• untitled

Dukan dieten - Ny livsstil - & en ny blogg på köpet!

Denna tråd finns även inne på vikt, men kom på att kosthållning kanske passar ändå bättre!

Igår började jag med det nya fenomenet "Dukan dieten".

Fick nys om hela grejen när jag läste om dieten i senaste numret av Amelia.Tyckte det lät toppen, och något som passar mig! 

Igår tog jag som sagt steget mot ett lättare liv med motivationen på topp!
    För egen motivation, och som en påminnelse/resumé, startade jag idag för första gången en blogg! Spännande tycker jag, då jag alltid varit intresserad men sällan vetat vad jag ska skriva! Känner du igen dig?

Har du/ eller går du själv på dieten? Eller kanske vill du samtidigt nu som mig, starta och skriva om din framgång och tips här i tråden!
    Nedan finner du information om Dukan - dieten:
    http://www.nyttigt.eu/viktminskningsprogram-som-ar-en-stor-succe-i-frankrike-dukan-dieten/

Och kom gärna med tips och feedback i bloggen om du vill! Första gången som jag ger mig ut i blogg djungeln som
    sagt, och lite kommentarer, tips och push är aldrig fel!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 16:26
    Min blogg hittar ni på

utandning.blogg.se

• Svar på tråden Dukan dieten - Ny livsstil - & en ny blogg på köpet!
  • untitled

Vad bra jobbat! Är du fortfarande inne på attack fasen, eller påbörjat kryssningsfasen?
    Hur går det just nu?

Tycker du att det fungerar bra? 

• marikan

Jag tycker det fungerar väldigt bra förutom att jag helt utan anledning fuskat 3 middagar i rad. Är mammaledig och har haft lite svårt att komma iväg för att handla, så jag har ätit samma middagar som min sambo.
    Idag ska jag handla och då kommer jag köra på attackfasen några dagar till och sen gå över på fas 2.
    Hur går det för dig? Kul att jag hittat någon till som testar! Skönt att kunna peppa varandra.

• untitled

Det går jättebra! Uppdaterat lite i min blogg nu (försöker samtidigt förstå hur det funkar) :-P

Jag är ju på min andra dag på attackfasen! Känns inte som en attack dock! Är ovanligt pigg och alert, har energi och inte varit varken ordentligt hungrig eller sugen. Kanske för att det bara är andra dagen?

Dock när jag gått på GI så har andra dagen inte varit så rolig, utan energinivån har varit låg och huvudvärken var ett faktum!

Ikväll käkade jag ganska kryddig kyckling till middag med keso (oliv/feta smak). Hittade dock bara med 5 %, så jag tog inte mycket. Hade i lite rödlök till det.
    Har bara hittat keso med 1.5% fett som är naturell, kan det stämma? Finns ingen lätt keso med smak?
    Om så är fallet får jag helt enkelt bara ta lite till maten.

Jag vill gå ner 13 kg har jag kommit fram till. Funderade kanske om det räcker med åtta, men kom sedan fram till
    att jag vill komma ner till den vikten som jag hade för ett par år sedan. Har ingen särskild tidsmall, utan kör bara och låter det ta den tiden det tar!

• marikan

13 kg är det jag vill gå ner också! Men "bara" 10 kg kvar nu.

Jag har testat både GI och LCHF och De första dagarna hade jag ont i huvudet, var trött och frusen. Men det kände jag inte av alls med Dukan!

Har du Lidl i närheten? Där finns både keso och kvarg som är under 1% fett. Har bara hittat det på Lidl.

Blir du sugen på något sött, kan du blanda kvarg med lite fun light i valfri smak. Himmelskt!
    Och testa indiska kycklingen i Amelia. Jag hade inte så höga förhoppningar, men det var gott!

• marikan

Och nej, det finns nog ingen lättkeso med smak tyvärr. Men rödlök och kryddor gör det gott tycker jag!

• ollasulrika

jag hoppar på här, ska ge det en chans.... jag ska ner ca 15 kg ( har egentligen mer att gå ner men 15 kg är mitt mål. blir det mer är det bonus)

Jag börjar med attackfas imorgon tänkte jag! Ska köra10 dagar om jag orkar!  

• marikan

Jag börjar på attackfasen imorgon igen nu när jag uppdaterat min kyl igen.

Jag startar dagen med lättyoghurt och 2 msk havrekli med kanel på.

Sen ser jag till att ha smörgåsmat som kalkonskivor hemma. Gott och lätt att ta som mellanmål.

Har ni hittat något bra recept?

• untitled

Hej!

Kul att du hittat hit, ollasulrika! Hur känns det hittills då, första dagen? Kul att vi alla har nästan samma mål att gå ner, då ligger man lite på samma nivå!

Har ett bra tips om en blogg, där en pensionerad man, tidigare kock tror jag, själv följer Dukan dieten och har gått alla steg. Varje dag lägger han ut bilder & recept på mat, som ser riktigt smarriga ut. Och just att det är dukan inspirerat är ju perfekt! http://proteindieten.blogg.se/

Jag bor ganska nära ett Lidl, så det är bra! Ska handla hem lite till helgen. Har ni förresten koll på hur det är efter attack fasen, får man ätamer än 1,5 % fett då?
    Keso med feta/oliv som jag åt igår var jättegod, men tyvärr 5% då. Så inge mer av den förränn tidigast nästa fredag (då attack fasen är över) om det är tillåtet dvs.

marikan - kul att du startar om idag igen! hann du gå klart attack fasen, eller fortsätter du där du slutade sist?

Svar på tråden Dukan dieten - Ny livsstil - & en ny blogg på köpet!