• Anonym (Orolig)

Nån som vet nått ang cdt prov??

Hejsan! Har blivit beskylld av mitt ex för att vara alkoholberoende. Så jag har beslutat mig för att ta cdt prov för att bevisa att så är inte fallet, eller åtminstonde bevisa att jag inte överkonsumerar alkohol. Tänkte ta provet till fredagen. Men nu är det så att i helgen var jag barnledig och drack då på fredag 4st starköl och på lördagen var det fest så då drack jag 1 flaska vin plus ca 3 öl ute på krogen. Innan dess har jag inte druckit en droppe alkohol på 12 dagar. Och sen drack jag som jag skrev nu fred, lör och sen ingenting nu fram till den här fred. Så sammanlagt blir det 19 dagar bakåt i tiden då jag endast konsumerat alkohol denna helgen som var. Kommer då om jag tar cdt provet nu på fred vara inom den normala gränsen eller? Någon som är insatt i detta och tagit prover som vet? Skulle ju vara föragligt om det visade för högt...

• Svar på tråden Nån som vet nått ang cdt prov??
  • passa nu

Kommer visa normala siffror, ta CDT-prov när man dricker såpass "lite" är helt meningslöst.

Enda om du varje dag under en längre tid dricker större mängder alkohol som CDT-provet ger utslag.
    Sin finns det ett par procent som alltid har höga CDT-prover, som kanske inte ens dricker alkohol.
    Dessa har det väldigt svårt att bevisa för sina läkare att dom inte dricker/eller dricker så mycket.

• Anonym (Orolig)

Okey det låter ju bra. Men till saken hör att innan de här 19 dagarna som jag skriver om var utomlands med ett kompisgäng och den veckan konsumerades det en hel del alkohol så som det brukar bli när man är på utlandssemester, kommer det göra någon skillnad för cdt provet??

• passa nu

Under en vecka eller flera veckor?
    Är lite osäker på hur snabbt CDT-värdet går tillbaka, 3-6veckor pratas det om.

Men vårdguiden säger 1 flaska vin dagligen i minst 2 veckor, för att CDT-värdet skall höjas.
    Min egna personliga erfarenhet och CDT, är att helg drickande inte påverkar ett skit.
    Och så är det för majoritet av befolkningen, sen är de som har konstant höga CDT-värden även utan alkohol.
    Och sen givetvis en klick som få påverkan snabbt på CDT-värdet, dessa två grupper är små.

• Anonym (Orolig)

Fick tillbaka mitt CDT prov i dag och det låg på 1,0 vilket är normalt då det får ligga upp till 1,9 och det känns jäkligt skönt då man blivit anklagad för att ha alkoholproblem och att jag skulle dricka dagligen =)

• llitenflundra
    Anonym (Orolig) skrev 2011-09-08 14:50:25 följande:
    Fick tillbaka mitt CDT prov i dag och det låg på 1,0 vilket är normalt då det får ligga upp till 1,9 och det känns jäkligt skönt då man blivit anklagad för att ha alkoholproblem och att jag skulle dricka dagligen =)
    Inga problem du kan ha alkohol problem ändå :p
    CDT-prov är ett extremt trubbigt verktyg att avgöra om man har problem eller inte.
    Vet läkare som tagit provet och ändå sagt till sin patient att denne dricker alldeles för mycket.

Själv tagit många CDT-prov pga höga levervärden.
    Dessa har jag tagit i både total abstinens flera månader innan prov.
    Och tagit test som varit i direkt anslutning till kräftskiva och 40års fest(lörd/sönd).
    Var rejält packad bägge dagarna, och gjorde NOLL utslag på CDT.

CDT, plockar bara upp dom som dricker obscena mängder alkohol, eller har naturligt höga värden.
  • Anonym (cdt)
    llitenflundra skrev 2011-09-08 16:30:44 följande:
    Inga problem du kan ha alkohol problem ändå :p
    CDT-prov är ett extremt trubbigt verktyg att avgöra om man har problem eller inte.
    Vet läkare som tagit provet och ändå sagt till sin patient att denne dricker alldeles för mycket.

Själv tagit många CDT-prov pga höga levervärden.
    Dessa har jag tagit i både total abstinens flera månader innan prov.
    Och tagit test som varit i direkt anslutning till kräftskiva och 40års fest(lörd/sönd).
    Var rejält packad bägge dagarna, och gjorde NOLL utslag på CDT.

CDT, plockar bara upp dom som dricker obscena mängder alkohol, eller har naturligt höga värden.

Jag var alkoholfri i drygt 8 månader då jag lämnade prov 1 gång per månad. Jag hade alltid ett värde på 1,6 vilket ansågs var mitt noll tolerans värde. Har aldrig hört talas om någon som har så lågt som 1,0.

Sen drack jag en helg och direkt höjdes värdet till 1,8 och då hade jag inte druckit mycket den helgen. Mindre än ts beskriver.  
Svar på tråden Nån som vet nått ang cdt prov??