hur länge har man spjälskyddet i spjälsängen?
erfarenheter?
erfarenheter?
tills man slutar med spjälsäng? Varför skulle man ta bort det?
Första barnet hade nog spjälskyddet i ungefär 1 år (använde spjälsängen till 2 års ålder). Andra barnet har inte haft något spjälskydd alls.
Här i uk säger de på bvc tills barnet rullar över på sidan, det kan då trassla in sig eller lägga sig för nära med ansiktet och inte få luft (om det inte kan rulla tillbaka än).
Vår son började använda spjälsäng när han var 5 månader, och sedan hade vi skyddet tills han var 8-9 månader. Han rörde sig så mycket att det hasade ner och veckade sig och det blev inte mycket till skydd liksom.
Vi använder inte spjälskydd alls
Här står det rätt intressant info om just detta, visserligen på engelska men informationen är rätt relevant tycker jag... Tydligen så är flera seriösa grupper mot användadet pga av riskerna.
babyproducts.about.com/od/recallsandsafety/a/bumpersafety.htm
nr 7:
det var nog mer fel på måtten på spjälsängen än att de inte hade spjälskydd!
tack alla andra för svar! tills barnet börjar knöla ner det blir det ;) hihi
vi som har en son som använde napp höll skyddet napparna i sängen :), dock rörde han sig aldrig så mycket när han sov så trasslade aldrig in sig..
läste ej länken ovan.. men om de menar att de kan lägga sig för nära o då får svårt att få luft.. då borde man väl inte använda kudde, täcke.. madrass heller... ;)
Karls spjälskydd var kvar tills han började hoppa på det och knöla till det, i samma veva som han slängde benen över kanten och hoppade ut, då var han 1 år och 10 månader ungefär. Livs var kvar tills vi tog bort spälsängen, hon har aldrig kommit på tanken att hoppa ur sängen.
Men om spjälskyddet sitter löst och knölar så får man väl sy dit fler stroppar så att det sitter ordentligt?!
Jag kan inte lyckas lista ut hur mina barn skulle kunna fastna och kväva sig i spjälskyddet till sängen för det sitter ordentligt.
Däremot går det inte att fästa i vaggan jag har som har släta sidor och då förstår jag risken.
Jag har spjälskyddet på alltid.
Min dotter är snart 2 ½ och sover fortfarande i spjälsäng med spjälskydd.