• Mayalotta

7 månaders som bara vill ha fullkornsvälling.

Hej!
    Jag har en dotter på snart 7 månader som inte äter något annat än bröstmjölk, jag ammar gärna men just nu är det ett tvång och därmed inte lika roligt längre. Dessutom börjar jag jobba nu och då vore det trevligt om mannen slipper komma med dottern till jobbet så hon får äta. Vi har testat det mesta, grötar, puréer, mat med bitar, välling, ersättning, utpumpad mjölk men INGET åker er i hennes mage. Hon gillar att tugga på mat såsom broccoli, haricot verts, frukt, köttbullar, morötter m.m. men samma visa där, inget åker ner i magen.

Däremot har vi fått henne vid fåtalet gånger att dricka sonens välling, fullkornsvälling från 1 år. Så vad sägs om detta? Får man låta henne dricka det? Hon har bara fått i sig små mängder hittills och jag brukar försöka ge henne annan välling direkt efter hon provat den andra men det duger aldrig.

• Svar på tråden 7 månaders som bara vill ha fullkornsvälling.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man bör ha mycket tålamod med matintroduktionen. Det är lätt hänt att barnet upplever sig forcerad och då sätter det sig gärna på tvären.

Naturligtvis bör man sätta igång runt halvåret, men räkna med att det kan ta henne två till fyra månader att komma igång på allvar. För varje ny smak behövs det ofta (minst) 40 försök, innan barnet kan acceptera smaken.

Att ge för mycket fibrer kan leda till tarmproblem, vilket naturligtvis inte är önskvärt. Därför bör du vara väldigt observant på hennes mage, då hon fått smaka av brorsans välling.

Äter er dotter ingenting, bör ni naturligtvis få hjälp via ert BVC med till exempel dietist och möjligen barnläkare för att utesluta att det inte finns något som ligger bakom hennes "matvägran".

Mvh Christine

Svar på tråden 7 månaders som bara vill ha fullkornsvälling.