Inlägg från: Zargenta |Visa alla inlägg
  • Zargenta

God doesn´t make mistakes

Ari Gold skrev 2011-09-06 22:18:14 följande:
    Det är inte ett "fåtal individer" som har någon typ av funktionedsättning, kronisk sjukdom eller något annat behov av särskilt stöd som kräver assistans , anpassningar och extra utgifter i någon form under någon del av livet. I ett livslångt perspektiv skulle jag tippa att minst hälften av dagens invånare i detta land har något sådant behov. På genetisk väg kanske vi kan rensa hårt i framtiden men är det så vi vill ha det, vart går gränsen? 

Jag anser också att det ska vara ett FRITT VAL att göra abort av vilken anledning man vill. Men det innebär även valet att avlsuta graviditeten för att fostret är flicka eller homosexuell eller vindögd. Du ntycks ha svårt att acceptera dess val som lika rätta och sanna som ditt val, Men i så fall är du ju inte för "fritt val" utan för "ditt val" och det är inte samma sak.
    Ett fåtal individer som har så pass stort behov, jämfört med den större delen av befolkningen som inte behöver. Vad som sker efter 50 eller 75, kan jag inte svara för, om de haft ett "normalt" liv innan osv...

Jag anser att det inte är ett funktionshinder att vara bög eller vindögd eller vänsterhänt och inte lika resurskrävande osv, jag tycker därför inte att det är något som behöver läggas in i fosterdiagnostikens gemene sjukdomar och syndrom som de screenar om. Om någon förälder sen i sin tur vill screena för specifikt dessa drag, får stå för dem. 
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta
    pussar o kramar skrev 2011-09-06 22:31:18 följande:

Jag är för fosterdiagnostig och fri abort och rätten att föräldrar till sina foster ska besluta själva om de ska födas eller inte inom lagens gränser.
    Men jag har svårt för ditt sätt du skriver på och alla de ord och sätt du beskriver personer med utvecklingsstörning.

Din syn på utvecklingsstörda gör verkligen mig rädd för mitt barns framtid och jag hoppas det inte är så många som har de sättet att tänka på som du har.

Kan meddela att mitt barn går i vanlig klass en helt vanlig skola med en resurs som hjälper honom och också de övriga eleverna i klassen för han behöver inte hjälp hela tiden.

Än en gång, det här rör inte BARA utvecklingsstörda OCH det rör inte individerna, det rör sjukdomarna, syndromen, handikappen! Jag ser inte ner på någon människa och säger inte att de inte är värda något eller lika mycket, däremot önskar jag att vi kunde undvika dessa extra "krävande" behov och resurser, absolut genom det fria valet!

Tror att en del blir avskräckta från att göra fosterdiagnostik pga missfallsrisk (fostervatten/moderkaksprov) och även för hur det ser ut i andras ögon om de väljer att göra abort pga tråkiga resultat tyvärr. 
  • Zargenta
    Milkina cerka skrev 2011-09-06 22:39:11 följande:
    Synd att du gick över gränsen här, när du brukar skriva så bra inl. annars.

Zargenta - Tycker det var tråkigt med inl. som gick för långt, beklagar.
    Zargenta skrev 2011-09-06 21:31:24 följande:
    Precis vad jag har försökt få fram flera gånger också i den här tråden... Det är inte individen som det är fel på, det är sjukdomen, handikappet, syndromet, diagnosen!!!
    Men här håller jag inte med dig, diagnosen min son har är e n  d e l  av honom och han skulle inte vara h a n  utan den, så på det sättet ä r  det enl. dig i n d i v i d e n  det är "fel" på.
    Det händer att folk blir så heta i blodet att det blir svårt att hålla tillbaka, men det är lugnt, jag överlever ;) 

Diagnosen är numera en del av din son, det förstår jag, det är så du känner honom och det är så han ska få vara.

MEN, om du hade vetat hur ditt liv skulle se ut nu, hur hans liv skulle se ut och komma att se ut, skulle du fortfarande älska honom om han inte hade diagnosen? Hade du känt att han var din son? Det tror jag.

Han är inte sin diagnos, han är en del av den och det är inget fel med det, det är diagnosen som det är fel på från början!

Det är en levande person och älskad precis som alla andra barn hur friska eller sjuka de än är! 
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-06 22:45:51 följande:
    tråden handlar om DS.
    Du anser att barn med DS inte ska födas, är inte det ett direkt angrepp på dem som har barn med DS? 
    Tråden handlar INTE om DS.

Den handlar om att TS tyckte att en låt var fin och tänkvärd och folk protesterade mot att "gud" inte skulle göra misstag och sen länkade TS till sin blogg där hon skriver om DS och hur hon anser att fosterdiagnostik är kränkande mot födda individer.

DÄR satte jag med flera ner foten och sa att fosterdiagnostik är inte kränkande mot födda personer då det inte är individen det är fel på utan syndromet/sjukdomen/diagnosen och hur jag/en del andra/ vill förhindra att det sätts skadade barn till världen OAVSETT vilken diagnos de har och det har INGET med redan födda barn att göra. 
  • Zargenta
    Ari Gold skrev 2011-09-06 22:50:08 följande:
    Vilka rör det då? Vilka mer ska man ta bort? Du sa ju nyss att det handlade om "bara ett fåtal individer". Så vilka mer är det du vill rensa bort och varför?
    Inte bara de med utvecklingsstörning, även de med grava funktionshinder och handikapp och medföljande sjukdomar pga de diagnoser de har. Om du tar DS som exempel, hjärtfel och problem med leder är några bieffekter, problem med hörsel och ämnesomsättning osv... 

Jag vill inte rensa BORT och skjuta av någon som är född, jag vill gärna undvika att de grava diagnoserna sätts till världen...  
  • Zargenta

Nu är det dags att lägga sig och försöka sova, jag hoppas att ni får en trevlig natt allihopa. 

• Zargenta
    anne h skrev 2011-09-06 23:11:25 följande:
    Är inte den personens inlägg direkt riktade mot alla dem som bär på barn med DS?

Nej. Jag riktar mig inte till någon speciell, jag pratar om möjligheter, förutsättningar, inte ett ord om någon som är gravid eller nyligen fått barn eller har barn sen tidigare med NÅGON form av handikapp.

Men när det skriks ut hur hemskt det är att barn med DS ska få födas, att de borde tas bort redan när de är i livmodern, att de inte kan torka sig själva, att de behöver hjälp dygnet runt.. då får ni räkna med mothugg.

Jag räknar med mothugg men inte på ett personligt plan där du faktiskt tar upp just MIN son, MIN framtid osv. Jag säger inte att det är hemskt hur de ska få födas men att jag i mitt tycke anser att de borde aborteras bort, inte för att de inte kan torka sig själva, de finns de som är för det mesta, högfungerande och kan knyta sin egna skor också, men att undvika att de GRAVA problem och handikapp och funktionsnedsättningar sätts till världen. Det går inte att i förväg veta HUR pass skadad och svår varje foster kommer bli. 

Jag bryr mig inte om du så gör 100 aborter pga DS, det är din ensak och ska så vara, men för dem som redan finns, för deras skull, vägrar jag lyssna på fördomar utan grund.

Anser inte att jag är fördomsfull, jag har en ganska bra insyn ändå in i samhället, även för de som är funktionsnedsatta då jag växt upp med individer med DS och andra diagnoser samt det personligt upplevda med min farmor som pga sin sjukdom, BLEV funktionsnedsatt.
    Zargenta skrev 2011-08-31 16:49:58 följande:
    Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till? 

Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?
    Menar du att om ditt barn får syrebrist vid förlossningen=föds med en hjärnskada och får en grav CP-skada så kommer du göra.. vad? Faktiskt så är jag ganska intresserad av hur du tänker..? Med tanke på att du har en ärftlig funktionsnedsättning som du för vidare men då inte anser att det är samma sak som att födas med en hjärnskada.

En förlossningsskada är en tråkig företeelse och inget jag kan påverka, en medfödd diagnos som gått att utreda så pass redan under fostrets första veckor i magen är två väldigt skilda saker och som sagt, än en gång, jag är inte ute efter att vara någon bödel och döda döda döda, men undvika att fortsätta med en graviditet där fostret är skadat/diagnostiserat med skada som kommer manifesteras i samband med att ett barn föds. Det är inte en funktionsnedsättning jag för vidare, det är en gen som orsakar en neurologisk sjukdom som i sin tur LEDER till funktionsnedsättning efter X antal år från när sjukdomen först börjar visa sig. 

OBS!
    Självklart hoppas jag att din son kommer slippa bli sjuk senare i livet (och självklart att han kommer få födas helt frisk!), att de finner en bot på det hela. Samma sak hoppas jag för din del, oavsett vad jag anser om dina åsikter om DS. Alla förtjänar att få vara friska och pigga, leva det liv de vill leva. 

Jag hoppas samma sak, att min son ska slippa samma "skit" som jag ser händer just nu i min familj med min far, som jag vet kommer hända med mig om inte forskningen går framåt tillräckligt snabbt. Har förlikat mig med tanken om mitt eget öde, men för min far, min son som ska födas snart, så finns det inget som är godtagbart och rättvist att det händer, det får det bara inte göra.

Men återigen, hoppas jag att forskning kan "rätta till" de skador och problem som sitter i våra DNA redan i livmodern så att ingen behöver bli sjuk i någon sjukdom som påverkar livet man vill leva.  
  • Zargenta
    anne h skrev 2011-09-07 17:54:29 följande:
    Känns som om det vore bättre att kunna åtgärda det före det ens blir ett embryo i livmodern.. Finns det ingen chans till det? (Vet ju inte vad det är du/ni bär på o oavsett så skulle jag nog inte fatta särdeles mycket av det utan att sätta mig och läsa en hel massa litteratur om det då jag inte är läkare e.dyl )
    Preimplantativ diagnostik är tyvärr inte lättillgängligt idag, endast KS i Solna som sköter detta... Sen är det också jobbigt om man måste planera allt i sin vardag till det yttersta med att göra dessa IVF-behandlingar som det innebär!

Men för mig hade det varit att föredra, ja absolut, men att säga att hela Sverige och världen ska göra preimplantativ diagnostik är lite långsökt och jag vet inte om allt går att "testa" på embryon innan de blir införda i kvinnan... Jag tycker inte att abort är något trevligt och mysigt alternativ men det är det enda "botemedlet" vi har mot oönskade sjukdomar när graviditeten väl uppstått!
  • Zargenta
    Jakkolina skrev 2011-09-08 12:39:24 följande:
    Hitler dödade redan födda och levande personer,hur i hela friden kan du få det till en liknelse med ett foster som ännu inte finns?
    Det handlar ju om synen man har på foster, deras värde, deras rätt osv. Jag ser tex ett foster som ett foster, inget mer, det är inte ett barn än, det är inte livsdugligt och saknar ett barns värde, därmed ser jag det som "ok" med abort och fosterdiagnostik, det rör inte redan födda och levande personer...
  • Zargenta
    Jakkolina skrev 2011-09-08 14:49:59 följande:
    Nej och det är därför jag undrar hur man kan jämföra ett foster med en levande människa?

Om ett foster skulle ha samma rättigheter som en levande född människa så hade vi varit tvungna att förbjuda aborter helt o hållet!
    Men det är det jag försökte förklara, hon ser ju inte på samma sätt som "du och jag", hon lägger ett mänskligt värde på ett foster, alla kan ju inte vara av samma åsikt :) Men det som är lite lustigt är just att hon inte motsätter sig vanliga aborter men abort på foster med just specifikt DS. 
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-08 15:17:39 följande:
    Om du med "hon" menar TS, så lägger hon faktiskt bara värde på just foster med DS, inte andra.
    Ja, det var TS jag syftar till, att hon bara sätter värde på DS foster eftersom hon är för fri abort av friska foster och abort av alla foster egentligen, så länge man inte testat efter DS specifikt
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-08 15:19:43 följande:
    Det är ju en lustig tankekullerbytta, att man ska värna om DS-foster men inte andra.
    Jo men det är ju därför det är så svårt att förstå hennes upprördhet och förmåga att tillämpa kränkning på individer med DS. Alla människor borde vara kränkta egentligen!
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-08 15:33:16 följande:
    Ja, det är helt sant. Barn utan syndrom är ok att abortera men inte dem med?

Det skulle kunnat vara en intressant diskussion, men TS har inga svar på raka frågor utan hänvisar till länkar som håller med henne. Det ger mig väldigt lite eftersom jag inte ser kopplingen hon baserar hela resonemanget på. När jag ber henne förklara kopplingen säger hon "förstår du verkligen inte" eller "du är okunnig och trångsynt". Det hjälper inte henne att få andra att förstå.  
    Jag tycker bara att det känns trist att familjer med DS och andra funktionsnedsättningar eller handikapp och diagnoser ska ta så illa vid sig om man pratar för en framtid där andra kan "slippa" behöva jobba hårt för att hålla ihop och ta hand om barn som är extra krävande. Det är ju inte de bästa av förutsättningar enligt mig och det är min åsikt. Anser inte att jag är fördomsfull, är inte nazist och är inte ute efter att göra någon illa eller såra någons känslor!

Tycker bara att man kan sträva efter ett bättre sätt att undvika "avvikanden" som är mer till skada än nytta i det stora hela. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes