• HonSomVet

Skulle ni oroa er för denna längdkurva för en snart 3-åring?

Så här ser längkurvan ut för min dotter som strax blir tre. Den har det senaste året börjat plana ut lite, medan vikten följer sin kurva fint och väldigt exakt. Är det här något man borde hålla koll på eller rent utav oroa sig över? Hur har er barns kurvor sett ut i samma ålder?

• Svar på tråden Skulle ni oroa er för denna längdkurva för en snart 3-åring?
  • Jullessk

Ok. Om jag vore du så skulle jag be att få träffa en läkare efter 3-årskontrollen om längden fortsätter att minska. Mycket bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.

Alvin 081121
  • HonSomVet
    caspersmamma 08 skrev 2011-08-31 18:33:23 följande:
    försökte fylla i kurvan för min son men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.
    Varje sådan ruta som du ska fylla i motsvarar 1 månad. Det börjar vid 0 månader, dvs födelsevikt och sedan är det rutan 1-36 månader. Dvs fyller du i födelsevikt fyller du i första rutan, ska du fylla i månad 6 så räknar du 6 rutor bort osv. Lite bök, men får man ordning på det blir det bra.
  • HonSomVet
    Jullessk skrev 2011-08-31 18:28:14 följande:
    Ok. Om jag vore du så skulle jag be att få träffa en läkare efter 3-årskontrollen om längden fortsätter att minska. Mycket bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.
    Jo. Jag ska ringa BVC imorgon tänkte jag. Annars är ju nästan kontroll först vid 4 år vad jag vet. Känner att jag skulle vilja prata med dem i alla fall. Mäta henne igen behöver de ju egentligen inte, men jag vill höra hur de tänker kring det.
  • Carisma95

Men kollar man på var din dotter låg från start och var hon ligger nu, så är hon ju på nästan exakt samma kurva?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • HonSomVet
    Carisma95 skrev 2011-08-31 18:50:00 följande:
    Men kollar man på var din dotter låg från start och var hon ligger nu, så är hon ju på nästan exakt samma kurva?
    Ja, på längd. Men inte på vikt. Och visst, fortsätter hon så, är det väl bra, men planar det ut mer så blir det väl inte så bra.
  • Carisma95
    HonSomVet skrev 2011-08-31 18:54:43 följande:
    Ja, på längd. Men inte på vikt. Och visst, fortsätter hon så, är det väl bra, men planar det ut mer så blir det väl inte så bra.
    Va...? Du skriver ju i TS att det är längdkurvan du oroar dig för (alltså den översta du har lagt in). Men om man ser på start och slutmätningen är det ju på samma kurva. (Däremot har hon varit uppe över den kurvan emellan dessa tidpunkter).

Viktkurvan däremot följer ju (ännu) mer exakt.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • HonSomVet
    Carisma95 skrev 2011-08-31 19:24:53 följande:
    Va...? Du skriver ju i TS att det är längdkurvan du oroar dig för (alltså den översta du har lagt in). Men om man ser på start och slutmätningen är det ju på samma kurva. (Däremot har hon varit uppe över den kurvan emellan dessa tidpunkter).

Viktkurvan däremot följer ju (ännu) mer exakt.
    Skrev fel. Kanske är det så, att hon "fallit tillbaka" till sin kurva från när hon föddes. Vi får väl se. Det lär väl visa sig inom ett halvår om hon fortsätter plana eller följer där hon är nu, det är ju bra att vara uppmärksam på det i alla fall, känner jag.
  • HonSomVet

På BVCs längkurva ser allt minsann strålande och underbart ut. Inga konstigheter och där följer hon exakt "sin" kurva. De skulle t o m skicka hem en kopia på det.

Jaja, det är väl de andra två kurvorna som inte stämmer då. Vi får väl se hur det artar sig.

• pluvdo
    MintMint skrev 2011-08-31 18:05:50 följande:
    Min 3-åringar har också planat på längden (men inte vikten), vilket har inneburit att vi har varit på kontrollmätningar på BVC. Men än så länge så har de inte kommit fram till något konkret. Han har vuxit väldigt ojämnt. Stått still under långa perioder, för att sen göra ett litet skutt. Men han är fortfarande kort i jämförelse med andra barn i samma ålder. Men om det beror på något "fel" eller inte, får framtiden utvisa. Vi fortsätter att mäta honom, så får vi se...
    Det låter som min son. Fast han är bara knappt 1½ år nu.
  • pluvdo
    HonSomVet skrev 2011-09-01 09:43:57 följande:
    På BVCs längkurva ser allt minsann strålande och underbart ut. Inga konstigheter och där följer hon exakt "sin" kurva. De skulle t o m skicka hem en kopia på det.

Jaja, det är väl de andra två kurvorna som inte stämmer då. Vi får väl se hur det artar sig.
    Jag var på endokrinmottagningen (där de undersöker tillväxtproblem och så) och där förklarade läkaren att barn ofta har en "amningsspurt" eller något under den tid som man ammar. Så, hur länge ammade du? Om du nu gjorde det. Den där väldigt branta uppförsbacken i början kanske är av amning och sedan delamning resten av första året och sedan bort med amningen och då börjar din dotter söka sin "rätta" kurva. Eller något. Bara en teori. Inspirerad av vad läkaren på endokrinen sade till mig. :)
  • HonSomVet
    pluvdo skrev 2011-09-01 09:52:35 följande:
    Jag var på endokrinmottagningen (där de undersöker tillväxtproblem och så) och där förklarade läkaren att barn ofta har en "amningsspurt" eller något under den tid som man ammar. Så, hur länge ammade du? Om du nu gjorde det. Den där väldigt branta uppförsbacken i början kanske är av amning och sedan delamning resten av första året och sedan bort med amningen och då börjar din dotter söka sin "rätta" kurva. Eller något. Bara en teori. Inspirerad av vad läkaren på endokrinen sade till mig. :)
    Så kan det ju vara. Jag ammade dock bara en månad. Men inte destu mindre så åt hon ju ersättning och kan säkerligen spurta även då. Fram till ca 1 1/2 år låg hon på en jämn kurva, sedan sjönk hon ner lite, enligt BVCs kurva så följer hon efter det sin egen kurva bra, efter andra längkurvor på nätet, så har hon planat (men är dock nu, som andra påpekat på den kurva hon hade när hon föddes).

Vi får väl se vad som händer. Håller hon sig på denna är det ju strålande bra.

Jag ser att jag själv var 93 cm när jag var 3 år och 1 månad. Hon är ju 2 månader och 11 månader och är 91 cm.
Svar på tråden Skulle ni oroa er för denna längdkurva för en snart 3-åring?