Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-01 23:52:28 följande:
    Aborter på oönskade barn är helt annat än dom som är planerade och önskade men väljs ändå bort för att dom inte dög.
    Hur vet du det? Eller gissar du bara? (För att använda dina egna ord)

Ironiskt nog kommer strax efteråt en annan individ och berättar om sin situation och tankarna kring sitt val. Det har inte mycket att göra med att ett barn "inte duger".
    zelia skrev 2011-09-01 23:59:36 följande:

Trots att jag har ett funktionshindrat barn är jag för fri och selektiv abort. Min son har autism. Det är ett tungt och svårt handikapp, men samtidigt så kan man leva ett mycket bra liv trots autismen. Det beror på hur förstående omgivning man har och hur mycket stöd man får. Men att leva med ett funktionshindrat barn kostar en hel del och det är verkligen så att alla familjer faktiskt inte pallar. Alla människor fixar inte att leva med den stress och det merarbete som det innebär med ett barn med funktionshinder. Människor som väljer att abortera DS foster kanske bara är realistiska? De vet att de kanske inte kommer att kunna ge barnet ett bra liv av olika skäl. När vi väntade vår tredje son gjorde jag all tänkbar fosterdiagnostik. Vi är en familj som lever under stor stress och vår autistiska son behöver enormt mycket träning för att utvecklas bra. Hade vi fått ett till handikappat barn hade situationen blivit ohållbar. Det skulle ha blivit mycket svårt för oss att ge båda barnen rätt stöd. Samtidigt så tycker jag ju att vår autistiska son är helt fantastisk och skulle aldrig någonsin velat ha varit utan honom. Det är inte lätt, men jag tycker i alla fall att abort är ett bättre alternativ än ett litet barn som får komma till en familj som inte har möjlighet att ge det ett bra liv.

Tack för din berättelse, jag tror fler sådana behövs här.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 06:48:24 följande:
    Jag lider med dom föräldrar som måste ha dom här tankarna. Det är inte lätt alla gånger att orka och då måste man ta svåra beslut att selektera för att möjligheten till det finns.

VI kvinnor har fått möjlighet till att göra svåra och hjärtknipande val iom fosterdiagnostiken. Vissa tester och selektiva aborter till följd är nödvändiga. Valen vi gör kan vara ganska traumatiska och kan lämna svåra spår av ångest och skuldkänslor inom oss.

Många tror tyvärr att man har garderat sig när man har gjort tex ett positivt FVP.i den bemärkelsen att fostret är friskt. Det finns en uppsjö av jobbiga funktionshinder kvar att vara "rädda" för.. Men dom går inte att bevisa med fosterdiagnostik. Ett exempel är ju dom neuropsykiatriska funktionshinden som kan var oerhört förlamande och handikappande för barnet. dom kan kräva enorma resurser av föräldern och samhället. Enligt undersökningar så finns ett par i varje klass med ett Neuropsykiatriskt funktionshinder och mörkertalet är stort. dom som inte har fångats upp löper stor risk att hamna i svårigheter i unga år exempelvis missbruk, kriminalitet.. dom kan få stora svårigheter med relationer i överlag..Psykiskt instabilitet.. m m .

Det finns andra psykiska funktionshinder en svår sjukdom är ju tex schitzofreni som kan debutera i 15 års åldern. Det finns ca 30 0000 i Sverige med den diagnosen.

Det finns förlossningsskador av varierande slag och svårighet.. Det finns odefinierade utvecklingsstörningar.. där man inte tillhör någon "grupp" utan den är i princip specifik för personen. Där det inte riktigt finns några mallar för hur man ska gå till väga för att habilitera.

Dom här kan man inte gardera sig emot.. Inte kvalitetssäkra fostret.

DS är förhållandevis ett enkelt funktionshinder. Det går att få otroligt mycket hjälp. Stor kunskap finns och bra livskvalite.

Man trodde sig gå säker när man tog bort ett DS foster. Självbedrägeri anser jag. Men man har fått den möjligheten, tyvärr  att göra tester.. Tester som bla ger en värdesänkning åt redan existerande människor. Snacket om lika värde för alla människor är bara bull shit!

Vad kommer i framtiden i form av möjligheter att kvalitetssäkra foster? Utvecklingen går framåt och kanske står vi snart där vart vi inte vill egentligen vara. Ett folk som återgår till ett rasbiologiskt tänkande. Selektiv avel av våra barn.

Det finns det och det... och lite till
    Du har rätt i mycket av det du skriver. Man kan knappast helgardera sig mot sjukdomar, diagnoser eller olyckor.

Men jag måste ändå fråga dig...

Tänk OM det hade gått att screena för t.ex schizofreni i fosterstadiet. Hade det då inte varit något positivt att föräldrar haft möjligheten att välja abort?

Skulle det uppstå en debatt om utrotning av en "sorts människor" ifall man det resulterade i minskat antal barn födda med schizofreni? Är det "de speciella barnen" eller diagnosen man försöker komma ifrån?

Hur tänker du om det?
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:48:08 följande:
    Men det finns en oerhörd rädsla hos folk. Jag vet det. (Ja, inte alla då.. måste förtydliga det ) Rädslan kan komma från att det faktiskt går att testa sig bla mot DS. Folk kanske tänker att "ja eftersom vi har prover.. då måste det ju vara allvarligt" ja typ så.
    Ska vi agera förmyndare åt vuxna människor i vårt samhälle menar du? "Ni kan bli rädda, därför får ni inget veta!"

Är det ett samhälle värt att leva i? För någon?
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.
    Det får du gärna utveckla för jag förstår inte vad du menar. Menar du på allvar att det är själva fosterdiagnostiken som framkallar rädslan? Och på vilket vis skulle då tester för Aspergers och ADHD minska rädslan?
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??
    Det finns inget  "alla människor" gällande någonting (bortsett från att alla människor förr eller senare dör då).

Det jag säger är att jag inte vill ha ett samhälle där man omyndigförklarar vuxna människor och påstår att de inte själva är kapabla att ta till sig den information som finns om DS och utifrån det själva ta beslut gällande ett foster de bär på.

Människor kan vara rädda för allt möjligt. Framtiden är en vanlig skrämmande faktor. Ekonomi. Våld i samhället. Egen otillräcklighet. Men oavsett vad eller varför någon bär på en rädsla måste man väl ändå behandla en vuxen myndig individ som just myndig.

Du tycks ha väldigt underskattande tankar om mänskligheten.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 19:43:09 följande:
    [quote][quote-nick]Jakkolina skrev 2011-09-02 18:52:35 följande:[/quote-nick]Det här är så typiskt er här... Ni lägger in era ibland skitkonstiga tolkningar när ni citerar mig. Vissa är av "goddag Yxskaft" typ.. Vissa provocerar medvetet och gör en medveten feltolkning som sen resten går igång på. Här inne får man en grupptillhörighet som man kanske inte har annars.. Infantilt i mitt tycke. Men det är så lätt att sitta bakom en skärm anonymt. (inte alla)
    tja.. visste ju hur det kan vara och tar det.

Ok.. svar då..

Rosenskimrande som TS vill få det till.. Så najs..

Tänk om livet med barn vore Rosenskimrande.. Men det är det inte alltid.
    Livet med Hanna.. tja.. det går upp och ner som med dom flesta ungarna hemma.

Lite annat nu...

Ska kärleken till ett barn innehålla villkor?
    Med selektiv fosterdiagnostik (skitsamma Roisin.. folk förstår)  så villkorar man barnets existens i mitt tycke.

Selektiv fosterdiagnostik är en kränkning mot en grupp existerande människor. Givetvis reagerar folk på dom orden.. För om dom tog till sig det så kanske dom måste omvärdera saker hos sig själva.
    Givetvis försvarar folk sina egna intressen till sista blodsdroppen.. Dom vill ha Selektiv fosterdiagnostik men om man gav tex mina ord en liten plats i deras hjärtan.. så faller deras egna argument. Man kan bygga upp en arsenal av ursäktande orsaker men det är inte alltid dom håller hos folk när det kommer till kritan...  Min teori alltså =)
    Drar du in kärleken till ett barn är du ute på riktigt djupt vatten.

Vi diskuterar inte barn. Vi diskuterar ofödda foster och eventuella aborter. Åter igen har du svårt att skilja ditt liv med din egen dotter från andras liv och deras val. Du har knappast ensamrätt på känslor.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 20:19:41 följande:
    Ni går på som hökar för att försvar ert "revir" så ni tappar helt förmågan att se vad jag skriver. Skulle jag skriva enbart POTATISMOS så får ni det till precis vad som helst.. Ni skulle säkert anklaga mig för att anklaga er för att ha ätit potatismos och det i sin tur skulle ha gett er en skev människosyn.. (som exempel)
    Ja vill man kalla myndiga människors rättighet till fosterdiagnostik och ett eget val för revir är det väl så.

Men det är du som klampar in på andras revir, inte tvärtom. Fosterdiagnostik är trots allt ingenting som angår dig personligen. Varken du eller din familj behöver på något vis känna er hotade av att fosterdiagnostik finns. Du är fortfarande myndig och har ditt val.

Men du vill inskränka andras myndighet och valmöjlighet. Då måste du vara beredd på att många blir provocerade.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 20:43:01 följande:
    Jag anser att testerna som mot DS kränker redan födda.
    Skulle du och ni andra kunna seriöst säga allt detta, ni sagt i tråden, till IDA (Länken) och tro att hon inte blir kränkt och ifrågasatt?

www.ida-barthelson.net/

Kan ni säga utan tvekan, ansikte mot ansikte,  till Ida eller någon annan med DS att. Det är bra att tester finns för jag vill inte ha en med DS för att "skona" barnet med tanke på framtiden.. eller något av era andra skäl.

.
    Resonerar man på det viset är varenda människobarn som finns kränkt eftersom vi tillåter abort av "såna".

Felet du tycks göra är att se din dotter och andra människor med DS som någon slags egen folkgrupp. Så är inte fallet. DS är ett syndrom. Inte en utrotningshotad art. Och barn med DS har DS, de är inte DS. I övrigt är de en människa precis som alla andra.

Det är mycket möjligt att Ida eller någon annan med DS skulle känna sig kränkt. Men det hade varit utan någon egentlig orsak.

Ska män bli kränkta av att man kan könsbestämma foster och välja bort pojkfoster?
    Ska kvinnor bli kränkta av att man kan könsbestämma foster och välja bort flickfoster?

Var ska all denna kränkthet sluta?
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:13:14 följande:
    Jag kan tala om att Ida har då Downs Syndrom. Hon har säkert högre utbildning än vad många här har. Säkert högre IQ också. Hon är inte utvecklingsstörd.

Undrar hur det skulle bli om hon kom in i denna debatt?? 
    Du tar för givet att du är den enda här som känner till Ida.

Och nu försöker du använda henne som exempel för dina åsikter trots att du inte vill gå ner på individnivå.

Hur ska du ha det egentligen? Antingen för du en debatt utanför individnivå och skippar resonemang som att vissa individer kan känna sig kränkta. Eller låter du bli att ignorera andras individexempel och påstå att du inte vill diskutera på individnivå.

Skillnaden mellan dina och deras individexempel är att det frågan handlar om (fosterdiagnostik) endast på ett mycket långsökt sätt berör sina exempel som personer. De andras exempel är direkt berörda då det gäller deras liv, deras val.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:24:36 följande:
    Jag har inget intresse för att gå på folk på ett mera personligt plan.. Varför är det så svårt att fatta det.
    Är man säker i sina åsiker då får man väl inte dåligt samvete om någon tycker annat??
    Du kan inte vara mer inne på det personliga planet än du redan är.

Du drar in individer, refererar till deras kränkthetskänslor i en debatt där du vill begränsa andra individers rättighet att få vara myndiga och själva besluta hur de vill leva sina liv. Liv som du har mycket lite att göra med.

Inse att du inte kan föra den här diskussionen utan att bli bemött av de individer frågan berör.
  • Roisin Dubh

Kan vi inte enas om att Downs Syndrom handlar om ett stort spektra med väldigt olika grad av funktionshinder och därmed väldigt olika förutsättningar.

Samtidigt kan vi kanske enas om att DS generellt medför större risk för funktionshinder och krångligare vardag än om DS eller annat inte hittas under fosterdiagnostik.

Jag tror inte det är någon här, oavsett åsiktssida, som tror att alla personer med DS är som Ida Barthelson eller att alla är gravt förståndshandikappade med svåra hjärtfel/följdsjukdomar. Men man måste ändå någonstans kunna erkänna att riskerna är högre med ett foster som diagnostiserats med DS.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes