Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

God doesn´t make mistakes

Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:36:52 följande:
    Ett märkligt sammanträffande hände mig apropå Downs syndrom.
    Jag var på besök hos en kompis i en annan stad
    och vi satt i hans bil och diskuterade just detta med abort
    på foster med Downs. Jag talade för dessa och för
    liv i ställer för abort och just då steg det ut en person
    ur ett hus vid vägkanten som såg ut att just ha Downs
    syndrom-som en illustration.
    Ok?

Jag mötte en livs levande människa idag. Det var min granne. Han hade tio fingrar och tio tår (tror jag, jag såg inte fötterna för de var nedstoppade i skor).

Jag är fortfarande för rätten till abort. Oavsett orsak.

Personligen (vad detta har med debatten att göra) skulle jag aldrig klara av att genomgå en abort och hade definitivt inte aborterat ett barn med DS. Men det är mitt val. Andras val är deras. Även TS är av den åsikten.
  • Roisin Dubh
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 13:37:05 följande:
    Människovärdet är precis detsamma för en individ med DS som det är för mig och dig.
    Exakt.
  • Roisin Dubh
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 13:43:09 följande:
    Det här inlägget får mig att kräkas lite i munnen alltså..
    Jag är bunden att hålla med än en gång.

Det är onekligen ärligt och modigt att skriva det men man hoppas ju att Boll inser att problemet ligger hos henne själv och att det inte hör till vanligheten att känna så.
  • Roisin Dubh
    Boll skrev 2011-09-01 14:05:46 följande:
    Det är inget problem eftersom jag inte behöver ta hand om något barn med DS.
    Nej inte i ett direkt skede. Men det kan bli problematiskt om du hamnar i en situation där du måste konfronteras med en människa med DS. Det kan ske när som helst.
  • Roisin Dubh
    Sarah f skrev 2011-09-01 14:37:43 följande:
    Nu blandas det äpplen med päron rätt friskt här.
    En hel jävla banan skulle jag vilja påstå. Glad

Dags att göra en fruktsallad.
  • Roisin Dubh
    Mariella81 skrev 2011-09-01 15:46:17 följande:
    Alltså den här tråden får mig att bli uppriktigt ledsen. Jag tänker inte uttala mig kring abortfrågan men jag reagerar verkligen på vilket sätt en del av er här argumenterar på. Här sitter vissa och ifrågasätter huruvida livet är värt att leva eller inte om man har ds. Nån uttalar sig om att människor med ds är äckliga och att man inte kan se dem som människor och ytterligare någon jämför dem med husdjur. Va??? Fatta att vi är många föräldrar här som har barn med ds. Är det så hemskt konstigt att man tar såna här debatter personligt när det är så här låg nivå på det hela. Det är faktiskt mitt och många andras barn ni uttalar er om så tänk lite på hur ni uttrycker er.
    Enligt bl.a.TS kan man inte resonera så. DS är ett fenomen och inga enskilda individer pekas ut, oavsett hur illa man uttrycker sig om fenomenet.

Eller hur var det nu igen?

(Måste förtydliga att jag håller helt och fullt med dig, Mariella81. Det blev bara så tydligt nu och ett ypperligt tillfälle att visa varför respekten för människors val måste gå åt båda hållen i denna diskussion. Man bör inte dra in nazism och använda kraftord av den typen. Sånt slår bara fel.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:33:03 följande:
    Förklara dig nu??
    Det var nog inte främst du utan Mad as snow som resonerade så. Men du protesterade inte heller när hon förde din talan i tråden så jag drar slutsatsen att du håller med. Om inte är det fritt fram att berätta detta. Men då måste du också erkänna att du trampat på en och annan individs tår med de blogginlägg du skrivit.
  • Roisin Dubh
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 16:43:31 följande:
    Det var nog inte främst du utan Mad as snow som resonerade så. Men du protesterade inte heller när hon förde din talan i tråden så jag drar slutsatsen att du håller med. Om inte är det fritt fram att berätta detta. Men då måste du också erkänna att du trampat på en och annan individs tår med de blogginlägg du skrivit.
    Och för att förtydliga så inga missförstånd ska ske:

De blogginlägg som drar paralleller mellan fosterdiagnostik/abort och rasförädling/nazism.
  • Roisin Dubh

Jaha, nu fick vi in en apelsin i debatten också tror jag.

Jag måste köpa glass! Tungan ute

• Roisin Dubh
    CallGirl skrev 2011-09-01 16:37:24 följande:
    Är det någon här av de som är emot selektiv abort alt fosterdiagnostik som öga mot öga har suttit ner och pratat med någon som har valt bort ett barn med DS eller på grund av andra orsaker?

Det är skillnad att diskutera på nätet jmf öga mot öga och valet man gör är inte lätt alla gånger. En i min närhet anförtrodde mig att hon gjort abort på grund av kön och jag förstår henne och hur hon tänkte runt just det valet.
    Mycket klokt och intressant inlägg i debatten.

Man måste gå ner på individnivå och känna till enskilda individers tankar kring sitt beslut om abort innan man kan sätta sig som domare över dem. Det gäller även foster med DS. Det är ingen skillnad där.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes