Inlägg från: Kattdamen |Visa alla inlägg
  • Kattdamen

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-03 01:01:39 följande:
    Jadu.. Hon kanske skulle ha svarat dig att " ja.. jag förstår så väl att du inte vill ha sådana som mig i ditt liv."
    Sen skulle hon står där med stärkt självkänsla.

Om man läser Idas sida så är det inte funktionshindret som gett henne problem.. Det är ju faktiskt dom sk normala som satt hindren för henne. Dom har enbart gått på hennes DS och likställt det med att hon inte är kapabel och inte vem hon är och hennes möjligheter.

Att bo på ett gruppboende är finfint ju.. Hon slipper aldrig vara ensam.. Tänk så mycket svår ensamhet och isolering det finns för dom sk normala. Vi skulle behöva gruppboenden till dom också.
    Utvecklingsstörningen behöver ju inte ge problem för individen. Det skulle isf vara annat som skapar dom problemen.. Fördomar.. rädsla.. avståndstagande.. felriktad hjälp.. m m
    Den här bruden har alltså inget förståndshandikapp?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 10:25:37 följande:
    Nope.

och man behöver inte vara sk normal för att förstå.
    Menar du att det är vanligt att man har downs utan förståndshandikapp?

Förstå vad? För att tillgodogöra sig den vanliga utbildningen? Viss intelligens måste man nog ha, åtminstone normal.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 12:56:54 följande:
    Det är min önskan att hålla detta på en annan nivå..

Man kan diskutera annat. tex om den selektiva diagnostiken, som är befäst i lagar som en rättighet, ger en värdeminskning? Borde lagen ändras?  Man kan prata om huruvida DS personer riskerar att bli kränkta av den lagen. Man kan prata om framtiden om denna lagliga rättighet påverkar vårat synsätt på dom funktionshindrade i allmänhet.
    Det finns en del att prata om utan att blanda in folks personliga val. Starta en ny tråd om det isf.

Är det så svårt att förstå det??
    Sluta prata om din dotter då.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 14:35:12 följande:
    Jag hoppas ingen blir kränkt av en diagnos.

Men jag är övertygad om att man kan bli kränkt av lagen som den är nu.. Som i mitt tycke ger en värdeminskning på person för att man har just en diagnos. Inte en sjukdom. Den går inte ta bort. Den finns där sedan begynnelsen.

Om jag säger som så här.:

Som det är nu så finns det okunnighet. Det finns rädsla. Det finns fördomar mot dom funktionshindrade. Vi tar  DS enbart för enkelhetens skull.

Många vet inte vad DS innebär. Är man okunnig och får information om DS och den informationen är egentligen ganska intetsägande.. eller den täcker inte in allt. Det är bara fakta dom får och den kan vara nog så rigid och skrämmande. Dom erbjuds tester och eftersom den är befäst i lagen som en rättighet så är det lätt att man gör ett FVP.

Kunskap är viktigt.. Det är A och O tycker jag när man ska ta viktiga beslut. Som det är nu så finns inte kunskapen i stor utsträckning. Då menar jag inte enbart hos gemen man utan i samhället övrig också som i skolor. DS barnen säras från det mesta och räknas inte riktigt in.

Kunskap och mera kunskap.. Det är steg ett.

Vad ger då kunskap? Det ger mera förståelse. Den minskar rädslor. Det ger då folket helt andra för utsättningar att ta beslut.

Integrera människor med DS i samhället. Ja överallt. Dom finns men dom syns inte så som dom borde göra.
    Det finns en "segregations tänk" som det är nu.. Integrationen måste öka.

Vi måste ta med i beräkningen att det är existerande individer med lika rättigheter som vem som helst att inte bli ifrågasatta. Vi måste nog gå lite in i oss själva och fråga oss hur vi ser på ordet Människovärde.

citerar länken som jag skickade tidigare

"”alla former av stigmatisering måste motverkas, och samhällets stöd till människor med funktionshinder måste bekräftas och vidmakthållas”.

Även om man skulle acceptera SMER:s uppfattning om det ofödda barnets ökande skyddsvärde är konflikten mellan den kombinerade testmetoden och principen om människovärdet olöst.

Ty testets uppgift är att söka efter en speciell grupp människor, dem med en extra kromosom 21. Eftersom kvinnan på grundval av de fynd som görs har rätt att avbryta graviditeten, utsäger man klart att människor med Downs syndrom inte är önskvärda.

Om KUB-testet blir rutin i mödrahälsovården är risken stor att ­människosynen halkar ytterligare en bit nedför det sluttande planet: Personer med Downs syndrom kan bli betraktade som ”diagnostiska missar”. Detta är oförenligt med principen om alla människors lika värde / slut Citat.
    SMER = Statens medicinsk-etiska råd

Vi måste börja någonstans. Jag anser att kunskap är en mycket bra början. Det leder sen till annat.. och snöbollen är i rullning. Jag tro att folk får då en annan människosyn. Kanske förstår dom bättre då vad menar.
    Så vad du vill är alltså att man ska fortsätta ha fosterdiagnostik, men man får inte titta efter downs? Men alla andra funktionshinder går bra?

De tittar inte enbart efter downs. De tittar om det finns något fel.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 16:36:39 följande:
    Dom flesta har utvecklingsstörning. Alla ha det inte. En del syns det inte på att dom har DS.
    En del är på gränsen till sk normalt.

Vem vet!! Kanske är det den där tjejen i kassan på Domus som du handlade av DS. Men du märkte inte det.

Jag tror så här. Du tillgodogör dig det du kan. Dom med DS gör detsamma. Det räcker. Vi ALLA har ju så olika förutsättningar. Lättast är det ju att se och acceptera detta. Då har man kommit långt.

Du utgår hela tiden från det sk normala. Finns det inget utrymme hos dig för att andra kanske har andra förutsättningar?

"viss intelligens måste man ha" för vad?? Att accepteras av dig?? fungera i samhället? Ha människovärde?
    Det beror helt på vad man ska utbilda sig till. Jag skulle inte vilja ha en läkare som inte kan det den borde. Det räcker alltså inte att man har tillgodosett sig med det man kan. Man behöver kunna mer än det.

Viss intelligens måste man ha för att kunna fullfölja utbildningen, och verkligen lära sig det man behöver. Normal intelligens förslagsvis, inte mindre.

Var har jag utgått från detta normala som du uttrycker det?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 17:10:07 följande:
    Du har varit med länge i tråden. Jag har svarat i otaliga inlägg om just detta så jag förstår inte hur du kan ha missat det.. Men jag gör det en gång till och minns detta nu.

En viss fosterdiagnostik är bra. Den ska vara kvar.
    Det är då det finns indikationer på att barnet har så pass grava skador att livet blir mycket kort och fullt med lidande. Där livskvalitén är i princip noll.

Fosterdiagnostik som sk vanliga ultraljudet kan påvisa tex avsaknad av lillhjärna. Det är mest humant att avbryta för alla parter.

Edvars och Pataus Syndrom (kromosom 18 och 13) Har ett svårt liv och Kort. Där kan man undra om det är bäst ändå att avbryta. Jag tycker nog att den avvikelsen ska gå att kolla och avbryta.

Turners Syndrom.. Nej

Trisomi X.. Nej

Klinefelters Syndrom.. Nej

Downs Syndrom .. Nej

XYY-syndrom.. Nej

(Har kanske glömt någon mer?)

Dessa Nej kan oftast leva ett bra och relativt långt liv.
    Så dessa olika fel ska man inte erbjuda personer att leta efter?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 17:20:41 följande:
    Just precis.. Vad man ska utbilda sig till! Det är individuellt vad man har förmågan till.

ja, du utgår hela tiden från det sk normala. Vidga dina vyer lite så ska du ser att det ryms så mycket mera. Man behöver inte var sk normal för att få ett jobb som man trivs med. Det kan vara kaffekokare på en verkstad som man älskar.. (ett exempel bara).. Det måste väl vara det som är huvudsaken.. inte att man gått en sk normal utbildning som leder till jobb.
    Men bara för att man vill något, så betyder inte det att man kan göra det. Din dotter kanske vill bli läkare i framtiden, det kan hon inte bli.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 17:27:42 följande:
    Nej.. Känner så för dom syndromen.. precis som för DS

jag tycker man ska vara väldigt försiktig när det gäller fosterdiagnostik i framtiden. Jag tro det kan lätt gå överstyr när utvecklingen går framåt.

Jag tror det är nu i fosterdiagnostikens "linda" man måste befästa gränserna... för vad som är moralisk och etiskt riktigt.

Det kommer att ta lång tid.. Vi kanske inte ser så mycket ev förändringar under våran livstid.. Men för framtiden skull.
    En sak som vore en dröm, det är att de i framtiden inte enbart kan se dessa fel, utan även rätta till dem.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 17:54:14 följande:
    Det Skulle jag också velat bli.. Eller polis..
    Men blev bara skötare Tungan ute

Är det för dig livskvalité att ha statusyrken?
    Du läser verkligen inte vad det står? Eller försöker du göra dig till?

Livskvalité beror mycket på att man får leva det liv man får. Vad händer om din dotter vill bli läkare som vuxen? Eller sjuksköterska? Du inser att hon inte kan bli det?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 17:55:49 följande:
    En svår etisk fråga.. Hur mycket ska vi inkräkta på "naturens nycker"?
    Vi gör det redan dagligen, så jag tycker inte det är en så stor fråga. Det vore bara bra om vi kunde fixa till felen.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:39:48 följande:
    Jag tror att DS människorna har andra krav än vad vi sk normala har.

jag säger det igen.. ALLA kan inte förverkliga sina drömmar om yrke. ALLA kan inte ha Statusyrken.. Jag tror jag får "trösta" mera mina pojkar för att dom inte kan bli det dom blir... än min dotter.

Vill min dotter bli syrra.. så får man förklara och styra det. Hon kommer inte att gå under. Det fina med DS människor är ju att om lever Här och NU. Dom grubblar inte om framtiden och dom är inte speciellt bundna av dåtiden..

Vi däremot lever överallt annars än här och nu.. många alltså. Dom är bittra över vad dom kanske inte har åstadkommit och ältar det i evighet och dom är oroliga över framtiden.. och ältar över det med. Vi glömmer ofta nuet!

Det är en BRIST vi har och DS personerna har fått det till sin fördel. Dom har tagit över andra egenskaper också. Att inte döma hej vilt. Dom ser DIG även om du har knullrufs i håret och en klänning över en vinteroverall. Dom dömer inte efter folks ekonomiska förutsättningar.. INne efter hudfärg.. Inte efter den sexuella läggningen.. och massor med mer..

Don täcker över dom brister vi ska normala har.
    Ah, det gäller alltså alla personer med ds? De är ihopklumpade i en stor hög, och ingen är annorlunda än den andra? Även den här bruden du drog upp, är likadan alltså?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:55:34 följande:
    Ältar och är bittra menar du?

Du vill verkligen inte ens förstå..

Här ger jag dig värdefull information hur DS personer fungerar..Du reflekterar inte ens utan hänvisar bara till vad som är viktigt för dig.. Som analysera och begrunda.

Det är en brist hos dom men det lider dom nog inte av.. Det är därför dom lever Här och nu =)
    Vad du vill att dom ska göra för att vara fungerande männiiskor i din värld tyder på en Brist hos dig..
    Lättast är ju om du inte överför  dina "drömmar" andra som DS människor.. Faran finns ju att man överför dom på sina egna barn. Är det inte bättre att man låter ALLA förverkliga sig själva på sina egna villkor. Sina egna drömmar. Att man sen hjälper dom att förverkliga dom. Istället för att "tvinga" barnet att förverkliga ens egna drömmar.
    Man ältar inte och är bittra för att man begrundar över sitt liv. Det är väldigt nyttigt att göra det, och jag är övertygad om att även de med ds gör det.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 19:16:14 följande:
    Det är en gemensam nämnare för många.. Inte alla. Vissa har ju en högre förmåga. Visste du inte det?? Bra att du kanske lär dig någonting nu.. Det var ju det som var viktigt enl mig.. Att folk får kunskap. Hoppas du förvaltar den kunskapen väl!
    Ungefär som personer med adhd helt enkelt är lite bättre än alla andra?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 23:24:30 följande:
    1. NU tar du väl i?? JAG håller inte linjen?? Jag startade den här diskussionen och ville hålla en helt annan nivå på diskussionen än vad den har blivit till. Det är DU och alla andra som gått "Off Topic" i min frågeställning.
    Skit samma om inte Länken om" fosterdiagnosik..." Inte var i min trådstart från början men den kom strax efter.
    Min tråd.. Min frågeställning.. Ni går utanför hela tiden..

2. Som vad?

3.Kändes det som tjyvnyp?
    Nej, du startade tråden genom att tjata om din dotter.

Det känns väldigt orelevant, då ingen har sagt att de vill döda personer med downs syndrom. Ingen är ute efter att de som redan lever ska sluta existera. Om personen gjort något, våldtagit mitt barn till exempel skulle jag lätt kunna säga det till denne.
  • Kattdamen

Svaret på den frågeställningen är nej.

• Kattdamen

Men det är ju ingen som kräver att man ska fosterdiagnostisera redan födda människor. Det hade jag insett varit en kränkning, och fullkomligt onödigt.

• Kattdamen
    Roisin Dubh skrev 2011-09-04 16:32:14 följande:
    Tekniskt sett diagnostiseras även födda människor. Barnet föds och man konstaterar att det har Downs Syndrom. Man skriver det i journalerna och startar en särbehandling. Så fruktansvärt kränkande. Tydligen.

Det stora felet TS gör är att lägga in värderingar i fosterdiagnostik. Hon tar för givet att man diagnostiserar för att göra abort. En av artiklarna hon länkar till är ett praktexemplar på hur fel hon har. www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-li...
    Man kanske ska ta bort diagnosen downs syndrom helt enkelt?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes