Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

God doesn´t make mistakes

Jakkolina skrev 2011-09-06 23:18:20 följande:
    Visa mig någon med ds,vuxen som inte har någon hjälp för att klara sin vardag
    tja.. jag känner en vuxen kvinna (40+) som arbetar i en restaurang, har eget boende osv. Hon har ingen som helst "hjälp", definitivt inte dygnet runt.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 22:39:11 följande:
    Synd att du gick över gränsen här, när du brukar skriva så bra inl. annars.
    Jag ville veta hur hon tänker här, medfött är inga problem om hjälpbehovet kommer senare (?), men om det visar sig före man föds så ska man obevekligen sorteras bort, då är man inte värd att få födas. (obs! inte min åsikt!)
    Hade detta varit IRL så hade det varit enklare, det man säger blir inte lika svart/vitt, allas (de flestas iaf..) åsikter är enklare att förstå och ta när man ser varandra öga mot öga.

Jag hoppas absolut att hennes barn ska få leva ett bra liv, utan några problem,  precis som hon själv, alla är värda att få ett bra liv, men vad som är "ett bra liv" kan bara individen själv avgöra. Det kan ingen annan avgöra åt mig eller åt dig eller TS osv.

(jag är så hemsk att jag faktiskt hade kunnat tänka mig att utsätta ett framtida barn för  DS som jag definitivt ligger i riskzonen att få, då jag inte skulle gjort något FVP för att leta efter det eller annat som skulle kunna hända..) 
  • anne h
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 23:26:07 följande:
    Visa och visa vet jag inte om jag kan, jag tänker inte lämna ut namn på en vän här, men jag lovar att han har DS, egen lägenhet, bil och jobb, räcker det?
    Kör han själv? Kul. Väntar på att min dotter, 18 år, ska ta körkort.. går väldigt trögt, dock..
    (hon har ingen utv st eller annan funktionsnedsättning, en smart jänta men bilkörning hör inte till de största intressena, dock.. så det kommer ta tid, verkar det som.. speciellt som hon inte ens vill köra..)
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-06 21:54:10 följande:
    Det gör dom inte som vuxna och äldre,då armarna är för korta och kroppen för tjoch!
    "armarna är för korta och kroppen för tjock"? Ja, armarna förmodar jag att det inte går att göra något åt, förutom att man kan böja sig åt sidan/framåt/bakåt för att nå, men tjock.. det går det definitivt att göra något åt och det hoppas jag att de som växer upp i dag lär sig hantera, att de lär sig äta rätt i förhållande till hur de rör på sig, precis som jag borde göra...

Menar du att du hjälper alla vuxna med DS på ditt boende att torka sig, att de inte klarar det själva? Måste nog fråga lite föräldrar till vuxna barn med DS hur deras barn gör, hör jag. Vet ju att de flesta inte har någon hjälp dygnet runt, så de måste ju fixa det på något sätt, men hur..? (lite mysko att intressera sig för något dylikt, jag vet! hehe) 
  • anne h
    Sarah f skrev 2011-09-07 07:34:11 följande:
    Med din retorik är det inte konstigt att du känner dig kränkt, kan jag bara tillägga.
    Läs om, läs rätt. 
  • anne h
    Zargenta skrev 2011-09-07 09:44:02 följande:

Men återigen, hoppas jag att forskning kan "rätta till" de skador och problem som sitter i våra DNA redan i livmodern så att ingen behöver bli sjuk i någon sjukdom som påverkar livet man vill leva.   
    Känns som om det vore bättre att kunna åtgärda det före det ens blir ett embryo i livmodern.. Finns det ingen chans till det? (Vet ju inte vad det är du/ni bär på o oavsett så skulle jag nog inte fatta särdeles mycket av det utan att sätta mig och läsa en hel massa litteratur om det då jag inte är läkare e.dyl )
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-07 12:55:32 följande:
    Nu blev jag också nyfiken. Skrattande

En annan sak jag blev nyfiken på efter allt snack om IQ är hur många vuxna personer med DS som är myndiga? Får man lov att rösta och sköta sin ekonomi osv själv när man har DS med lindrigare utvecklingsstörning?
    Alla blir myndiga vid 18 års ålder i Sverige. Utan undantag. Alla får alltså också rösta. Därför är det viktigt att diskutera vad man faktiskt röstar på, varför och hur det påverkar.

Ekonomi:
    En del behöver god man, andra inte. De jag känner som har lindrig utv st har inte god man (även om någon av dem kanske skulle behöva det, jag har dock inte tillräcklig insyn i deras situation för att veta hur det går för dem fullt ut.. men några andra utan utv st som jag känner borde definitivt ha det!) 
  • anne h
    Roisin Dubh skrev 2011-09-08 23:08:17 följande:
    Vill man ändra folks värderingar tycker jag alltså det är en bättre väg att gå att sprida bättre information och kunskap om DS och andra funktionshinder än att ge sig på fosterdiagnostiken.
    Men folk (inte alla, men väldigt många) som diskuterar här har sin åsikt fix och färdig, det spelar ingen roll vad man säger, de lyssnar oavsett inte då de har rätt, även om det är fel så HAR de rätt i sina ögon. Även gamla fördomar är "sanning" för dem.

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att de allra flesta personer med DS faktiskt lever bra liv, att de njuter av att få leva, att de faktiskt väldigt ofta klarar väldigt mycket helt själva. "bevisa det!" vrålas det genast. "Visa mig EN person som..."  osv

Det spelar ingen roll hur många gånger man säger att personer med utv st faktiskt också är personer med känslor och tankar, de ska sorteras bort, genast, de är inget värda, de kostar bara en massa skattepengar, sådana som de själva aldrig dragit in en krona av -eller har de? Vad säger att de inte arbetar/kommer förvärvsarbeta, senare i livet? 

Hur får man dessa att förstå att det faktiskt finns en annan verklighet än den som de lever i? Att det finns inte bara två sidor av det hela utan många!?? Är det ens lönt att försöka förklara för dem som inte vill förstå? 

Men å andra sidan; är det jag som har fel? Är det jag som har rosafärgade glasögon? Varför fattar jag inte att personer med DS inte klarar sig själv, inte ens kan torka sig själv??
  • anne h

det vore väldigt intressant att få träffa några av er här IRL, få se er i ögonen när ni säger alla dessa saker.  Är ni lika aggressiva då? Lika säkra på era sanningar?

• anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 00:59:00 följande:
    Vad vill du få sagt med det?
      Du menar att jag ska förklara för ditt barn att jag är för fri abort oavsett orsak?
    Läs vad jag skriver.
    Jag sa att JAG skulle tycka det var intressant att träffa vissa IRL, inte att mina barn skulle göra det. 
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:20:05 följande:
    Anne, jag upplever det som att du och TS undermedvetet skuldbelägger de som inte delar er åsikt och erfarenhet.
    Det tycker jag är riktigt hemskt.
    det tycker jag är tråkigt att du känner så.
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:40:17 följande:
    Jag tycker att det hemskt, jag förstår att ni älskar era barn oavsett DS eller ej. Det gör nog de flesta föräldrar.
    Det jag reagerar på är att du och TS inte kan förstå att man får/kan/vill göra abort om fostret har DS.
    När jag läser era inlägg, har gjort det i flera år, så får jag ont i magen.

Om det är någon som är aggressiv så är det du och TS.
    jag tycker det är väldigt tråkigt när folk klumpar ihop mig med andra. 
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 01:40:17 följande:
    Det jag reagerar på är att du och TS inte kan förstå att man får/kan/vill göra abort om fostret har DS.
    VAR har jag någonsin sagt att du inte får göra abort? Visa mig det är du snäll.
  • anne h
    Grätchen skrev 2011-09-09 02:08:02 följande:
    Jag har inte sagt att jag skulle göra abort

Men du har rätt, jag klumpar ihop dig med TS. Förmodligen att jag har läst trådar sedan x antal år tillbaka där du och hon skriver.
    jag tror faktiskt inte att jag skrivit i samma trådar som TS särdeles ofta.. har knappt ens sett till henne här på mycket länge, så jag förstår inte vilka trådar du refererar till
  • anne h
    Jakkolina skrev 2011-09-09 08:23:47 följande:
    Tycker jag också,speciellt när du ska förklara för min kusin varför hon ska sätta ett ds barn till världen när hon redan har två autistiska barn!!
    var och när har jag sagt att hon måste göra det?
  • anne h
    liag skrev 2011-09-09 07:46:36 följande:
    TS har inte skrivit på FL på massor av år.
    Jag håller inte med TS i de hon skriver och jag förstår inte heller vad hon vill med allt hon skriver men att säga att anne h och TS skriver lika tycker jag inte är korret.  
    där ser man, jag ska läsa alla inlägg innan jag börjar svara i en tråd.
    Hade en känsla av att jag inte sett till henne här på länge.. men hur länge har jag inte en aning om eftersom folk kommer och går lite hur som helst
Svar på tråden God doesn´t make mistakes