• Segelvind

Förvälla svamp? Hjälp!!!

Hej 
    Har plockat kantareller som jag ska bjuda gäster på om 2 veckor. Vad ska jag göra med dem så att det blir så bra som möjligt?? Jag tänkte göra kantarellmackor helt enkelt. Och ni som svarar "det är bara att förvälla!" - förklara gärna exakt hur!!

Tack på förhand.   

• Svar på tråden Förvälla svamp? Hjälp!!!
  • Lena

Du kan steka dem utan fett i en stekpanna på medellåg värme till vätskan har gått ur dem. Sen fryser du in dem. Ta ut dem ur frysen dagen innan ni ska äta och stek dem i smör direkt innan serveringen. Glöm inte att smaka av med salt.

• Segelvind
    Lena skrev 2011-08-31 20:51:11 följande:
    Du kan steka dem utan fett i en stekpanna på medellåg värme till vätskan har gått ur dem. Sen fryser du in dem. Ta ut dem ur frysen dagen innan ni ska äta och stek dem i smör direkt innan serveringen. Glöm inte att smaka av med salt.

Tack så mycket för ditt svar!! Ska man koka ur vattnet tills det blir helt torrt eller ska det vara liiiite vätska kvar?
  • Lena
    Segelvind skrev 2011-08-31 20:53:32 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!! Ska man koka ur vattnet tills det blir helt torrt eller ska det vara liiiite vätska kvar?
    Tills du inte ser någon vätska runt svampen, det kommer troligen ta en stund då det har varit ganska blött det senaste.
  • k girl

Jag brukar förvälla den mesta svampen, kantereller gör sig inte bra att torka. Jag rensar svampen, hackar upp den i lagom stora bitar. Använder en traktörpanna med lock. Har på ganska hög värme i början tills svampen börjar vätska sig, drar då ner värmen och sätter på locket. På så sätt för vätskan koka in, det kan ta ett tag. Jag har förvällt kantareller på det här sättet och har inte märkt några nackdelar med det.

• Segelvind

Jag hittade ena riktigt fina De var "lagom" blöta!

Svar på tråden Förvälla svamp? Hjälp!!!