Inlägg från: HälläBällä |Visa alla inlägg
  • HälläBällä

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-01 00:05:13 följande:
    ALLA har vi problem med det ena än det andra.. Eller ska man vara helt felfri för att duga?

Hur många sk normala är det som belastar samhället och tar resurser i anspråk jmf med dom funktionshindrade?? Det går nog inte ens att jämföra..

Kolla alla fängelser.. Behandlingshem... andra åtgärder för stökiga sk normala. Med mera.. med mera..
    Fast att dra in kostnadsaspekter i det hela är väl rätt lågt? Ska vi tala om vad assistans, sjukersättning, daglig verksamhet, ledsagning, avlösarservice, gruppbostad, bostadstillägg osv kostar samhället? Vart vill du komma?
  • HälläBällä
    ragatan skrev 2011-09-01 08:03:39 följande:
    Den här frågan diskutera ofta, och DS får vara symbolen för barn med funktionsnedsättningar. Dels för att DS är en av den få diagnoser man faktiskt kan se med dagens tester, dels för att i allmänhetens ögon är intellektuell funktionsnedsättning synonymt med DS.
    I Dan mark är man så framgångsrik med sorteringen av personer med DS att de använder termen "utrotad" när de talar om hur få perspner det är som föds med DS. Inga andra diagnoser "botas" med "utrotning". Dessutom gör man inte kopplingen att det är personer med DS som "utrotas" inte diagnosen som botas och därmed "utrotas".

Valet om abort är personligt och ska så förbli. Men frågan är om inte allmänhetens attityd till personer med funktionsnedsättningar i förlängningen förändras till det sämre, i vetskap om att vissa diagnoser kan sorteras bort och därmed inte belasta det allmänna ekonomiskt/socialt. När samhällets resurser hårdnar klimatet och toleransen minskar för det avvikande. Ska man se det krasst, så kostar våra barn mycket mer än "vanliga" barn. och när fler ska dela på samma kaka, ifrågasätter man den svages rätt att smaka alls.

Den diskussionen saknar jag. Den som handlar om hur möjligheten att välja bort och sortera de barn som föds förändrar allas vårt sätt att förhålla oss till personer med funktionsnedsättningar.
    Våra barn betraktas ur ett ekonomiskt perspektiv snarare än ett medmänskligt.
    Man hänvisar till rätten om ett värdigt liv när man talar om att låta barn sorteras automatiskt innan födsel, men
    och vad ska samhället i så fall göra åt det?  Ska man inom sjukvården göra en intelligent uppskattning om varje persons prognos och utifrån den bedöma om det är värt att göra en insats (om det finns en god chans för tilllfrisknande) eller helt enkelt strunta i det (om odddsen till tillfrisknande är låga och chansen för permanenta funktionsnedsättningar stor) och låta dom dö?

Och vem ska avgöra om livet är värdigt? Jag som förälder? Samhället? Jag själv? Ett etiskt råd? Vetenskapen?
    Vem vill ni ska ha rätten att avgöra om du ska leva eller inte?
    För inte så länge sedan betraktades personer med intellektuella och/eller fysiska funktionsnedsättningar inte ens som människor. Det blir naturligtvis enklare att distansera sej om man inte betraktar personer med funktionsnedsättningar som människor, men det förändrar också synen på de personer som lever med funktionsnedsättningar, medfödda eller förvärvade.

Jag är för fri abort. Jag anser att varje individ har rätt att bestämma över sin egen kropp utan inblandning eller påverkan från samhället.
    Jag är emot rutinmässiga aborter av ex DS med slentrianmässiga slogans om "värdigt liv" och "jobbigt för föräldrarna".
    En abort, av vilkan orsak det än är; ska aldrig vara rutinmässig.  Det är smärtsamt att välja bort ett liv, oavsett vilket liv, och det är så det måste vara. För liv borde vara heligt, inte graderat efter "nytta" eller "värdighet".  

Diskussionen om sorteringen av människor handlar om så mycket mer än enbart DS, men den når sällan längre än till just DS.
    Vilket alla förlorar på.
    Varför kan vi inte skilja på ofödda foster och redan födda människor. Vi är flera som försökt få fram att en abort av ett foster med DS, INTE handlar om att se ner på levande personer med DS. Det påverkar inte deras människovärde överhuvudtaget.

Vilka "rutinmässiga" aborter? Aborter av foster med DS är inte på något sätt "rutinmässiga" och är säkerligen ett lika svårt beslut för föräldrarna att ta, som vilken annan abort som helst.
  • HälläBällä
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 15:23:45 följande:
    Ursöt dotter du har! Glad Hade jag kunnat ta utan att blinka,men så tillhör jag de där som blir totalt idiotförklarad när jag säger att jag hellre vill ha ett ds-barn än inget barn. Jag kommer inte göra några tester alls som gravid utom de rent elementära som kolla hur moderkakan ligger t.e.x. Om barnet har nåt "fel" intresserar mig inte,vi tar vad vi får. Och om det så har alla fel som finns när det föds är det älskat och efterlängtat! Ibland är jag så knäpp att jag tänker att jag på sätt och vis vill ha ett barn med nåt "fel". Jag skulle känna mig utvald som ni uttrycker det. Och bättre än här skulle det barnet inte få det. Jag har jobbat med utvecklingsstörda och cp-skadade  barn och det är det absolut roligaste jobb jag haft. När jag ser såna barn  som din gullunge bara ler jag. Hon hade turen att få födas och glädja sin omgivning-de flesta andra förnekas livet med allt vad det kan ge dem själv och andra.
    Förstår jag dig rätt om du säger att du vill ha ett barn med sjukdom/funktionsnedsättning för att du skulle känna dig utvald?
  • HälläBällä
    Sarah f skrev 2011-09-01 15:27:48 följande:
    Så tolkade jag det, men jag är ännu inte i stånd att kunna kommentera.
    :-/
  • HälläBällä

Finns det fler funktionsnedsättning eller sjukdomar som vi borde kämpa för att bevara TS? Oftast försöker man ju hitta botemedel, förebyggande åtgärder, sätt att lindra/mildra dessa?
    Vilka fler anledningar till att bevara funktionsnedsättningar finns det mer än att samhället annars blir mer intolerant(?) Vilket mervärde har exempelvis DS?

• HälläBällä
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 16:06:59 följande:
    Smaklöst!? Så om jag får ett efterlängtat,älskat barn som gläder mig och sin omgivning bara genom att finnas till är det fel!? Hur kan det vara fel? Barn ger ju glädje genom sin blotta existens ju. De har ingen annan "uppgift" än så,jag ställer inga krav alls att mitt blivande barn ska göra  det och det för mig. Jag vill bara ha ett som lever och finns hos oss. Men du kanske inte ser på barn på det sättet? Du tycker kanske de är jobbiga bara genom att finnas till? Jag tycker de är livets mening och den största gåvan man kan få-oavsett vilket "skick" de är i! Men troligen är du inte drabbad av ofrivillig barnlöshet och upprepade missfall och troligen så anser du-och de flesta andra här- inte att alla människor är lika värda heller. Då får man din inställning.
    Det smaklösa var det du skrev i ditt första inlägg. Inte att du älskar barnet oavsett.
  • HälläBällä
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:40:00 följande:
    Jag tror Gud vill vi skall hjälpa de tork/svält-katastrofdrabbade.

Exempel på hur:

SMS:a AKUT TORKA till 72900 (ge en 100-lapp) till RK.

Läkare Utan Gränsers kampanj En timme för Afrika

www.lakareutangranser.se/timme

Viss kan man vara olycklig som guds-troende men
    mig som troende kristen tycker jag det har stärkt .
    Lite rätt har väl bad gyal men också delvis fel.

Vad gäller Somalias befolkning finns det väl där som här
    både de som är starkt gudstroende och de som är agnostiker och de som
    är ateister. Formellt är flertalet somalier muslimer. Kanske är andelen
    som faktiskt är troende enligt landets huvudtrosriktning större i Somalia
    än här.
    ...
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-01 21:10:06 följande:
    Javisst.. en enorm summa. Kanske går det att ta reda på något sätt vad det Svenska samhället kostar.

Så man undrar ju givetvis om kostnaden spelar roll för att just Screening för DS finns.
    Om det var en ren kostnadsfråga skulle väl en screening av alla gravida göras? I nuläget föds ca 70% av barn med av yngre kvinnor som inte erbjuds screening.
  • HälläBällä
    HälläBällä skrev 2011-09-01 21:21:46 följande:
    Om det var en ren kostnadsfråga skulle väl en screening av alla gravida göras? I nuläget föds ca 70% av barn med av yngre kvinnor som inte erbjuds screening.
    barn med DS skulle det stå
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-01 22:08:52 följande:
    Någonting ditåt..
    1 på 700 är det.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes