• Veo

Sköldkörteloperation, Post OP.

I den här tråden diskuterar vi olika upplevelser av att operera bort sköldkörteln, hur själva operationen gick, hur vi mådde efteråt, osv.

Välkomna!

• Svar på tråden Sköldkörteloperation, Post OP.
  • pixipixi
    happysmileee skrev 2015-02-14 02:48:46 följande:

hejsan! är denna tråd fortfarande aktuellt? :)

Hej! Den skrivs i sällan, men jag har den fortfarande som favorit i alla fall så jag ser om nån skriver.
  • asta66

Jag blev av med min för 3 år sedan. Det som tog tid var att frikänna den för malignitet. Efter op mådde jag fint och Levaxin har varit lite problem med inställning.

• Funky2015

Hej!

Ska operera bort min om ca 1v, ska på inskrivning i veckan & är nervös...hoppas det inte det tar för lång tid innan man orkar börja jobba lite efter op. Varit hemma nu i 3,5 månader & har ingen ork till nåt....men är så less på att sitta instängd, vill orka blrja träna igen då jag även har gått upp massor i vikt pga av struman :(

• crackedbeauty

ska operera bort högersidan utav min sköldkörtel imorgon, jag har haft problem från och till sedan 2009 och nu äntligen fick dem tummarna ur och gav mig en operationstid. jag har struma samt några cystor som är godartade, oavsett så är jag svullen och har väldiga problem med att svälja osv. har varit sjukskriven sen november för utbrändhet men till råga på den så började min sköldkörtel klydda igen under den tiden och det var då dem äntligen tog mig på allvar.

nu börjar nervositeten komma, dock inte för själva ingreppet utan för det som sker efteråt. uppvaknandet samt läketiden, är rädd för att må illa då jag har en stark fobi för att spy. sen är jag rädd att jag ska må mycket sämre än vad jag gör nu idag, min utbrändhet har sakta men säkert börjat bli bättre och har fått tillbaks en del energi, vill inte riskera den försvinner igen.

men jag tror det kommer gå bra, jag hoppas på att komma hem redan dagen efter och de har dem sagt att jag förmodligen kommer göra. har skrivit en hel lista på saker jag undrar och ska fråga sköterskan imorgon, däribland kateter. jag tror jag önskar att få den insatt så jag inte behöver resa mig ur sängen.

är heller inte särskilt glad över att vara ensam och har lite smått panik över att behöva vara det över en hel natt. jag hatar även att sova borta. men det ska nog gå bra, får tänka på att det endast gäller några timmar och jag förmodligen kommer vara rätt trött ändå.

dem har sagt till mig jag blir sjukskriven 2v efter detta så vi får se om det blir så, att knapra alvedon är inte så lätt för mig då jag inte kan svälja tabletter så får hoppas det går likabra med brus.

jag har inte fått någon spruta mot propp nu idag innan operationen så vi får se om jag får det överhuvudtaget imorgon när jag kommer dit. jag ska även inte behöva ta levaxin alls då min vänstersida ska försöka göra allt jobbet.

vi får väl se hur det går, just nu går mina känslor lite upp och ner över det hela. vill få det gjort men hatar att behöva vara ensam där och är skraj för hur det blir med smärtan och illamåendet.

återkommer med hur det gick när det väl är över..

• Funky2015

Hej!

Är 1v sen jag opererade bort hela sköldkörteln.

Låg 3h med bakåtböjt huvud så nackspärren efter är inte kul....då jag lätt blir illamående fick jag förebyggande innan narkos & även efter på uppvaket, men spydde ändå när jag vaknade upp 4h efter op.

Operationen gick bra inga komplikationer..åkte hem dagen efter, tyvärr åkte jag i samma veva på en influensa förkylning så ni kan ju tänka er slemhosta i 1v med nytt sår på halsen, inte kul....börjar bli bättre med förkylningen.

Funderar bara på hur fort "frisk" man blir...varit 100% sjukskriven 3mån innan op pga ingen ork till något...kan allt det verkligen gå över på 2v sjukskrivning efter op????

Just nu svider såret & är lite ömt & svullet. Ska ta bort tejpen efter 10dgr & sen ha på hudtejp helst 6månader.....vi får se vad som händer framöver!!!!

• pixipixi
    crackedbeauty skrev 2015-03-17 10:43:04 följande:

ska operera bort högersidan utav min sköldkörtel imorgon, jag har haft problem från och till sedan 2009 och nu äntligen fick dem tummarna ur och gav mig en operationstid. jag har struma samt några cystor som är godartade, oavsett så är jag svullen och har väldiga problem med att svälja osv. har varit sjukskriven sen november för utbrändhet men till råga på den så började min sköldkörtel klydda igen under den tiden och det var då dem äntligen tog mig på allvar.

nu börjar nervositeten komma, dock inte för själva ingreppet utan för det som sker efteråt. uppvaknandet samt läketiden, är rädd för att må illa då jag har en stark fobi för att spy. sen är jag rädd att jag ska må mycket sämre än vad jag gör nu idag, min utbrändhet har sakta men säkert börjat bli bättre och har fått tillbaks en del energi, vill inte riskera den försvinner igen.

men jag tror det kommer gå bra, jag hoppas på att komma hem redan dagen efter och de har dem sagt att jag förmodligen kommer göra. har skrivit en hel lista på saker jag undrar och ska fråga sköterskan imorgon, däribland kateter. jag tror jag önskar att få den insatt så jag inte behöver resa mig ur sängen.

är heller inte särskilt glad över att vara ensam och har lite smått panik över att behöva vara det över en hel natt. jag hatar även att sova borta. men det ska nog gå bra, får tänka på att det endast gäller några timmar och jag förmodligen kommer vara rätt trött ändå.

dem har sagt till mig jag blir sjukskriven 2v efter detta så vi får se om det blir så, att knapra alvedon är inte så lätt för mig då jag inte kan svälja tabletter så får hoppas det går likabra med brus.

jag har inte fått någon spruta mot propp nu idag innan operationen så vi får se om jag får det överhuvudtaget imorgon när jag kommer dit. jag ska även inte behöva ta levaxin alls då min vänstersida ska försöka göra allt jobbet.

vi får väl se hur det går, just nu går mina känslor lite upp och ner över det hela. vill få det gjort men hatar att behöva vara ensam där och är skraj för hur det blir med smärtan och illamåendet.

återkommer med hur det gick när det väl är över..

Läste inte detta förrän idag, men hoppas att operationen gått bra! Jag tyckte också att det var lite jobbigt att vara på sjukhuset själv (blev dessutom 3 nätter. En innan op då jag hade en bit att åka och skulle på inskrivning dagen innan och därför fick sova över på patienthotellet. Och sen fick jag stanna två nätter efter p.g.a. kalkvärdena var dåliga.) men det gick absolut bra ändå.
  • pixipixi
    Funky2015 skrev 2015-03-03 00:05:02 följande:

Hej!

Ska operera bort min om ca 1v, ska på inskrivning i veckan & är nervös...hoppas det inte det tar för lång tid innan man orkar börja jobba lite efter op. Varit hemma nu i 3,5 månader & har ingen ork till nåt....men är så less på att sitta instängd, vill orka blrja träna igen då jag även har gått upp massor i vikt pga av struman :(

Hoppas din operation också gått bra!
  • pixipixi
    Funky2015 skrev 2015-03-17 22:26:53 följande:

Hej!

Är 1v sen jag opererade bort hela sköldkörteln.

Låg 3h med bakåtböjt huvud så nackspärren efter är inte kul....då jag lätt blir illamående fick jag förebyggande innan narkos & även efter på uppvaket, men spydde ändå när jag vaknade upp 4h efter op.

Operationen gick bra inga komplikationer..åkte hem dagen efter, tyvärr åkte jag i samma veva på en influensa förkylning så ni kan ju tänka er slemhosta i 1v med nytt sår på halsen, inte kul....börjar bli bättre med förkylningen.

Funderar bara på hur fort "frisk" man blir...varit 100% sjukskriven 3mån innan op pga ingen ork till något...kan allt det verkligen gå över på 2v sjukskrivning efter op????

Just nu svider såret & är lite ömt & svullet. Ska ta bort tejpen efter 10dgr & sen ha på hudtejp helst 6månader.....vi får se vad som händer framöver!!!!

Jag minns inte att jag hade nackspärr. Bara att jag hade ont i ryggen när jag vaknade efter op och ville vända mig och ligga på sidan, men det var lite jobbigt att vända på sig..

Hemskt med influensa på det liksom! Hoppas du mår bättre nu.

Jag mådde inte så dåligt innan operationen, så jag kan inte svara på hur fort du blir frisk, men det beror väl mycket på hur snabbt levaxinet ställs in i rätt dos. För mig gick det ganska bra, så jag mådde ändå ganska okej snabbt. Min syster som gjort samma tog det längre tid för. Hon var väldigt trött i flera veckor efter op.

Jag förlängde min sjukskrivning till 4 veckor. Det är bara att ringa om du inte mår bra efter de två veckorna.

Jag hade tejpen på i 6 månader och mitt ärr syns nästan inte alls (3,5 år sen jag gjorde operationen). Viktigt att du har den i sommar och inte solar ärret.

• crackedbeauty

nu är jag äntligen såpass bra att jag orkat ta upp datorn igen!

i onsdags var det dags för operation så som jag skrev sist, jag kom in vid halv8 och blev inskriven och fick ett rum där jag kunde lämna av mina saker osv. sedan satt jag bara o väntade tills klockan blev ca halv10 och då blev jag inkallad på bordet. fick lägga mig ner och så satte dem i dropp osv sen var det bara att somna.

vaknade sedan av att jag frös oerhört mycket, så dem la på mig filtar och försökte hålla mig varm. sen hade jag jätteont bakom örat då dem satt den slangen som går upp i näsan alldeles för hårt så det var typ det enda jag kunde tänka på just då.

lite senare så började jag piggna till, dem frågade mig om jag ville ha en macka och jag sa Ja. men direkt när den kom in så spydde personen som låg bredvid mig så då kunde jag absolut inte äta. jag har oerhörd förbi för allt som har med spya att göra så jag fick mer eller mindre panik över att ha både hört och sett henne kräka, så dem frågade om jag redan då ville komma in på rummet, vilket jag sa Ja till.

jag gick själv in på rummet, o efter att ha gått den lilla biten så blev jag jätte illamående. fick tablett mot det och försökte hela tiden koncentrera mig på att inte kräka. jag försökte verkligen sova under hela dagen men kunde aldrig komma in i någon sömn utan var medvetande men med slutna ögon.

sen var det en lång natt. jag var så trött att jag knappt åt, jag orkade ta upp telefonen en gång för att kunna kontakta nära o kära men annars låg jag mest helt pall. fick smärtstillande i jämna omgångar också. tiden gick så långsamt tyckte jag.

sen framåt natten så kunde jag faktiskt sova, dock ville jag mest ligga på sidan så jag klämde nålen som jag hade i armvecket en del och det gjorde ont. men annars så sov jag som en stock. vaknade en gång av att jag ville ha smärtstillande och det fick jag. sen var jag uppe och kissa då jag inte fick kateter, och vips så hade jag fått besök av mensen. inte alls roligt då jag inte packat ner skydd, sån tur är fick jag av sköterskan som sa att narkosen tydligen kan framkalla det. inte så kul..

sen var natten över rätt fort, jag sov så gott att jag var nästan lite förvånad. och morgonen efter blev jag utskriven redan vid 08, åt en macka o sen kom jag hem.

sen började det dåliga måendet komma, jag mådde oerhört illa hela dagen och kunde inte äta någonting och kunde knappt sova heller. sen kräkte jag flera gånger, och det var en hemsk känsla och det gjorde ont men efter det sov jag återigen som en stock.

igår mådde jag bättre, fick i mig mat för första gången och var tillochmed ute och gick en runda mot kvällen. men har fortfarande varit rätt slö. sån tur är har jag sovit bra under nätterna!!

idag är det dag 3 sen operationen och jag mår bättre, tog precis fram datorn och har kommit ikapp med allt man missat de senaste dagarna. jag är dock fortfarande lite slö och jag går med huvudet neråt hela tiden vilket inte alls är bra, så jag försöker sträcka på mig lite. har jätteont i ryggen av att ha legat ner så mkt de senaste dagarna så ska komma ut lite mer idag tänkte jag, men det går framåt sån tur är och jag hoppas att det bara blir bättre o bättre för var dag som går..

• pixipixi
    crackedbeauty skrev 2015-03-21 10:07:50 följande:
    Skönt att operationen är över för dig!

Jag känner igen mig i en del av det du skriver. Jag frös också supermycket efter op. Fick ha nåt värmetak och extra täcken.. Även att jag försökte sova på uppvaket, men kunde inte. Låg och blundade och hörde sköterskorna prata om ditten och datten hela tiden.

Till skillnad mot dig hade jag kateter fram tills dagen efter, samt dropp (minns inte hur länge jag hade dropp, men jag vet att jag inte åt förrän frukosten dagen efter. Jag kände som halsfluss, så det var jobbigt att svälja. Men jag mådde inte illa alls vad jag minns.

Jag hade också huvudet neråt i början och vågade inte sträcka på mig, men de sa till mig direkt att jag skulle göra det och vara som vanligt, att det inte var farligt.
  • reybeykey

Jag opererade bort hela sköldkörteln för två och ett halvt år sedan. På uppvaket vaknade jag med hemsk värk, de fick sätta in lite mer morfin sen sov jag som en stock. De avgjorde om jag kunde lämna uppvaket genom att få mig att gå på toa. Första gången höll jag på att ramla baklänges ur sängen så jag fick lägga mig ner igen och kissa i potta. Var på uppvaket ovanligt länge, sov som en stock fram till eftermiddagen. Mina anhöriga blev oroliga och fick inte så mycket information, jag hade beräknats komma tillbaka efter lunch. Mådde inte alls illa efteråt (vilket jag är glad över, har också emetofobi) och ingen i min närhet kräktes heller. Fick stanna kvar två dagar eftersom kalciumvärdet strulade efteråt. Såg ut som ett spöke första tre veckorna men efter en vecka tvingade jag mig iväg till skansen med klassen där vi skulle få vara i 5 dagar. Var väldigt trött men jag orkade vara med på allt. Så jag var egentligen bara hemma en vecka och den veckan var ett lov. Tog nästan ett år innan jag förstod hur man gör när man kan koncentrera sig eftersom jag haft koncentrationssvårigheter sen högstadiet och det här var åk 2 på gymnasiet. Bar tejpen i ett år och har nu ett fint ärr på halsen som knappt syns, är väldigt stolt över det ärret idag!

• crackedbeauty

nu har det gått lite över en månad sedan min operation. det har väl gått sådär kan man säga. det tog mig ett bra tag att ens orka gå utanför dörren, jag var otroligt trött och hängig. men när de två veckorna av sjukskrivning tog slut och jag skulle tillbaks till jobb så hade jag egentligen inte ork alls till att stå i butik 8timmar upp och ner, men efter ett par dagar kom man in i det.

jag var på återbesök förra veckan, det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning och läkarn undrade om jag var trött, nere och hängig. det var jag ju, men det har jag varit i flera år så jag är van. jag vet inte riktigt hur det känns att må bra. så han beslutade att sätta in levaxin, så nu har jag precis börjat ta det 75mg och vi får väl se om det får mig o må bättre. har gått ett par dagar sen första tabletten och änsålänge är det ingen skillnad. ska ta nytt blodprov igen om en månad så får vi se hur de ser ut då.

sen sa även min läkare att jag inte behöver tejpa mer från och med nu, jag blir lite förvirrad utav det då jag läst de flesta har sin tejp ca 6mån. läkarn sa att jag endast ska tejpa när jag ska vara i solen. jag har fortsatt tejpa ändå för jag känner mig inte redo för att sluta med den. ärret är fortfarande rött och jag är livrädd o "dra" upp det (fast jag vet det inte är ett öppet sår längre, det är ihopläkt). hur gjorde ni? hur länge tejpa ni? jag vill ha så lite synligt som möjligt. o vad använde ni för tejp? den jag har från apoteket sitter stenhårt och gör ont att ta av, och jag måste byta typ varje dag för klistret drar åt sig hur mkt som helst från ens tröja så det blir svart runtomkring. jättejobbigt.. blir alldeles röd och irriterad..

hoppas jag kan få svar trots denna tråd verkar stendöd :D

• pixipixi
    crackedbeauty skrev 2015-04-26 22:03:01 följande:

nu har det gått lite över en månad sedan min operation. det har väl gått sådär kan man säga. det tog mig ett bra tag att ens orka gå utanför dörren, jag var otroligt trött och hängig. men när de två veckorna av sjukskrivning tog slut och jag skulle tillbaks till jobb så hade jag egentligen inte ork alls till att stå i butik 8timmar upp och ner, men efter ett par dagar kom man in i det.

jag var på återbesök förra veckan, det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning och läkarn undrade om jag var trött, nere och hängig. det var jag ju, men det har jag varit i flera år så jag är van. jag vet inte riktigt hur det känns att må bra. så han beslutade att sätta in levaxin, så nu har jag precis börjat ta det 75mg och vi får väl se om det får mig o må bättre. har gått ett par dagar sen första tabletten och änsålänge är det ingen skillnad. ska ta nytt blodprov igen om en månad så får vi se hur de ser ut då.

sen sa även min läkare att jag inte behöver tejpa mer från och med nu, jag blir lite förvirrad utav det då jag läst de flesta har sin tejp ca 6mån. läkarn sa att jag endast ska tejpa när jag ska vara i solen. jag har fortsatt tejpa ändå för jag känner mig inte redo för att sluta med den. ärret är fortfarande rött och jag är livrädd o "dra" upp det (fast jag vet det inte är ett öppet sår längre, det är ihopläkt). hur gjorde ni? hur länge tejpa ni? jag vill ha så lite synligt som möjligt. o vad använde ni för tejp? den jag har från apoteket sitter stenhårt och gör ont att ta av, och jag måste byta typ varje dag för klistret drar åt sig hur mkt som helst från ens tröja så det blir svart runtomkring. jättejobbigt.. blir alldeles röd och irriterad..

hoppas jag kan få svar trots denna tråd verkar stendöd :D

Angående tejp så tejpade jag i ett halvår. Jag trodde först att man skulle ta av det när man duschar och sätta på nytt efter, men när jag var på återbesök så sa kirurgen att det ska man absolut inte göra, man sliter på ärret om man byter så ofta. Man ska ha det minst en vecka innan man byter (eller tills det nästan lossnar). Jag hade nån vit kirurgtejp då och jag minns inte att det blev "svart ludd av tröjan" på den. Men nu däremot när jag har ett operationsärr på magen (en annan historia) och tejpar det (med nån hudfärgad tejp som de på apoteket sa var bra mot uv-strålar) så blir den så där luddig och ful, men det gör ju inte så mycket när det är på magen.
    Du kanske kan testa nån annan variant..
  • tiktaggad

Hej

Vad fint att era operationer gått bra!

Jag opererade bort halva sköldkörteln 2013 pga knölstruma.

Allt gick bra, lättnad att inte ha tryck över halsen och andas o svälja fritt...men kort efter kände jag en annan..stramande känsla vid sväljning. Trodde det kanske var det normala känslan utan knöl, men detta har genom åren "förvärrats". Tills det idag ständigt känns som om jag har något som sitter o retar i halsen. Ultraljud,röntgen,öronnäsahals och gastro UA..

Nu går tankarna,att ärrvävnaden vuxit samman med luftstrupen,som gör att jag känner detta obehag.

Någon annan med liknande upplevelse..tacksam för att få svar!

• lillli

Hej!
    Kanske inte är så många som är aktiva i den här tråden längre men hoppas att någon kan svara.
    Jag opererade bort hela min sköldkörtel i måndags. Oprationen gick bra och jag fick åka hem dagen efter. I onsdags kände jag mig ganska pigg och var tom ute på en kort promenad men sen i torsdags har jag mått sämre. Mitt hjärta slår hårt (inte fortare än vanligt) och jag andas tyngre än vanligt, kan inte riktigt förklara men det är som att jag andas som när man sover, djupare och tyngre. Jag är också yr sen i torsdags och väldigt slö och orkeslös. Det här kanske är helt normalt efter en operation men jag skulle gärna vilja höra hur ni andra mådde?
    Såret gör lite ont men mest bara när jag rör mig och jag har ingen feber så verkar inte ha ngn infektion.
    Oroar mig, hoppas ngn vill svara!

• antigona

hej alla ni har suttit å läst lite av allas historier det va spännande å läsa de e så att jag har precis op mej den 16/12 fick vara kvar till dagen efter dom tog alla prover å allt var helt normalt så fick komma hem redan efter när jag gjorde mej iordning för hemfärden kände mej mycke bättre å piggare tom så visst tog ledigt knappt en vecka å började jobba mitt enda problem e att jag har lite ont när jag sväljer å att det känns som att huden drar ihop sig jag har en massa stripes på själva såret å dom skall jag byta om dom bara lossnar själv ska inte dra lr slitta på dom har varit så jäkla feg med att duscha men ikväll gjorde jag de faktiskt e lite svullen men så länge jag inte känner nått mer konstigt så var det ingen fara sa kirurgmottagningen men har nåna v er varit med att de har svullnat precis bara på op såret kirurgen sa att de kommer att lägga sig efter ett tag så de hoppas jag

• holmstroso

Är det bara jag som upplevt en total panik, stress, ångest, vaknar på natten med ångest efter att ha opererat bort hela sköldkörtel pga graves? Min sambo är deprimerad men jag tycker inte jag ska vara så här hysterisk? Jag funderar rent på separation! Någon fler som upplevt såna här psykiska problem? Det har gått 3.5 vecka sedan operationen.

• Judithstar

Hej! Jag har opererat bort hela sköldkörteln för snart en vecka sedan p g av graves sjukdom. Det här är min berättelse.

Jag var på dagvården kl 11, fick byta om till operationskläderna. Fick en nål i handen, 2 gram Alvedon och en arcoxia. Fick därefter sätta mig i loungen i en fåtfölj och vänta. Hade med mig en bok, men jag hade svårt att koncentrera mig så jag  stickade lite istället och pratade lite med en annan patient som satt bredvid. En av mina kirurger kom och pratade med mig, berättade att oftast har man mest ont av tuben och ritade ett streck på halsen. Jag fick möjlighet att ställa frågor, vi kom överens om en sjukskrivning på 2 veckor och att jag skulle öka min levaxindos till 125 mikrogram.( jag har tagit både thacapsol och levaxin innan op) 

Straxt före 13 fick patienen bredvid mig åka ner på op, och en sjuksköterska kom och sa att det nog var min tur snart också, så jag gick på toaletten och kissade. När jag kom ut från toaletten stod narkossköterskan och väntade på mig, Vi gick ner till op, jag fick en mössa och han upprepade att man brukar ha mest ont av tuben efteråt. 

Väl inne på operationssalen fick jag lägga mig på ett uppvärmt operationsbord(vilket jag tyckte var mysigt), jag blev uppkopplad med EKG-lappar på ryggen, syrgasmätare och blodtrycksmätare. Narkosläkaren kom in och hejade, och satte en mask med syrgas som jag fick andas in och ut i. Det luktade klor. Under tiden kopplades det på dropp i min droppnål  sen sprutades sövningsmedlet in, vilket ärligt talat gjorde jätteont i armen. Somnade gjorde jag fort.

Vid 16-tiden vaknar jag upp när jag blir inrullad på uppvaket. Jag är kokhet och har ont inne i halsen, ingenting från såret. Jag hör hur de pysslar på med en annan patient men somnar nog om för när jag tittar på klockan igen är den 16:30. 

Jag får hjälp med att ta av mig strumporna och dricka lite. Blir erbjuden fika ganska snabbt som jag först tackar nej till, men efter en stund försöker jag äta en muffins, som först smakar gott men sedan växer i munnen. Efter ungefär 2 timmar, tas det ett blodprov (pth) och jag får åka upp till patienthotellet där jag ska sova med en anhörig.  

Jag klarar av att gå från britsen in på hotellrummet och in på toaletten för att kissa utan att bli yr. Sjuksköterskan på hotellet kommer och informerar om att jag ska ringa på henne om det börjar sticka eller pirra i mig eller om det svullnar på halsen. 

Jag får information om att det är fika 19:30. Jag lägger mig ner och vilar lite, men somnar inte. Mår lite små-illa som att det behövs energi i kroppen. När fikat öppnar går jag dit och äter. Smakar mkt bra men det är obehagligt och jobbig att svälja brödet. 

Vid 21-22-tiden kommer min kompis som ska sova med mig. Hon har med sig lite godis, choklad och cola. Vi pratar lite, vilket också är besvärligt. Och sen försöker vi sova.  Under natten vaknar jag flera gånger av att jag gör ett ljud, funderar på om det är för att stämbanden irriteras. På morgonen vaknar vi båda vid 7-tiden. Vi går upp och äter frukost. Jag går först förbi sjuksköterskan för att ta ett blodprov till, kalk  . 

Min kompis går till jobbet och jag packar ihop lite, lägger mig sedan och vilar lite. Efter någon timme kommer min andra kirurg och berättar att det gått bra, de såg inte nerverna till stämbanden, men mätningen under operationen hade sett bra ut, 3 av 4 av bisköldkörtlarna hade de sett så det skulle inte vara någon fara för kalknivåerna, blodproverna hade också sett bra ut. Jag fick information att tejpen över såret ska sitta 2 veckor, sen kan man tejpa för att det ska bli snyggare. Efter 3 veckor ska jag ta nya blodprov. Sen fick jag åka hem.

Jag måste säga att jag mår och mått ganska bra efter operationen, Är lite tröttare än innan, jag har haft lite mer extraslag på hjärtat de första dagarna men kroppen är ju såklart stressad efter operationen. Det onda i halsen blev bättre på någon dag, den är fortfarande lite skrovlig och slemmig. Såret ömmar lite och känns ibland som att det trycker mot halsen, lite svullet blir det mot kvällen precis i såret. tejpen irriterar mig( vilket också polotröjor brukar göra i vanliga fall). 

Jag har orkar hänga lite med vänner, var en sväng till stranden men badade bara benen. Vi har högsommarvärme. Är jag ute har jag en scarf som solskydd.

Jag tror apsolut att jag kan jobba när mina två veckor sjukskrivning är slut. Jag skulle kanske kunna jobba lite nu också om jag var tvungen. Iallafall med vissa av arbetsuppgifterna. Däremot skulle jag inte orka att jobba natt, men det har jag inte gjort sedan jag blev sjuk i vintras. Har mina första nattpass efter semerstern. 

oj det blev långt, men jag tänkte att kanske någon var intresserad.  

Svar på tråden Sköldkörteloperation, Post OP.