Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

God doesn´t make mistakes

Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 10:12:16 följande:
    Hon ÄR fertil fortfarande. Jag hade samma inställning tidigare i livet när
    graviditetschanser var större. Jag  har som yngre försökt få barn men det blev
    inte mer än ett streck på stickan och då hade jag samma inställning.
    Låt mig gissa, sannolikhetsteori är inte din starkaste gren?

Om man FÖRSÖKER få barn så funderar man knappast på abort i samma andetag. Som ung är risken för kromosomavvikelser försvinnande liten, dessutom. Skärp till dig nu. 
  • Sarah f
    Myzan skrev 2011-09-02 10:08:01 följande:
    Men strunt i hur det skrivs. Läs kontentan istället. Ibland hittar man inte rätt ord eller vet exakt hur man ska skriva så sluta peka finger. Jag har ett barn med en diagnos och jag vet hur svårt det är för andra människor att ibland veta hur dom ska uttrycka sig. Huvusaken är att kontentan är rätt!

När det gäller attityder så är det ju just hur man beskriver som är avgörande, speciellt i en skriven diskussion. Omedvetna formuleringar avslöjar ju ofta en tanke som aldrig blir uttalad.
    Skriver man att DSbegåvade, de är glada och kramgoda och mysiga så har man klumpat i hop dem och inte på något sätt respekterat deras enskilda värde. 
  • Sarah f
    Grätchen skrev 2011-09-02 10:22:25 följande:
    Ok. Klart att hon kan vara fertil, dumt av mig.
    Är hon av samma åsikt som du? Försöker hon bli med barn?

(att menstruera implicerar inte självklart fertilitet i den åldern, så troligen vill hon bli med barn och är utredd-annars kan man knappast veta)
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 12:13:58 följande:
    jag skrev "att generalisera så är att sprida fördomar", faktiskt.
    jag skämtade, om du tänker efter! :0)
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 14:17:19 följande:
    gud så jobbigt.

sorry, gör du slut nu?
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 14:23:21 följande:
    inte kan jag det heller.
    jag ska bättra mig!
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:22:38 följande:
    Nej, absolut inte! Däremot vet jag att det till o med funnits kvinnor som varit så mycket principiellt mot
    aborter att de trots läkares prognos om att det troligen skulle medföra döden i komplikationer valt att bära o föda ett barn. Det  innebär att det säkert finns de som även i svåra situationer skulle välja att föda ett barn med
    Downs och detta påverkas just av personernas VÄRDERINGAR .

Men OBSERVERA nu att jag INTE-ABSOLUT ABSOLUT INTE- SÄGER att en kvinna om hon sannolikt dör vid en gravidite/födsel skall  föda barnet.OM läkare gav besked om att valet stod mellan döden och abort för min fru  så skulle jag I DET FALLET HELLRE SE ATT HON VALDE ABORT.

Det finns alltid gränsfall  och jag säger inte så mycket om dem. Däremot tycker jag det känns tråkigt  tex med den trend som inneburit att allt fler av fostren med Downs aborteras i Danmark och med Tännsjös uttalande.
    Men är det inte en värdering som är kontraproduktiv, att vilja föda fram ett barn och lämna det utan mamma? Vari ligger det ädla och föredömliga?

Jag kan tycka att du är mycket kvinnofientlig i vad du skriver. 
  • Sarah f
    Kattdamen skrev 2011-09-02 14:24:05 följande:
    Jag har läst om dessa kvinnor, och många av dem har redan barn. De är så otroligt egoistiska som gör på det viset, och riskerar att lämna sina barn moderslösa.
  • Sarah f
    puss skrev 2011-09-02 14:26:02 följande:
    varför envisas du då med att det är den värdefråga? vad är det som värderas?
    kvinnans liv jämfört det ofödda barnets? Kvinnans liv alltid lägst.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 14:29:14 följande:
    Naturligtvis finns olika situationer , men min huvudprincip är att jag ser positivt på när någon får leva. Jag tror att majoriteten av de aborter som görs i Sverige skulle ha kunnat undvikas, men samtidigt finns det vissa situationer när jag inte etiskt invänder mot abort. Om valet står mellan två liv, tex om läkare har gett besked om att  alternativen är abort eller döden för kvinnan så ser jag hellre att abort görs. Jag DÖMER ALDRIG NÅGON SOM PERSON. Det är handlingar som jag ibland inte kan stödja. IIngen är perfekt , inte heller jag, och förkastliga gärningar har jag sannerligen gjort själv i mitt liv.

Alla som generaliserar är idioter.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes