tiden..

2. Som vad?

3.Kändes det som tjyvnyp?
  • mammatill5

Min frågeställning är:

Kränks redan levande personer med DS när vi har tester som en rättighet befäst i lagen?

Det är väldigt svårt tydligen att hålla sig till den frågan.
    Det finns så mycket man skulle kunna ta upp utan att gå på det som kommer innan ett FVP.
    Jag struntar fullständig i om någon inte vill ha ett barn med DS.
    Kvinnans egna valmöjligheter enl dom tester som finns struntar jag också i denna diskussion.
    Jag struntar i allas för och emot argument för att ha ett barn med DS

Frågor typ den som Baloo frågade "Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
    Det och andra liknade frågor är en helt annan diskussion. Som jag mer än gärna tar någon gång.

Ni utgår från eran rätt att göra som ni vill..
    Jag utgår från helt annat. Jag utgår från dom med DS. Dom dom redan existerar.
    Jag utgår från dom tester befästa i lagen, som jag anser är ett ifrågasättande och en värdeminskning.
    TVÅ olika sidor av denna delikata fråga. Dom redan existerande och dom ofödda (kvinnans val)
    Lagen är i mitten av detta. En lag som har tagit ställning mot DS

Jag anser att jag har rätt till min frågeställning i min tråd eftersom jag tog upp just denna fråga.

Hela tiden flyter ni ut på helt annat som inte är relevant till frågeställningen.
    Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
    Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
    Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut.

Man tog bort personen och syndromet.

Jag utgår från det jag känner i hjärta och själ.

Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har.
    Människovärdet är knuten till själva existensen.

Jag tycker det är lönlöst för min del att fortstätta denna diskussion. Det blir samma frågor som ältas fram och tillbaka. Det blir lite väl tjatigt och inte konstruktivt alls. Men ni får gärna ha eran.

Jag har mina teorier varför den här frågan är så delikat.. så svårt för er att ens reflektera över. Varför ni hugger som kobror och är fullständig blinda för frågeställningen. Men tar det inte här utan i bloggen. Annars så blir jag sittandes här i ett par veckor med en drös av kvinnor, ja er, som går fullständig ballistic över det.

Jag dömer absolut ingen. Jag förstår och lider med kvinnor som gör mycket svåra och traumatiska val. Val som jag aldrig kanske skulle ha gjort men jag kan känna och föreställa den smärta dom genomlever.

Jag får tacka för mig för denna gång. Önskar er alla bara gott.

Sköt om er!

Sirpa

I Expressen idag http://www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-lika-valkommen
    En diskussion: http://www.expressen.se/nyheter/1.2549475/fler-barn-med-downs-syndrom-aborteras

• mammatill5

Ok ett sista inlägg innan jag loggar ut..

Roisin (eftersom du skrev sista inlägget)

En samvetsfråga. Om man nu skulle tänka sig in i mina tankebanor, en liten stund iaf, så kanske det finns en "risk" att tanken kommer inom er "att hon kanske har en poäng" Då finns risken att era egna argument faller i och med det. Ni måste på nytt ta ställning till hela frågan. Om ni vill ha kvar era argument ( och där ingår inte en ev kränkningsrisk av existerande Ds personer)...som inte var riktigt relevant till min frågeställning så givetvis så lyssnar ni inte då. Min teori, inte ett påstående.

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/04/manniskosyn-och-ifragasattande-lag/

Over and  Out!

• mammatill5

Hej Alla!
    Jag har försökt att förklara i inlägget som jag länkar till varför jag anser att DS personer kränks iom dagens selektiva Fosterdiagnostik. Varför den inte är befogad i mitt tycke. Att det finns en värdesänkning.. osv... Jag har benat upp vissa lagar och försökt förklara mitt ställningstagande i just denna fråga.

Har också tagit upp några argument från er som exempel på någonting som inte höll som just argument hos mig.
    Även om jag inte ville gå in på just dom argumenten från början. Lite om fördomar.
    Har skrivit ett förtydligande idag i inlägget. Om någon har läst det tidigare så får dom gärna gå in och läsa igen just tillägget.

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/07/vi-fordummar-oss-sjalva/

Sköt om er! {#emotions_dlg.flower}

Sirpa

• mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-08 15:48:42 följande:
    Det jag inte förstår är varför vi inte kan hålla diskussionen här. Varför diskutera via bloggen? Kopiera hellre in relevant text hit så slipper man hatta fram och tillbaks mellan forum och blogg för att få helheten.
    Jag har hållit frågan här. Men min frågeställning kommer bort ideligen och annat kommer istället. Med bloggen står allt kvar i sin helhet. Därför länkade jag inlägget här.

Jag frågade: OM lagen kränker redan existerande personer med DS?

Vi säger att testet hade funnits för Aspergers Syndrom.  Men inte DS. Då ha jag frågat likadant.

Fanns det en möjlighet att redan existerande personer med AS hade känt sig ifrågasatta av lagen?
    Att det fanns en möjlighet känna att samhället har minskat värdet på dom för att riktade tester finns.

Fosterdiagnostiken bör ju vara ett medel för att förhindra lidande.

Vad hade ni svarat då??

Jag bad er syna lagen.. Om det verkligen fanns någonting i den som kan kränka.
    Jag bad om en diskussion om det. Om nuet om eventuella risker i framtiden.
    Jag bad er utgår från dom personer med DS. Att tänka lite utanför era egna ramar.
    Vara lite objektiv i tanken..

Jag har motiverat varför jag anser att det kränker redan existerande personer med DS. Motiverat varför jag tycker att funktionshindret har fått en värdesänkning i lagen.. INTE hos er personligen.
    Jag benade upp dom lagar som gör det i mitt tycke. Jag har gett mina åsikter om dom bitarna i den.

Ja, jag tycker det är bra med fri Abort. Ja, jag tycker det är bra med fosterdiagnostik.. till en gräns.
    Den ska väl inte vara gränslös?? Den ska inte vara kränkande. Jag har motiverat i oändlighet. Och Nej, det gäller inte enbart DS men enklast var det att ta eftersom testerna är så riktade mot DS.

Jag kunde ha ställt en annan fråga. Ska vi ha Selektiv fosterdiagnostik?
    För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant till min frågeställning.

Är frågeställningarna för svåra?
  • mammatill5
    mammatill5 skrev 2011-09-08 17:29:56 följande:
    Jag kunde ha ställt en annan fråga. Ska vi ha Selektiv fosterdiagnostik?
    För och emot motiveringar. tack! DÅ hade det som avhandlats här sen start varit relevant ' till min frågeställning.

Är frågeställningarna för svåra?
    ' Till den frågeställningen.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-08 20:31:46 följande:
    Vad är selektiv fosterdiagnostik? Hur kan den vara allmän när vissa saker inte går att diagnosticera via de verktyg vi har idag?

Man får ett svar på ALLA diagnoser man kan testa för.

DU vill ha selektiv diagnostik genom att utesluta DS. År din selektivitet den som är rätt?    
    Jag väntade på dig som första svar.. =)

Du läser min blogg så där har jag rett ut begreppen lite mera. Tar den inte här.

Du kallar mig trångsynt. Jag ber dig bara gå utanför dina ramar med min frågeställnig. Men du vägrar! Det om något är trångsynthet. Jag ber dig lämna foster utanför och koncentrera dig på diagnosen DS och dom levande människorna som har DS. Men du vägrar. Jag ber dig syna lagar. Men du vägrar. Du vägrar en del till men det räcker så.

Du återkommer ideligen till ofödda foster och dina rättigheter... osv osv.. En dörr har slagit igen hos dig.

Du frågade"När vi svarar på ett sätt som inte motsvarar dina önskemål, talar du om att vi är rigida och rädda. Vill du ha ett svar på vad vi tycker eller inte? Är mina frågor för svåra? "

Nej, dom är inte svåra alls. Ja, jag vill ha svar på det jag frågar om..Men faktum är ju att du faktiskt inte svarar på frågan överhuvudtaget så dina svar motsvarar inte mina önskemål. Helt rätt. Du svävar ut på annat.

Starta gärna en ny tråd.. så får du mina svar på det du vill ha svar på om jag finner tråden intressant.

ALLMÄNT NU

Jag tycker den här för och emot diskussionen mot tex DS selektering är faktiskt ganska tråkig. Alltid samma argument hit än dit. Jag ville ta detta ur ett annat perspektiv. Att utgå från dom existerande DS personerna. INTE DS foster. INTE om foster har ett värde. INTE om personliga val.

Jag har pratat med vårdpersonal som sysslar med dom här sakerna på daglig basis. Dom måste ju göra detta även om deras personliga åsikt går i mina tankebanor. Dom får inte blanda in dom åsikterna det minsta i sitt arbete. Jag vet ju att vissa av mina åsikter delas av dom som gör dom här testerna på mammor.

Min fråga utmanar ert samvete rejält. Jag ser att någras försvarsmekanismer slår igång med full kraft. Det är därför jag inte får svar överhuvudtaget av er. Det kanske fanns en risk att jag har en liten poäng med vad jag säger. Den poängen vill ni inte riskera att planteras inom er.. inte ens det minsta lilla. För ni vet ju att samvetet är en grym jävel att tampas med. Det kanske innebär att ni måste ta ställning på nytt. Ni vill ha kvar alla era argument i frågan. Jag riskerade också någonting med frågan. Det kunde ju komma argument som jag faktiskt inte kan bortse ifrån. Jag känner mig stabil i mina åsikter.. Därför vågade jag utmana er. Men jag får känslan av att det kanske inte är så för vissa av er. För att skydda era intressen så stänger ni dörren helt. Hade man en genuin känsla inom sig.. Samvetet igen. Då hade man nog kunnat ta den här diskussionen.

Att tänka objektivt är viktigt för att kunna föra en vettig diskussion. Jag har fått några "svar" på min fråga. som lyder "Nej, dom kränks inte" Ingenting mera. Ingen motivering alls. Då har man gått snabbt på frågan för att stänga dörren igen. Att jag ger er exempel på levande personer med DS. Länkar till Sidan hennes.. så kallades jag för patetisk.och att jag gav tjuvnyp. Varför var det så? Ville man inte se en mycket välfungerande tjej med DS. Som är författare. Tredje boken är på G. Som faktiskt har betyg i ämnen på gymnasienivå.. som inte är utvecklingsstörd. Klart att det raserar en massa i dom åsikter.. attityder och motargument mot just DS.. dom som man vill hålla benhårt på. "Vill man inte att en bil ska gå framåt så vill man inte SE att den faktiskt går framåt"

Den dagen vissa av er kan ser längre än eran nästipp. Då kan vi ta den här diskussionen igen. (Gäller givetvis inte alla men några) Sen var den här tråden inte befolkad av så många faktiskt .. Samma få människor återkom hela tiden och ingenting nytt framkom.

Det är helt OK att säga att man inte har funderat i dom banorna. Det innebär ju inte att man ger mig rätt per automatik.

Nu drar jag mig bort från tråden. Den gav mig absolut ingenting mera än en insikt att frågan var en mycket svår etiskt fråga att besvara. Ni kan ju fortsätta i en evighet. Nu kan ni prata om mina ord till er i några dagar.. så får ni någonting att pyssla med =) Vill ni seriöst ta min frågeställning så är ni välkomna att ta det i detta inlägg.

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/07/vi-fordummar-oss-sjalva/

Ha det gott!!

ROISIN 21:49... Nej, du har bara svarat utifrån DIG och dina rättigheter som lagern ser ut NU. Inte från dom levande DS personerna alls. Du drog ner mig på Individnivå på "kvinnornas" sida hela tiden. Vad säger du till en person med DS som säger att han blir kränkt? "Nejdå.. du blir inte kränkt alls.. vi har lag på detta"

En kvinna gav ju faktiskt exempel här i tråden idag på att just så känner några som hon känner.. Det är sagt i något program också i SVT .. Där en person med DS sa faktiskt så.. Tar du INGEN hänsyn till att kränkningen faktiskt upplevs?? Är det bara ditt eget EGO som gäller?? Vad som är moraliskt rätt eller riktigt skiter du i "Vi har ju lagar och rättigheter" Vad DS personen tycker struntar du i. Är dom mindre värda så deras kränkningar inte tas på allvar??

Det var frågor. Men du behöver inte svara mig. Jag anar redan vad som kommer.
  • mammatill5
    liag skrev 2011-09-09 07:40:44 följande:

Kränker nog inga barn som idag lever med DS 1.fast det finns dem som är vuxna som har DS som tycker det är väldigt jobbigt att man letar efter deras handikapp på ej födda barn.

Barn med DS har ingen aning om att man letar efter deras handikapp och de flesta av barnen har heller ingen aning om att de har ett handikapp för än de blir äldre och folk börjar glo på dem och uppträda konstigt mot dem och börjar prata tydligare till dem som om de var dumma i huvudet och inte förstår något och sedan för att förtydliga sig pratar över huvudet på dem om de har någon annan med sig för de kan ju säkert inte förstå.

liag skrev 2011-09-09 07:46:36 följande:
    TS har inte skrivit på FL på massor av år.
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och   2. jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  
    1 och 2...Du har just svarat på en av mina frågor. TACK!

(Jag kunde inte låta bli att gå in trots att jag gick ur denna diskussion. Även du omedvetet svarade på en av mina frågeställningar så kände jag att jag måste fasiken logga in och säga det och tacka)
Svar på tråden God doesn´t make mistakes