• Anonym

Natt-rutiner för nyfödd?

Hej!
    Har en son som är 8 dgr gammal. Är det någon idé att ens redan nu försöka börja med lite kvälls/nattrutiner?
    Har försökt ta på pyjamas, amma och sedan lägga i sin spjälsäng, men nja....han gillar inte spjälsängen ngt vidare utan vaknar oftast efter en liten stund bara. Om han bara får vara i famnen så somnar han blixtsnabbt.
    Jag tycker det är superjobbigt med amningen på natten. Han har svårt att å tag när jag ligger ner och jag själv har mycket svårt att hitta en bekväm ställning att amma i sängen. Det kanske hänger ihop? Trivs inte jag så har han svårt att få ett bra tag?
    Annars på dagarna är det inga problem, då tar han tag OFTAST med en gång. Ibland ska han krångla några minuter först.
    Hur är det bästa att göra vid nattdags och vid amning på natten när det gäller en sån här liten krabat?

• Svar på tråden Natt-rutiner för nyfödd?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det normalt kan ta runt två månader för amningen att bli etablerad från båda håll, dvs barnet och mamman. Det kan naturligtvis variera och ta både längre och kortare tid.
    Du måste nog vara beredd på att ge det mer tid och ha tålamod (både med dig själv och din son) helt enkelt. Vill du ha konkreta och "handgripliga" amningstips, tycker jag däremot att du pratar med er BVC-sköterska som ska kunna hjälpa dig med det.

Att införa rutiner brukar vara aktuellt först när barnet är runt tre månader.
    Dels för att barnet från början inte har förmåga att ta till sig eller lagra rutiner och dels för att barnet behöver mycket närhet och trygghet för att kunna knyta an. Men, naturligtvis, mår du bättre av rutiner så påverkas din bebis positivt av det. Räkna dock inte med att han kan leva efter dem, ännu.

Passa på och njut, av att mysa och gosa mycket med din son! Tids nog kommer vardagen präglas av rutiner och den ena dagen blir den andra lik.

Slutligen vill jag bara konstatera att du har helt rätt i att din son påverkas av din inställning. Vilket gör att det i första hand är du som måste känna dig bekväm och harmonisk, för att amningen (bland annat) skall kunna utvecklas och fungera.

Mvh Christine

Svar på tråden Natt-rutiner för nyfödd?