Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-02 22:46:28 följande:
    Det jag har förstått här att det är svårt att se själva personen som har DS som en person.. En tänkande, älskande.. kännande person. Ingen har ens reflekterat över att det är existerande medmänniskor.. levande sådana som avhandlas här. Respekten är inte så hög. Det pratas om rättigheterna att få välja själv. Men ingen har tagit till sig om deras rätt att inte behöva bli ifrågasatta som dom personer dom är. Tog vi bort DS helt.. så slutar dom här personerna att existera. Borta.
    Jag tycker tvärtom det är du som har svårt att se personen. Du ser syndromet och kallar det för person.

Hur i helskotta skulle dessa personer sluta existera för att ingen annan föds med DS? Om det gick att plocka bort DS ur generna, skulle hela deras personlighet falla? De är alltså reducerade till DS, inget annat? Skärpning nu!
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:59:13 följande:
    NU känner jag igen dig Roisin. =)

jag tror faktiskt ingen tror att alla är som Ida..

Vad för högre risker?? Sjukdomar? Andras fördomar?
    Större risk att barnet kan behöva extra resurser. Kräva mer tid och ork i anspråk av föräldrarna. Större risk för hjärtfel, ja. Operationer är inte helt riskfria.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 23:17:28 följande:
    Dom dör ut så småningom... som mamutarna (kom nu inte med en massa dravel om att jag skulle dra paralleller med utdöda elefantdjur och DS personer)

Jag ser personen oavsett hur du än analyserar mina ord i atomer. Ni ser orsakerna varför dom existerar och vill ha möjligheterna kvar att ta bort dom..
    Men de är människor i första rummet, det kan du väl hålla med om? Om hur skulle de då kunna dö ut för att Downs syndrom försvann?

Men framför allt: Hur skulle Downs syndrom försvinna för att vi tillåter fosterdiagnostik? Det kommer fortfarande födas barn med DS. Varför blir du så rädd? Den rädslan påminner faktiskt lite om diskussionen om muslimer och invandring vs svensk kultur. Det finns människor som bär på en, enligt mig, irrationell rädsla att de som svenskar ska utplånas och förlora sin kultur för att andra kulturer släpps in och "tar över".
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 23:38:50 följande:
    Det var en hypotetisk fråga jag ställde och har ingenting med nuvarande fosterdiagnostik att göra.
    Nej, jag tror inte DS kommer att försvinna med att fosterdiagnostik finns. Det är inte det det handlar om.

Jag är inte rädd faktiskt. Men jag försöker faktiskt se och förmedla deras rätt att inte bli ifrågasatta genom tester..som är fästa i lagar som en rättighet.

Vi ser på detta på så olika sätt. Vi definierar saker mycket olika ibland.
    Du anser att de blir ifrågasatta. Jag anser det inte.

Om det är en hypotetisk fråga och inte handlar om nuvarande fosterdiagnostik vet jag inte riktigt vad debatten handlar om.

Är deras rätt att inte känna sig ifrågasatta större än andra individers rätt att få information och möjlighet att bestämma hur de vill göra med det foster de bär på?
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-03 01:21:56 följande:
    Ja, vi värderar detta så olika. Vi har så olika människosyn.
    Där är  vi överens.

Jag har en optimistisk människosyn överlag och tror mer om mänskligheten än att gemene man ogillar levande personer med downs syndrom och grundar sina val kring fosterdiagnostik eller abort på någon form av hat.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-03 02:02:39 följande:
    För mig är selektiv avel en självklar kränkning.
    Avel. Det ordet brukar inte användas om man inte vill vara extrem och jämföra oss med djur.
    mammatill5 skrev 2011-09-03 02:02:39 följande:
    Folk går nästan bärsärk i argument för att försvara sin egna rätt till att sortera ut DS. Om man skulle gå längre än sin egna nästipp någon gång och försöka förstå att det finns människor bakom allt detta.
    En del går nästan bärsärk för att hävda att andra människors motiv handlar om utrensning. En del drar extrema paralleller till nazism och vill få det att låta som om andra människors syften med fosterdiagnostik och abort är att förädla en ras. Om man skulle gå längre än sin nästipp någon gång och försöka förstå att det finns människor bakom allt detta.

Du tycks som sagt ha en väldigt negativ och pessimistisk syn på mänskligheten om du tror att människor har de syften du använder som argument.
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-03 03:07:47 följande:
    Varför hetsar du upp dig så pass att du härmar mig i dina ordval mera än en gång och ger dom tillbaka till mig. Infantilt beteende i mitt tycke!
    Hetsar upp mig? Jag var inte ett dugg upphetsad när jag skrev. Jag använde en ganska vanlig debatteknik för att göra en poäng tydlig, dvs att man ofta klan vända på steken och ställa exakt samma frågor fast åt andra hållet.

Jag vet inte om du hetsar upp dig över detta eller varför du tycker det är så horribelt att jag ställer dessa frågor som svar på de frågor du ställde men jag kan försäkra dig om att mitt syfte med att diskutera detta är att försöka tydliggöra min poäng. Inte att göra dig upprörd.
  • Roisin Dubh
    Kattdamen skrev 2011-09-03 16:24:10 följande:
    Så vad du vill är alltså att man ska fortsätta ha fosterdiagnostik, men man får inte titta efter downs? Men alla andra funktionshinder går bra?
    DET hade varit selektiv fosterdiagnostik! Glad
  • Roisin Dubh
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:58:19 följande:
    Det är inte konstigt, när du inte håller linjen i diskussionen. Du är alldeles för affekterad. Att anföra hur andra ska förhålla sig när man bara har en subjektiv bild är sällan lyckat. DU vill inte erkänna andras tankar, DU kränker genom att ge andra åsikter som inte är gällande.

DU vill ge tjyvnyp genom att fråga om vi kan se en person med DS i ögonen och säga "jag vill inte att du ska finnas", trots att INGEN sagt något liknande.

Patetiskt.  
    Och samtidigt försöka styra diskussionen genom att bestämma att andras individexempel inte får diskuteras. Bara hennes.
  • Roisin Dubh
    Zargenta skrev 2011-09-04 10:43:56 följande:
    Det var som sagt inte med mening att kalla dem öknamn, jag försökte bara "gruppa" ihop med ett samlingsord som för MIG är mer neutralt och harmlöst.
    Jag tror du har missförstått begreppet "mupp". Det är ingen förkortning utan är just ett nedsättande ord för människor med utvecklingsstörning. "Mindre utvecklad person" låter som en efterkonstruktion av någon som försökt bortförklara ordet någon gång. Inget jag har hört.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes