• Anonym

Har inte råd med dyra begravningsblommor eller en krans...

Har inte råd med dyra begravningsblommor eller en krans nu när jag ska på min farfars begravning. 
    Har varit inne på t.ex. Interflora och kransar och liknande är jättedyrt. Kan man beställa vilken bukett som helst? I typ en vas? Några tips?

• Svar på tråden Har inte råd med dyra begravningsblommor eller en krans...
  • Aquavit

Kan du inte gå ihop med någon, något syskon, eller dina föräldrar kanske? Sen kan du bara ha en ros att lägga på kistan.

• tekoppen

Det finns ju någon typ av bukett som är anpassad till begravningar. annars kan man ju alltid skänka en slant till något behjärtansvärt.

• Anonym

Du kan ha med en blomma/bukett som du lägger på kistan. Behövs ingen vas. Håller med om att det är dyrt.

• Libbe7

Välj vilken bukett du vill. Det är vansinne men alla dessa pengar som läggs på blommor som sen bara kastas. Min far fick ett träd planterat i regnskogen på sin begravning något jag uppskattar ännu mer.

• h8him

Du behöver inga blommor för att gå på begravningen.
    Fråga de närstående om de står för handbuketter till dig med eller om du ska ha med egen. Om du ska ha med egen så väljer du helt enkelt en fin enstaka blomma att lägga på kistan.

• Nyfiken gul

du kan ha vilken blomma du vill vid begravningen. Lägg en ros på kistan, gå kanske ihop ett par stycken och dela på kostnaden för en mindre bukett om du vill ha din hälsning med på ett sorgband.

När min morfar dog så köpte jag två stora vackra vita liljor och jag band själv ett fint sidenband om dom och skrev på bandet en hälsning från mig och min man + våra barn och la själv vid kistan.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Johanna S

Beklagar din farfars bortgång.

Jag tycker absolut inte att man måste köpa massa dyra blommor. Jag skulle ha köpt en ros eller annan blomma som din farfar tyckte om som man kan lägga på kistan. Eller om du vill köpa ett större blomsterarrangemang kanske kan gå ihop med någon annan? Köpa ett fint kort?

• Anonym

Beklagar sorgen.När mitt barns pappa dog så gjorde jag en egen blomgrupp. Det kostade inte särskilt mycket.

• riboflavin

Var på begravning för en fd, klasskamrat för någon vecka sen. Jag köpte en enkel vit kalla och en kvist murgröna och lade på kistan (kostade en hundring). Hans mamma uppskattade dock mest den bukett en annan av våra vänner kom med. Hon hade plockat själv och bundit ett fint band runt om.

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-08-31 22:47:03 följande:
    Var på begravning för en fd, klasskamrat för någon vecka sen. Jag köpte en enkel vit kalla och en kvist murgröna och lade på kistan (kostade en hundring). Hans mamma uppskattade dock mest den bukett en annan av våra vänner kom med. Hon hade plockat själv och bundit ett fint band runt om.
    Sa mamman det? Så ohyfsat
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-08-31 22:49:06 följande:
    Sa mamman det? Så ohyfsat
    Varför då? Hon sade rakt ut efteråt att de var underbart fint av henne att ha plockat själv, vilket jag också anser.
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • Anonym (...)

(inte för inte du i glesbygden ser att de enda som överlever är nån pizzeria, apoteket, Fonus och en blomsteraffär. Man tänker hur 17 kan nån klara sig på att sälja liter krukväxter? = Det är begravningar de överlever på...)

Man behöver itne vara med på nån av kransarna. men man brukar ju ha en handbukett typ 15 cm lång bara,  att gå fram och lägga på kistan. Räcker med en kort ros och en liten grön kvist elle rplocka något själv, och tänk på den som gått bort under tiden!

Den där mamman kanske förstod att den som plockat själv var orolig att det "inte dög"
    Eller uppskattade  att personen helt enkelt gjort sig besväret.    

• Anonym

Ja du kan köpa en bukett med vanliga blommor att ta med det behöver inte vara någon dyr krans . Du kan lägga den på kistan när man går fram om du vill . Det som betyder något är att du är där . 

• cajsasmamma

Interflora är svindyra, kolla i en annan butik.

Vi bor i en lite stad och jag beställde blommor härifrån för 300kr när en av min pappas bästa vänner gick bort i våras, och sen annan vän till min pappa hade köpt precis likadan för 850kr i GBG.

Annars kan man om man är lite händig köpa en bukett i butiken och sen bilda ett vit band där man skriver sin sorgehälsning 

• Anonym

bind en liggande bukett själv, kan vara gott att ha ngt att göra innan begravningen.  använd cypress eller thuja i botten (finns säker hos ngn granne) köp en höst bukett på konsum i rostfärger lägg på med de största blommorna överst använd även rönnbär. Annars kan du använda röda rosor och thuja. eller bara två rosbuketter i olika färger. Det behöver inte bli så dyrt {#emotions_dlg.flower}

• Triple Trouble

En sorgbulle brukar vara billigare men ändå fina, du kan ha band till dom också. Vi beställde en till min mammas sambo sen kostade 600 med band. Var superfint. Finns även mindre " bullar". Denna var kanske 40 cm.

Min hjärtkrans kostade 3000, så det är verkligen sjukt dyrt. Men herregud vad fin den var i rosa rosor . Min dotter plockade egen bukett och la på kistan.

Sen varsin röd ros till själva avskedstagandet.

• Luktärten

Det finns så mycket fina blommor i naturen och trädgårdarna nu. Tycker du sätter ihop en egen bukett.
    Om du inte har egen trädgård så kanske du känner någon som har där du kan få plocka.

När min farbror gick bort hade vi närmaste egenhändigt plockade liljekonvaljer som handbuketter. En mycket vacker blomma, men även en symbol för min farbror som själv älskade att plocka blommor i naturen.

• E466

Om du inte känner någon som har trädgård, kan du säkert fråga hos någon som har en fin trädgård med blommor, om du förklarar ditt ärende.

• Vitamin

Jag har gjort egna blomdekorationer till de begravningar jag har vairt på.
    Inte av kostnadsskäl men som ett litet sista sätt att göra något för just den personen.

Med oasis in en låg plastburk kan man göra jättefina uppsättningar. Jag brukar blanda köpta blommor med säsongens uteblommor, kvistar, ris eller vad man nu kan hitta, som passar till personen man vill hedra.
    Morfar som var jägare och bonde fick grankvistar, blåklockor och kornax, mormor som älskade rosa fick tätt tätt med små rosa rosor, jasminkvistar och vita organzaband. Skriv ett lite kort med din hälsning och se till att komma i god tid för att lämna din blomma till personalen i kyrkan.

• cajsasmamma
    Vitamin skrev 2011-09-03 16:06:58 följande:
    Jag har gjort egna blomdekorationer till de begravningar jag har vairt på.
    Inte av kostnadsskäl men som ett litet sista sätt att göra något för just den personen.

Med oasis in en låg plastburk kan man göra jättefina uppsättningar. Jag brukar blanda köpta blommor med säsongens uteblommor, kvistar, ris eller vad man nu kan hitta, som passar till personen man vill hedra.
    Morfar som var jägare och bonde fick grankvistar, blåklockor och kornax, mormor som älskade rosa fick tätt tätt med små rosa rosor, jasminkvistar och vita organzaband. Skriv ett lite kort med din hälsning och se till att komma i god tid för att lämna din blomma till personalen i kyrkan.
    Du har möjligtvis inga bilder på dina blomdekorationer? 

Skulle vara kul att se lite som inspiration 
Svar på tråden Har inte råd med dyra begravningsblommor eller en krans...