Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

God doesn´t make mistakes

Roisin Dubh skrev 2011-09-01 10:39:10 följande:
    Det där är bara ett snyggt sätt att försöka komma runt risken att stöta sig med enskilda individer.

Samhällsfenomen är vad du ser. Jag ser åsikter/attityder hos enskilda människor. Enskilda individer tar beslut kring abort. Inte samhället. Så hur kan frågan reduceras till ett samhällsfenomen?

Alla har ett eget ansvar. Det går inte att skylla på samhällsfenomen i beslut som dessa.

Rökning är också ett "samhällsfenomen". Man kan försöka få bort rökning genom förbud, restriktion osv men till syvene och sist är det den enskilda individen som väljer att röka. Försök debattera rökning utan att dra in rökare i sammanhanget. Det går inte. Det samma gäller abort.
    Man kan debattera rökning ur ett samhällsperspektiv där tillgängligheten för cigaretter och möjligheten att röka avgör hur pass utbrett fenomenet blir, utan att attackera enskilda rökare. Människor har ansvar för sina enskilda val, men i vårt samhälle har vi en sorts kollektiv överenskommelse om att vissa saker bör regleras av myndigheter och i lagtexter eftersom de annars riskerar att förvandlas till ett samhällsproblem. Frågan i det här fallet berör väl om detta fenomen bör vara en sådan sak. Diskussionen gällande fosterdiagnostiken handlar ur mitt perspektiv om just detta och hur pass tillgängligt och normaliserat det ska vara att använda sig av det. Det kan exempelvis handla om den slentrianmässiga frågan på MVC kring när (och inte ifall) man vill testa sitt foster för kromosomförändringar (vilket åtminstone jag fick). Det kan handla om att ha ögonen på historien och analysera huruvida de här teknikerna bäddar för andra tekniker, som ringar in andra avvikelser och slutligen ännu fler. Det är en problematiserande diskussion som jag anser vara livsviktig i ett samhälle där tekniken går framåt med stormsteg och jag ser det inte som förolämpande mot någon enskild individ att just problematisera det hela. 

Jag personligen är ingalunda motståndare till fosterdiagnostik. Jag verkar vara nödgad att göra detta klart av någon anledning. Jag är inte motståndare till vare sig förekomsten av det eller de enskilda individer som använder sig av det. Vad jag är motståndare till är den attityd som TS har bemötts av här och de ganska oskickliga vridningarna av hennes argument. Om man tycker att det är åt helvete fel att dra paralleller mellan fosterdiagnostiken som fenomen och rasideologier så har jag inga problem med det. Vad jag har problem med är när man ställer en människa till svars - i synnerligen hårda ordalag - för saker hon intygar att hon varken sagt eller tycker. Detta oavsett vad man än själv tolkar hennes budskap som.
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Mad as snow
    Sheldon skrev 2011-09-01 11:06:44 följande:
    Där tat du upp en väldigt intressant fråga! Vilken typ av fosterdiagnostik skall erbjudas och till vem? I dagsläget skiljer det oerhört mycket mellan olika landsting. Vilken information som ges kring fosterdiagnostiken är också intressant och skulle också behöva nationella riktlinjer.

Min åsikt är att alla ska erbjudas KUB/NUPP och FVP. (Samt givetvis de ultraljud som redan görs rutinmässigt). Men för att det fria valet ska funka måste informationen bli mycket bättre än den är idag. Hur många är det som innan de gör KUB förstår att de inte får några svar, bara en sannolikhetssiffra? Och hur många är det inte som inte förstår konsekvensen av att göra KUB/NUPP utan bara vill ha ett tidigt UL? Och som inte alls har tänkt på vad de ska göra vid ett dåligt besked?
    Men TACK. Du förstår precis vad jag är ute efter. 
  • Mad as snow
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 15:23:45 följande:
    Ursöt dotter du har! Glad Hade jag kunnat ta utan att blinka,men så tillhör jag de där som blir totalt idiotförklarad när jag säger att jag hellre vill ha ett ds-barn än inget barn. Jag kommer inte göra några tester alls som gravid utom de rent elementära som kolla hur moderkakan ligger t.e.x. Om barnet har nåt "fel" intresserar mig inte,vi tar vad vi får. Och om det så har alla fel som finns när det föds är det älskat och efterlängtat! Ibland är jag så knäpp att jag tänker att jag på sätt och vis vill ha ett barn med nåt "fel". Jag skulle känna mig utvald som ni uttrycker det. Och bättre än här skulle det barnet inte få det. Jag har jobbat med utvecklingsstörda och cp-skadade  barn och det är det absolut roligaste jobb jag haft. När jag ser såna barn  som din gullunge bara ler jag. Hon hade turen att få födas och glädja sin omgivning-de flesta andra förnekas livet med allt vad det kan ge dem själv och andra.
    Detta barns uppgift i livet är inte att glädja sin omgivning.
    Ditt inlägg är fruktansvärt smaklöst.  
  • Mad as snow
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 16:06:59 följande:
    Smaklöst!? Så om jag får ett efterlängtat,älskat barn som gläder mig och sin omgivning bara genom att finnas till är det fel!? Hur kan det vara fel? Barn ger ju glädje genom sin blotta existens ju. De har ingen annan "uppgift" än så,jag ställer inga krav alls att mitt blivande barn ska göra  det och det för mig. Jag vill bara ha ett som lever och finns hos oss. Men du kanske inte ser på barn på det sättet? Du tycker kanske de är jobbiga bara genom att finnas till? Jag tycker de är livets mening och den största gåvan man kan få-oavsett vilket "skick" de är i! Men troligen är du inte drabbad av ofrivillig barnlöshet och upprepade missfall och troligen så anser du-och de flesta andra här- inte att alla människor är lika värda heller. Då får man din inställning.
     Inte för att det har något som helst att göra med ditt smaklösa inlägg, men okej. Jag har sex missfall bakom mig och vet ungefär allt om hur det är att vara ofrivilligt barnlös. Jag anser att alla människor är lika värda. Vidare anser jag att du behöver slipa upp dina inlägg om du inte menar att framstå som ett komplett arsle som i sin naiva föreställningsvärd önskar sig ett funktionshindrat barn för att få känna sig "utvald". 
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:43:31 följande:
    Det var nog inte främst du utan Mad as snow som resonerade så. Men du protesterade inte heller när hon förde din talan i tråden så jag drar slutsatsen att du håller med. Om inte är det fritt fram att berätta detta. Men då måste du också erkänna att du trampat på en och annan individs tår med de blogginlägg du skrivit.
    Jag anser att diskussionen om fosterdiagnostik och vad den kan leda till i förlängningen om man inte är vaksam, är viktig. Ja. Vad jag tyckte var ännu viktigare i den här tråden var att sätta fingret på de ytterst obehagliga inlägg som TS blev utsatt för, där man utmålade henne som en uppdiktad person eller insinuerade att hennes dotters DS gav henne uppmärksamhet. I det läget försvarade jag henne, absolut. Det gör jag med många människor som blir påhoppade av en grupp andra individer. 
  • Mad as snow

Jag tycker absolut inte att man måste ha personlig erfarenhet av exakt allt man diskuterar i generella termer. Verkligen inte. Mina åsikter i den här frågan (vilka är kluvna visserligen) måste inte baseras på hur många jag har träffat som har barn med DS, eller som har valt bort ett foster på grund av DS, eller hur många missfall jag har gått igenom. Det är helt okej att uttrycka sina åsikter och tankar om någonting utan att gå ner på individnivå. Jag ser inte hur ett diskussionsforum skulle överleva om det fanns sådana kriterier för att diskutera andra människors livssituationer eller samhället i stort. 

• Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:11:45 följande:
    Sorry. Det blir lätt så när någon annan kommer in och försöker föra din talan.
    Men det var väldigt vad du hänger upp dig på att jag har "fört TS talan". Jag är inne i en diskussionstråd där jag reagerar på något som jag anser vara grova feltolkningar av det TS skriver, vilket är sprunget ur en välkänd diskussion, i en tråd där det levereras halmgubbar om vartannat och där en människa blir attackerad av en grupp andra. Nu har du skrivit två gånger att jag har fört hennes talan, är det något du irriterar dig extra mycket på? Varför?
  • Mad as snow
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 17:03:41 följande:
    Ok. Och så långt är jag helt med i din åsikt.

Men jag tycker som sagt det ska råda samma villkor åt alla håll. Inga individer (oavsett de är personligt utpekade eller inte) trivs med att känna sig bespottade.

Det finns personer här i tråden (inte jag dock) som är dessa föräldrar som tagit beslut om abort av foster med DS. Dessa individer finns på riktigt. Det är dessa individer som har suttit där med valet och tagit ett beslut. Jag tycker inte det är rätt att de ska behöva känna att samhället (ja även TS tillhör samhället) dömer ut dem som nazister för att de tagit detta personliga beslut. Vilket blir konsekvensen om man uttrycker sig som TS gjort i en del inlägg.
    För mig är det en etisk diskussion som berör forskning och dess olika framsteg och möjligheter. Jag har tidigare redogjort för hur jag skiljer på saker och ting, i ett inlägg som replikerade på din parallell till rökning. Där jag alltså likväl anser att man kan diskutera rökningen som fenomen, eventuella restriktioner från myndighetshåll och annat utan att attackera enskilda rökare. Jag diskuterar fosterdiagnostikens möjligheter och de etiska svårigheter som den står inför är en diskussion som är viktig, även för enskilda individer, eftersom jag inte tycker att informationen man får på MVC är tillräcklig. Den enskilda personens val att göra abort - oavsett orsaker - är en annan diskussion. 
    Du verkar inte klara av att göra denna åtskillnad och då förstår jag att mina inlägg framstår som obegripliga, eller att du lyckas få det till att enskilda människor anklagas för att vara nazistsympatisörer. 
  • Mad as snow

Här är bra exempel på hur debatten kring fosterdiagnostik och den Myrdalska rasideologin (man behöver inte hålla med åt något håll, men det är en viktig diskussion oavsett):

http://www.umea.fub.se/kunskapsmappar/mapp3-97/MAPP3972.shtml

"Finns det en koppling mellan gårdagens sterilseringar och dagens fosterdiagnostik?

Som tidigare påpekats har den svenska steriliseringspolitiken varit väl känd och vid flera tillfällen tagits upp av media utan att få den uppmärksamhet som den fått under sommaren -97. Broberg-Tydén menar att den tidigare journalistiken framställt steriliseringarna enbart som ett utslag av nazism och rasism och därigenom skjutit över målet. Politiker och läkare har inte känt sig träffade.

De viktiga frågona har därigenom kommit i skymundan. Hur kombinerade välfärdsstaten jämlikhetssträvandena med en elitistsk människosyn också då denna inte var rasistisk? Vilka likheter finns det mellan maktens och vetenskapens rätt att avgöra vad som är värdefullt liv och dagens fosterdiagnostik och humangenetik?

Christian Munthe, Fil.dr. i praktisk filosofi, har studerat fosterdiagnostikens eventuella kopplingar till den tidigare steriliseringspolitiken och är nu i färd med att granska den s k preimplantatoriska diagnostiken. Han visar att fosterdiagnostiken när den infördes på 70-talet motiverades med samma argument som sterilseringspolitiken. Han menar också att kravet, som dyker upp då och då, på att fosterdiagnostiken bör begränsas till vissa sjukdomar/skador kan göra att vissa grupper t ex utvecklingsstörda utpekas som mindre värda.

På flera håll i landet pågår forskningsprojekt på temat ELSA (etiska, legala och sociala aspekter av modern genteknik) som kan bidra till förståelsen om vilka värderingar som styr- och bör styra - såväl dagens som framtidens möjligheter att välja och välja bort människor och egenskaper"

Personligen är jag alltså fortfarande inte emot fosterdiagnostik. 

• Mad as snow
    puss skrev 2011-09-01 17:51:17 följande:
    men snälla är det nån annan då som kan förklara koppningen mellan fosterdiagnostik och nazism? för ts vägrar ju.
    Jag gjorde det - i mitt grammatiskt felkonstruerade inlägg ovan - med en länk till en sammanfattning som berör en debatt i DN kring just det hela. Eller ja, den berör nog främst den Myrdalska rasideologin och tvångssteriliseringar.
  • Mad as snow

Här är en uppsats från Karlstad Universitet som berör rasideologi och som på sida 2 diskuterar fosterdiagnostik:

http://www.avlskarl.se/2/files/2_4.pdf

• Mad as snow
    Milkina cerka skrev 2011-09-01 18:00:26 följande:
    Ett bra inl. till och den kursiverade delen strax under mitten i inl. sade i stort sett allt jag känner behöver sägas(sorgligt nog).
    Det går att hitta många källor som motsäger dessa argument också. Min poäng är att det är en högst aktuell debatt som först i det offentliga rummet och som handlar mer om att inte begå misstag, än att förolämpa enskilda individer.
    mammatill5 skrev 2011-09-01 18:00:07 följande:
    Jag är inte heller emot den.. bara vissa delar
    Jag tycker att man ska vara vaksam och att man ska vara påläst på historien, som med mycket annat här i livet. Enskilda personers val att göra abort har jag ingen åsikt om, eftersom jag är för fri abort och det har jag svårt att se hur man kan vara om man lägger till undantag. 
  • Mad as snow
    Mad as snow skrev 2011-09-01 18:02:03 följande:
    Här är en uppsats från Karlstad Universitet som berör rasideologi och som på sida 2 diskuterar fosterdiagnostik:

www.avlskarl.se/2/files/2_4.pdf
    Sida 11, sorry. *kaffeöverdos*
Svar på tråden God doesn´t make mistakes