• HonSomVet

Skulle ni oroa er för denna längdkurva för en snart 3-åring?

Så här ser längkurvan ut för min dotter som strax blir tre. Den har det senaste året börjat plana ut lite, medan vikten följer sin kurva fint och väldigt exakt. Är det här något man borde hålla koll på eller rent utav oroa sig över? Hur har er barns kurvor sett ut i samma ålder?

• Svar på tråden Skulle ni oroa er för denna längdkurva för en snart 3-åring?
  • Lantani

Har faktiskt ingen koll alls, men var har du fått tag i en så bra kurva?

Alvin 081114 och Alice 100807
  • HonSomVet
    Lantani skrev 2011-08-31 18:00:23 följande:
    Har faktiskt ingen koll alls, men var har du fått tag i en så bra kurva?
    Googlade och hittade Nestles hemsida med längd och viktkurva. Det var lite bök att få in uppgifterna, men gillade utformningen i övrigt. Men jag tror inte riktigt den är likställd med den kurva som de använder på BVC. Den börjar väl bli ganska out of date som jag har förstått det. Men det är samma där, hon planar.
  • MintMint

Min 3-åringar har också planat på längden (men inte vikten), vilket har inneburit att vi har varit på kontrollmätningar på BVC. Men än så länge så har de inte kommit fram till något konkret. Han har vuxit väldigt ojämnt. Stått still under långa perioder, för att sen göra ett litet skutt. Men han är fortfarande kort i jämförelse med andra barn i samma ålder. Men om det beror på något "fel" eller inte, får framtiden utvisa. Vi fortsätter att mäta honom, så får vi se...

• Jullessk

Vad säger BVC?

Alvin 081121
  • MintMint
    MintMint skrev 2011-08-31 18:05:50 följande:
    Min 3-åringar har också planat på längden (men inte vikten), vilket har inneburit att vi har varit på kontrollmätningar på BVC. Men än så länge så har de inte kommit fram till något konkret. Han har vuxit väldigt ojämnt. Stått still under långa perioder, för att sen göra ett litet skutt. Men han är fortfarande kort i jämförelse med andra barn i samma ålder. Men om det beror på något "fel" eller inte, får framtiden utvisa. Vi fortsätter att mäta honom, så får vi se...
    Min 3-åring! Inte flera, jag har bara en.Skrattande
  • HonSomVet
    Jullessk skrev 2011-08-31 18:05:55 följande:
    Vad säger BVC?
    Har inte pratat med dem. Hon vägrade mäta och väga sig vid 2 1/2 års-kontrollen. Hon vägrade allt faktiskt.

Men jag har haft ett litet hum om att längden börjat plana och försökt mäta lite själv, men idag var vi på ett annat läkarbesök och passade på att mäta henne och såg det ytterligare. Jag tror dock att vi ska på ett 3-årsbesök till BVC iom hennes omedgörlighet vid 2 1/2-årskontrollen. Tänkte försöka få tag i vår sköterska i morgon och se vad hon säger.

Tänkte bara om någon förälder här hade likartade upplevelser och vad som skedde eller om det rätade till sig sedan. Får ju ändå inte kontakt med något BVC idag mer.
  • HonSomVet
    MintMint skrev 2011-08-31 18:05:50 följande:
    Ah. Där ser man. Jag förstår inte varför de kontrollmäter om de ändå inte gör något konkret, eller kommer fram till något. Sedan så kan man ju oroa sig lite om vikten bibehåller sin kurva, men inte längden. Dock är inte min lilla tjock, hon är inte pinnsmal och har aldrig varit, men tjock är hon inte. Men fortsätter längden så här och vikten följer sin kurva så kan man ju undra hur det blir.
  • Jullessk

Generellt ska man inte tappa mer än en halv kanalbredd mellan 2 och 3-års ålder. Det är svårt att avgöra med en annan kurva. Vad vägde hon och hur lång var hon vid 2 resp 3-års ålder då?

Alvin 081121
  • HonSomVet
    Jullessk skrev 2011-08-31 18:12:36 följande:

Generellt ska man inte tappa mer än en halv kanalbredd mellan 2 och 3-års ålder. Det är svårt att avgöra med en annan kurva. Vad vägde hon och hur lång var hon vid 2 resp 3-års ålder då?

Hon har ju inte fullt tre än.

Vid 2 år och 1 månad:

85.5 cm
    12.7 kg (ca)

Vid 2 år och 11 månader:

91 cm
    14.3 (ca)

Enligt en annan kurva så har hon tappat nästan precis en halv "kanalbredd" det senaste året. Alla kurvan jag fyller i visar på samma, medan vikten är väldigt konstant.
  • HonSomVet

Här är viktkurvan enligt samma sida.

Svar på tråden Skulle ni oroa er för denna längdkurva för en snart 3-åring?