• Xtinaa

Marsvin som bråkar (?) Eller vad är det med dom?

Jag och mina döttrar är nu "marsvinsvakt" 1 vecka framåt då dotterns bästis
    åkt iväg på semester och behövde någon som kunde ta hand om hennes två
    marsvinskillar, vi sa ja till att ha dem hos oss eftersom vi funderat på att skaffa
    marsvin vi med.

Nu till saken..
    Denne familjen skaffade marsvinen för inte så längesen (ca 2-3 veckor sedan)
    de är ungar och syskon, jag vet inte riktigt vad det är med dom..
    För så fort jag eller någon av mina döttrar kliver in i rummet där dom är så blir
    de helt galna, "flyger" omkring i buren och har sig.. morrar fram ett läte som låter ungefär
    som en helikopter, kan även hända att de attackerar varandra också.. särskillt den
    ene brukar vara mer på den andre.
    Vad är det för fel tror ni? Är dom ovana? Är det för att de är hanar och kanske börjar bråka just pga av det? Jag har ingen aning och får lite panik när dom gör sådär, speciellt när de attackerar varandra. :/

• Svar på tråden Marsvin som bråkar (?) Eller vad är det med dom?
  • Nyfiken gul

det är två killar o det funkar inte!

Hanar markerar revir......

• hot fuss

marsvin är ensamdjur väl? de biter ihjäl varandra om de bor ihop. o speciellt hanar...

• Mary Cherry

Jag hade ett gäng marsvin när jag var liten, alltid två och två, och dom bodde tillsammans, men det var alltid honor, marsvinshanar ska man inte ha tillsammans.

• hot fuss

fast djurskyddslagen säger:

Lagen säger detta:

* Okastrerade könsmogna hannar bör inte bo ihop.

• gyro

vi hade 2 hanar syskon de bodde ihop tills den ena dog.. de var 2 resp 3 år gamla och var okastrerade men var oftast sams..
    gör dom bara så när det kommer in någon i rummet kan det vara så att de vill ha uppmärksamhet?

• 0028

marsvin kan man oftast ha tillsammans even fast dom e killar inte förens en hane har träffat en hona och parat sej så kan man inte sätta ihopp den med en annan hane...då måste den vara själv...visst finns det dom som inte går ihopp för det men oftast så går det bra...jag tror inte du behöver oroa dej så mycket...dom e på ett nytt ställe kom dit kort efter dom hade blivit köpta dom e väl lite oroliga bara...det blir nog bättre låt dom vara med där det händer saker....

• Xtinaa

Vad jag läst står det att hanar går att ha ihop speciellt om det är bröder
    och bor tillsammans utan honor från att dom är ungar, eller har jag fel?
    Bör man sära på dom om det fortsätter? Eller blir det bättre?

• Lotten 66

En del säger att det går att ha två killar ihop men jag är väldigt skeptisk till det när dom blir könsmogna. Vet att man ska ha två marsvin men vi har bara ett. Han är världens goaste kille, går runt i tvättstugan, köket och hallen. Följer efter mig som en liten hund. Man märker hur glad han blir av att få vara med oss. Det är verkligen en toppendjur. Tycker inte heller att han verkar lida av att inte ha en marsvinskompis men det kanske beror på att han är väldigt mycket med oss.

• tii

Det går att ha två marsvinshanar ihop.

Att dom bråkar beror på att dom håller på att göra upp rangordningen, det kan ta ett litet tag. Ni kan låta dom vara så länge det inte blir blodiga slagsmål.

• tii

Lotten 66: vet du om att det är lag på att ha minst två marsvin ihop? dom är flockdjur och mår bäst av att ha en kompis.

Svar på tråden Marsvin som bråkar (?) Eller vad är det med dom?