• Veo

    Sköldkörteloperation, Post OP.

    I den här tråden diskuterar vi olika upplevelser av att operera bort sköldkörteln, hur själva operationen gick, hur vi mådde efteråt, osv.


    Välkomna!

  • Svar på tråden Sköldkörteloperation, Post OP.
  • Veo

    Nu har det gått snart två dygn sedan jag fick hela min sköldkörtel bortopererad. Det mesta har gått bra och jag är i skrivande stund hemma och mår bra, här är min operationshistoria:


    Jag kom till sjukhuset i måndags (29/8-11) morse kl 8, då fick jag vänta en stund innan jag fick min säng, sedan när jag väl bytt om och bäddat ner mig fick jag vänta ytterligare en stund, strax efter kl 10 körde de ner mig till operation. Nere på operation fick jag först träffa en undersköterska som ställde lite frågor och ultraljudade min urinblåsa för att se så den var tom (tydligen rutin innan operation). Sedan fick jag träffa kirurgerna (tre stycken), de ritade på min hals och berättade hur operationen går till, de fick det att låta väldigt enkelt, typ ”då plockar vi bort din sköldkörtel, inga problem”.


    Sedan fick jag träffa en narkossköterska som hjälpte mig upp på operationsbordet, han var hur snäll som helst vilket var skönt för vid det laget började jag känna mig nervös.. När jag väl kom in i operationssalen var det massa folk där, alla hälsade hit och dit och jag hade inte en chans att komma ihåg alla. När det väl var dags för mig att sövas fick jag hålla syrgasmasken själv. När jag kom upp på avdelningen senare på kvällen hörde jag att två av de andra personerna på salen pratade om att de hade tyckt att det var sjukt obehagligt när narkossköterskan riktigt tryckte syrgasmasken mot näsan och munnen på dem, att de nästan hade fått panik innan de somnade för att de kände sig kvävda av syrgasmasken. Så var det inte alls för mig! Jag fick hålla i masken själv och jag kände mig alldeles lugn innan jag somnande, väldigt skönt!


    Min första känsla när jag vaknade efter operationen var att jag blev arg för att de väckte mig eftersom jag sov så gott, samma känsla om när väckarklockan ringer på morgonen. Men ganska direkt kände jag att det gjorde ont i halsen. Jag fick ligga på uppvaket i fyra timmar, jag fick morfin mot smärtan vilket kändes som en välsignelse. Det gjorde att jag kunde sova mestadelen av tiden. Jag fick komma tillbaka till avdelningen först framåt kvällen, vid 19-tiden, då var jag relativt pigg under några timmar, kunde prata i telefonen och så. Jag slocknade dock ganska snabbt igen och sov en största delen av natten.


    Det enda som hände under mitt dygn på sjukhuset som var obehagligt var att jag de två första gångerna jag vara uppe efter operationen fick rejäla blodtrycksfall så att jag började svettas och nästan svimmade. Det var riktigt obehagligt. Att få nålar i händerna, bli sövd och att de skar i min hals var ingenting i jämförelse med det. Som tur var släppte det ganska fort båda gångerna men det var rejält obehagligt de minuter som det varade. Jag har aldrig haft problem med blodtrycket innan så läkaren trodde att det helt enkelt bara var en tillfällighet och troligen berodde på ansträngningen för kroppen med operationen och allt, plus att jag ju inte hade ätit på nästan ett dygn.


    Vid 10-tiden i går fick jag åka hem, så nu är jag hemma och försöker ta det lugnt. Det gör ont i halsen men jag knaprar värktabletter så det är okej. Så som jag känner nu kommer det inte bli några problem för mig att börja jobba nästa måndag, jag kanske tom börjar smygjobba lite hemifrån redan i slutet på denna veckan. Jag har fått dosen 125 levaxin till att börja med och om tre veckor ungefär ska jag lämna prover för att se om det är en bra dos för mig eller om den eventuellt behöver höjas.


    Hur har det gått för er andra?


     


     

  • villa villekulla

    Vad kul att läsa din berättelse av operationen.. Jag ska försöka skriva sen när barnen sover..

    Här var det inte rutin att göra ul på urinblåsan.. På inskrivningen så frågade jag om man fick kateter men då sa sköterskan att man inte behövde dem men på operationen så sa de att de kanske sätter det och det gjorde dem SOM TUR VAR.. (mådde så illa till dagen efter så jag kom ej upp ur sängen så katetern var bra då )

    Det förklarade heller inte så mkt om hur operationen kommer gå till men det hade de ju berättat en månad tidigare men lite kunde de ju sagt.. De ritade på mig när var sövd men vad använde det för penna? Jag får ju inte bort strecken :@ hehe

             

  • pixipixi

    Hej!
    Jag min operation har gått jättebra enligt läkaren. Phu. Jag ligger på avdelningen sen typ 2 timmar tillbaka. ONT i halsen, men jag överlever. Kul att läsa om er, jag får skriva min historia när jag kommer hem. :)

    Jag har kateter och ska inte kliva upp. Skönt att slippa gå på toa, men jobbigt att ligga still. Ont i ryggen. Jag kan ju vända mig, men det gör verkligen ont i halsen, så jag vågar inte riktigt.

    Jag har inte sovit sen jag vaknade efter op. Vill verkligen, men det går inte. Grejen är att jag inte fått så mycket morfin. Är rädd att bli yr och illamående. (lång historia, får berätta om det senare) därav smärtan också då. Ska få panodil

  • villa villekulla

    Vad bra att operationen gick bra Pixipixi =)

    Jag får fortfarande ont när jag rör på mig men det blir bätre och bättre för varje dag och tur är väl det..

    Jobbigt att du inte får så mkt morfin men hoppas du inte har lika ont idag.. Jag klarade mig med panodil från operationsdagens kväll..

    Jag ska försöka få ihop vad som hände dagen för min operation..

    Jag var på sjukhuset 6,45 (den 29/8 -11) och fick en säng direkt. Fick byta om och fick lite medicin..Panodil och sen vet jag inte riktigt om det andra var nåt lugnande eller vad det var.. Vilken koll jag har på vad jag stoppar i mig..

    Det dröjde nog bara 45min så åkte jag till operationen och där utanför fick jag säga mitt personnr tre ggr tror jag hehe vet inte hur många ggr jag sagt det den tiden jag var på sjukhuset men bra att de har koll och dubbelkollar.. De frågade lite saker och tog blodtryck.

    Sen var det dax att åka in till operationsalen där det var tre personer men det kom hela tiden in fler som skulle hälsa och sa vilka de var och vad de skulle göra där.. Jag gick över själv och la mig på britsen eller vad man nu säger.. De satte plattor på min rygg så de kunde hålla koll på mig sa de.. Ekg eller nåt. Narkosläkaren frågade lite saker och så berättade han hur det går till när jag ska sövas. De säger också att de kanske sätter kateter men att det inte var säkert men så jag skulle veta om det när jag vaknar sen.

    Sen var det dax att andas in tre djupa andetag i den där masken och jag somnade...

    Jag vaknade på uppvaket men kommer inte ihåg så mkt av det. Jag vet att jag fick ropa på personalen några ggr men jag vet inte varför.. En gång mådde jag illa vet jag men annars så vet jag inte.. När de bytte peronal så tyckte den nya killen som kommit att jag skulle åka till avdelningen.. Vet inte hur länge jag låg på uppvaket men det kanske var 3 timmar.

    På Avdelningen så kollades det hela tiden till mig och jag fick värktabletter och de frågade hur jag mådde.. Jag mådde bra när de kom men när de hade gått började jag må illa igen men det var ju för jag hade rört mig medans de var där och tog prover och gav medicin. Allt jag kommer ihåg från måndags eftermiddagen efter operationen var just ILLAMÅENDET..Jag sov till och från men så kom de ju stup i kvarten och förstörde det.. Så länge jag låg still måde jag ju bra.

    Jag fick medicin direkt in i blodet mot illamåendet men det hjälpte inget.. Jag fick åksjukeband men vad hjälper det mot detta illamående tänkte jag.. det gjorde det inte heller.. Fjärde gången jag ringde på klockan så var det kväll men vet ej exakt tid men runt 20-21 och då sa de att jag hade fått maxdosen av den "medicinen" mot illamånde så de skulle prova en annan och den FUNKADE!! Mådde inget illa efter den men lite kan det bero på att jag sov hela natten sen..Inte rörde mig så mkt alltså.

    Kl 5 väckte de tanten bredvid så då vaknade jag med och så börjades det med att ta prover hela morgonen..
    Kl 8 kände jag mig pigg och ville upp. gick och åt frukost =) Hungrig var jag eftersom jag inte ätit på 1,5 dag.. Sen ringde jag sambon som hade väntat allt för länge på ett samtal från mig.. Jag trodde ju att jag skulle kunna höra av mig på måndags eftermiddagen men det gick inte.. Efter det var jag beredd på att åka hem.. Fick vänta till kl elva då provsvaret kom om jodproverna de tagit på morgonen. De var för låga så jag får ta två brustabletter varje dag nu i fem dagar för att få upp jodet.. efter det fick jag åka hem!!

    Jag hade inte riktigt koll på vad jag fick för medicin eftermiddagen efter op men från kvällen så fick jag bara panodil och vist hade jag ont men det var ändå inte så farligt.

    Nu äter jag bara panodil regelbundet och det hjälper bra. Det har gått några dagar sen operationen (tre dagar) och jag känner ju av halsen men det gör inte ont längre. Det stramar lite när jag rör huvudet men att äta och dricka kan jag gör nu utan grimarser som det var förut för att det gjorde ont hehe

    Jag äter nu 150mg levaxin för läkaren tyckte det var bättre med lite högt i början.. Lämnade prover idag men vet inte riktigt för vad... Var för trött för att fråga.   

    Jag har säkert glömt något men är det nåt ni undrar så fråga! Förstår ni inte vad jag skrivit så säg det också. Nu när jag varit sjuk så har jag blivit skit dålig på att stava och glömmer ord så allt blir bara rörigt.. Var det så för er andra också?                                          

  • Veo

    Jag tycker inte alls att det där var rörigt! Din text är fullt begriplig, men jag kan hålla med om att man känner sig rörig i huvudet efter detta så det känns inte som vanlig när man skriver..

    Fy vad jobbigt att du blev så illamående! Usch! Jag mådde bara illa när jag fick mina blodtrycksfall och det var rejält jobbigt så jag kan bara tänka mig hur jobbigt du måste ha haft det med konstant illamående..

    De verkar ha lite olika rutiner vid operationer på olika sjukhus. Kateter var aldrig något som ens kom på tal på KI där jag var, jag tänkte inte på det själv heller. Det var iofs lite knepigt för mig att gå upp på toa de två första gångerna efter operationen (det var då jag fick blodtrycksfallen) men jag tyckte nog ändå att det vara skönt att slippa kateter. Men så mådde jag ju inte illa heller, hade jag gjort det hade jag säkert velat ha kateter och sluppit gå på toa själv.

    Jag är på lite dålig humör idag för jag mår sämre. Jag känner mig småfebrig och rejält rosslig i halsen. Jag försöker ta det lugnt, min sambo säger att jag måste lugna ner mig, men det är svårt. Jag har svårt för att göra ingenting, att bara ligga i soffan och vila är inte riktigt min grej, så just nu kämpar kroppens behov av vila mot min rastlöshet. Jag försöker tänka att om jag vilar nu ju snabbare kan jag börja jobba och leva som vanligt..

  • pixipixi

    Kul att läsa din historia också! Jag vill skriva min, men det är jobbigt att skriva så långt på telefonen. Får bli på tangentbord när jag kommer hem. :) vet inte än om jag får åka hem idag eller i morgon. De ska kolla provsvar m.m. Och jag ska snart kolla stämbanden.

    Äter ni panodil nu alltså? Jag fick det igår kväll, men har inte fått nåt idag. SÅ ont gör det inte, så jag vet inte om jag ska fråga efter det.. Men det var jobbigt att äta och röra mig.

  • Veo

    Jag äter alvedon: två på morg, två mitt på dan och två på kvällen. I dag har jag även ätit en celebra som min sambo hade hemma. Har du ont - be om smärtstillande tycker jag. Folk har ju olika syn på det där, men jag tycker inte att man ska ha ont i onödan och rent krasst: är det någon gång man med gott samvete kan ta värktabletter så är det efter en operation.. tycker jag!

  • pixipixi

    Veo - jobbigt att du är rastlös. Själv längtar jag efter vila! Eller vila gör jag ju nu, men vill vila hemma. Har du feber eller känns det bara så? Jag läste att det är viktigt att kontakta sjukvården om man får feber efter operationen.
    Jag hoppas för din skull att du återhämtar dig snabbt! Som sagt var min syster hemma 5 veckor och mådde inte ens bra då. Hennes värden var för höga så hon var konstant trött. Hon opererades i okt/nov förra året och hennes levaxindos är inte rätt inställd än. :/ hoppas att det går bättre för oss med tanke på bebisverkstad också.

  • villa villekulla

    Veo - bäst att du vilar nu då annars får du ringa och kolla om de behöver hålla koll på dig mer. De sa till mig att det var viktigt att jag hörde av mig ifall jag skulle få feber eller känna mig sjuk.
    Hoppas du blir bättre av lite vila!

    Pixipixi -  Kolla stämbanden? Varför? Det fick inte jag göra.

    Japp panodil skulle jag äta regelbundet i 2 veckor :-O  eller Alvedon var det föresten som var starkare än vanliga, 665mg. Men jag får se hur det kommer bli de närmsta dagarna, kanske kan sluta med alvedonet om några dagar..Jag har även starka värktabetter hemma men jag läste att de var för smärta vid cancer så de vågar inte jag äta.. Har inte behövt det heller som tur är.. alvedonen hjälper bra!
          

  • Veo

    Ja, rastlösheten är ganska jobbig, men jag överlever. På ett sätt är det också nyttigt för mig att tvingas lugna ner mig..

    Jag har inte kollat min temp faktiskt, men jag känner mig lite smått febrig, inte mycket, men lite. Till mig sa de att lite lätt feber efter en operation inte är ovanligt och inget att oroa sig för. Gud vad de verkar säga olika saker!!

    Jag hoppas också att levaxindosen inte blir svår att ställa in, mest pga bebisverkstaden. Jag frågade faktiskt kirurgen när jag träffade honom dagen efter min operation: "När får jag bli gravid?", han bara: "Det kan du bli imorgon om du vill". Tydligen är det först senare i graviditeten man behöver justera levaxindosen så enligt honom kan jag bli gravid NU om jag vill, trots att levaxindosen ännu inte är infasad och kontrollerad (jag ska lämna blodprover om ca 3 veckor). Så just nu diskuterar jag och min sambo om vi ska göra vårt första inseminationsförsök på min nästa ägglossning om tre veckor, eller inte..

Svar på tråden Sköldkörteloperation, Post OP.