God doesn´t make mistakes
Samhällsfenomen är vad du ser. Jag ser åsikter/attityder hos enskilda människor. Enskilda individer tar beslut kring abort. Inte samhället. Så hur kan frågan reduceras till ett samhällsfenomen?
Alla har ett eget ansvar. Det går inte att skylla på samhällsfenomen i beslut som dessa.
Rökning är också ett "samhällsfenomen". Man kan försöka få bort rökning genom förbud, restriktion osv men till syvene och sist är det den enskilda individen som väljer att röka. Försök debattera rökning utan att dra in rökare i sammanhanget. Det går inte. Det samma gäller abort.
Jag personligen är ingalunda motståndare till fosterdiagnostik. Jag verkar vara nödgad att göra detta klart av någon anledning. Jag är inte motståndare till vare sig förekomsten av det eller de enskilda individer som använder sig av det. Vad jag är motståndare till är den attityd som TS har bemötts av här och de ganska oskickliga vridningarna av hennes argument. Om man tycker att det är åt helvete fel att dra paralleller mellan fosterdiagnostiken som fenomen och rasideologier så har jag inga problem med det. Vad jag har problem med är när man ställer en människa till svars - i synnerligen hårda ordalag - för saker hon intygar att hon varken sagt eller tycker. Detta oavsett vad man än själv tolkar hennes budskap som.