• Anonym (vad kostar)

Vad kostar ett äktenskapsförord? Var kan man skaffa ett?

Jag vet att det finns färdiga mallar där man kan fylla i sina uppgifter. Men jag vill ha ett figursytt äktenskapsförord och behöver hjälp med detta. Jag vill även ha ett kompletterande testamente.

Hur mycket brukar sådant kosta?
    var kan man skaffa detta?
    Jag bor i Göteborg.

• Svar på tråden Vad kostar ett äktenskapsförord? Var kan man skaffa ett?
  • Kjell2

Snacka med er bank, brukar landa på från 2 000 upp till 10 000 om det är mer än normalt.

/Kjell

• Anonym (vad kostar)

Jag har kontaktat banken men de sade att de inte kunde hjälpa oss. Hur avancerat är ett äktenskapsförord om det kostar 10 000?

• Zaarah1984

Jag och min sambo skrev testamente när vi köpte hus ihop, kostade oss 1500 kr ungefär hos Familjens jurist. Även om du vill ha speciefika saker med i äktenskapsförordet så har de ju ändå mallar de går efter och sedan förmodligen ändrar efter behov... Maila/ring lite olika firmor och kolla. Vi tyckte Familjens jurist var bra, finns lite överallt i landet..

• Anonym (vad kostar)

Hur gör ni andra för att förvara testamente och äktenskapsförord. Om man har de hemma kan de ju t.ex. brinna upp. Var kan man säkert förvara dem? Kan man ha flera kopier så kan man t.ex. ha en hemma och andra på andra platser?

• klocka

Äktenskapsförord skall registreras vid tingsrätt för att vara giltigt.

Testamente kan vara lämpligt att ha flera originalexemplar av (dvs underskrivna i original). Ett kan lämpligen förvaras i bankfack, ett exemplar hemma. Du kan även be någon vän eller släkting att ha ett exemplar om du riktigt vill ha hängslen och livrem.

Det är också bra att ha en notering på lätt åtkomligt ställe i hemmet, tex lättillgängligt i en skrivbordslåda, om var ditt testamente finns.

• Anonym (vad kostar)

Min sambo har ett barn sedan tidigare. Min sambo har alla tillgångarna sedan innan.

Om vi har ett äktenskapsförord så:
    vill vi att om vi skiljer oss så ska var och en ta med sig det den hade innan vi gifte oss.

Men om min sambo dör vill vi att jag ska få ärva så mycket som möjligt.

Är detta möjligt? Eller gör äktenskapsförordet att jag inte har rätt till särskilt mycket om min sambo avlider?

• Anonym (vad kostar)

Vi vill alltså att äktenskapsförord ska gälla vid ev. skilsmässa men inte om någon av oss dör.

• klocka

Tveksam, det får du nästan fråga en riktig jurist om eller vänta på riktig jurist som svarar här! Ett äktenskapsförord tas ju i bruk när en bodelning kommer till stånd och en bodelning kommer till stånd antingen när någon dör eller när det blir skilsmässa - vid en snabb sökning kan jag inte hitta att det går att göra skillnad däremellan.

Fast: om ni har all egendom som enskild så ingår den inte i en bodelning, skall dock ingå i arv. Det borde kunna fungera? Se gärna om Kjell eller någon annan som är insatt bekräftar det, men det skulle kunna gå!?

• Anonym (vad kostar)

vi utgår från att min sambo äger 100 %

Om vi gifter och skiljer oss ska jag gå med 0 %

Men om han dör borde jag få 50 %. Men om han dessutom testamenterar till mig så borde jag få 75 %. Resten går till barnen.

Men frågan är ju om ett äktenskapsförord sätter stopp för detta. 

• Linda1976
    Anonym (vad kostar) skrev 2011-09-01 14:45:47 följande:
    Vi vill alltså att äktenskapsförord ska gälla vid ev. skilsmässa men inte om någon av oss dör.
    Familjens Jurist vid Heden är proffsiga.
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Anonym (vad kostar)

finns det flera familjens jurist i Göteborg? Är de dyra?

• Anonym (vad kostar)

Om min sambo dör så vill jag ju inte att hans barn ska ärva en del av de pengar som jag har på mitt eget konto. Kan barnet göra det? För om vi är gifta utan äktenskapsförord så äger jag och min man allt tillsammans. Så det borde ju betyda att om min sambo dör kommer hans barn ärva en del av det som finns på mitt konto?

• Zaarah1984

Kolla deras hemsida, där kan du maila dem coh kolla vad det skulle kosta och hur ni kan gå tillväga för att det ska bli rätt.

Appropå TS fråga om var man förvarar testamente så fick vi ett original, kan väl inte finnas mer en ett  (?) och två kopior från juristen när vi var där och skrev dem. Vi har originalet i svärfars vapenskåp och sen har vi en kopia hos mina föräldrar och en själva. Sedan har ju juristen testamentet i ett speciellt datorsystem också så ifall en av oss eller både dör och ingen meddelar att vi skrivet testamente så kommer det fram ändå.

• Anonym (vad kostar)

Någon mer som vet?

• klocka
    Zaarah1984 skrev 2011-09-01 15:29:07 följande:
    Kolla deras hemsida, där kan du maila dem coh kolla vad det skulle kosta och hur ni kan gå tillväga för att det ska bli rätt.

Appropå TS fråga om var man förvarar testamente så fick vi ett original, kan väl inte finnas mer en ett  (?) och två kopior från juristen när vi var där och skrev dem. Vi har originalet i svärfars vapenskåp och sen har vi en kopia hos mina föräldrar och en själva. Sedan har ju juristen testamentet i ett speciellt datorsystem också så ifall en av oss eller både dör och ingen meddelar att vi skrivet testamente så kommer det fram ändå.
    Man kan ha flera original om man vill

Ang juristen - om ni har skrivit någonstans att just han/hon skall sköta bodelningen (eller om ni känner honom/henne) så kommer ju testamentet fram, men det är ju inte en plikt för en jurist som bistår med hjälp vid nedtecknande av testamente att han/hon skall bevaka när någon dör och hojta om att det finns ett testamente!
  • Lollo36

Nej, du blandar äpplen och päron.

Genom äktenskapsförord kan man föreskriva att viss egendom, eller all egendom, ska vara enskild (antingen på den ena makens sida eller på bådas). Ångrar man sig senare kan man genom nytt äktenskapsförord åter göra egendomen till giftorättsgods, bara makarna är överens.

Om man gifter sig utan äktenskapsförord blir all egendom man äger så kallat giftorättsgods. Det betyder inte att båda äger allt med hälften, var och en äger fortfarande sina grejer om ni inte har köpt dem ihop (och de därför är samägda). MEN vid en skilsmässa eller om en make dör ska en bodelning göras. I bodelningen ingår allt giftorättsgods. Huvudregeln vid en bodelning är att nettovärdet av giftorättsgodset ska delas lika mellan parterna. Dvs om den ene äger saker för 1 mkr och har lån på 800 000 kr är nettot som går till den gemensamma potten 200 000 och om den andre äger saker för 500 000 kr och har lån på 600 000 kr så har den inget nettovärde på sin egendom och bidrar med 0 kr till den gemensamma potten (en makes "bidrag" kan aldrig bli negativt). Den gemensamma potten delas sedan på två, dvs 100 000 till var och en. Om båda vill behålla sina fysiska prylar innebär bodelningen i praktiken att den förste maken får lösa ut den andre genom att betala den 100 000 kr. Eller så får han/hon avstå grejer till motsvarande värde.

Om äktenskapet upplöses pga en makes död kan den andra maken i stället för en bodelning enligt ovan välja att behålla sitt eget giftorättsgods. Dvs om det är den förste (som hade ett netto på 200 000 kr) som är efterlevande make väljer den troligtvis att behålla sitt giftorättsgods i stället för att bodela, eftersom han/hon "tjänar" 100 000 kr på det.

Är man gifta med enbart gemensamma barn och en av makarna dör ärver maken före barnen, barnen har rätt att få ut sitt arv efter den först avlidne föräldern först när den andre föräldern också dör. Denna regel kom till för att skydda den efterlevande maken så att den inte ska behöva sälja huset etc för att lösa ut barnen när den förste maken dör. Särkullbarn däremot (bara ena makens barn) har rätt att få ut sitt arv när dess förälder dör. Man kan skriva ett testamente till förmån för sin make men det går inte att göra barn helt arvslösa på det sättet, barnet kan alltid kräva sin s.k. laglott, som uppgår till 50% av det belopp som barnet skulle ha fått i arv om testamente inte hade funnits.

Så om man tar ditt exempel: Är all egendomen enskild behåller var och en sin egendom vid en skilsmässa och det blir inte heller någon bodelning om en av er dör eftersom det inte finns något giftorättsgods att dela. Du ärver mannen före era gemensamma barn om han dör, men inte före särkullbarnet om inte det barnet har avstått sin arvslott. Så finns det ett särkullbarn och ett gemensamt barn ärver särkullbarnet 50 % och du 50% (ert gemensamma barns andel). Om särkullbarnet skulle avstå sin arvsrätt blir det i stället s k efterarvinge och får arvsrätt när du dör. Om din man skriver ett testamente till förmån för dig och däri skriver att du ska ärva allt kan särkullbarnet bestrida testamentet och kräva att få ut sin laglott, som då blir 25 % (hälften av arvslotten).
    Finns det ett särkullbarn och två gemensamma blir fördelningen 33,3 (laglott 16,65) resp 66,7 % osv.

Det var lite om principerna. Ni ska absolut anlita en jurist, gärna någon vid en advokatbyrå eller välrenommerad juristfirma så att det blir rätt.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Anonym (vad kostar)
    Lollo36 skrev 2011-09-07 03:33:39 följande:
    Nej, du blandar äpplen och päron.

Genom äktenskapsförord kan man föreskriva att viss egendom, eller all egendom, ska vara enskild (antingen på den ena makens sida eller på bådas). Ångrar man sig senare kan man genom nytt äktenskapsförord åter göra egendomen till giftorättsgods, bara makarna är överens.

Om man gifter sig utan äktenskapsförord blir all egendom man äger så kallat giftorättsgods. Det betyder inte att båda äger allt med hälften, var och en äger fortfarande sina grejer om ni inte har köpt dem ihop (och de därför är samägda). MEN vid en skilsmässa eller om en make dör ska en bodelning göras. I bodelningen ingår allt giftorättsgods. Huvudregeln vid en bodelning är att nettovärdet av giftorättsgodset ska delas lika mellan parterna. Dvs om den ene äger saker för 1 mkr och har lån på 800 000 kr är nettot som går till den gemensamma potten 200 000 och om den andre äger saker för 500 000 kr och har lån på 600 000 kr så har den inget nettovärde på sin egendom och bidrar med 0 kr till den gemensamma potten (en makes "bidrag" kan aldrig bli negativt). Den gemensamma potten delas sedan på två, dvs 100 000 till var och en. Om båda vill behålla sina fysiska prylar innebär bodelningen i praktiken att den förste maken får lösa ut den andre genom att betala den 100 000 kr. Eller så får han/hon avstå grejer till motsvarande värde.

Om äktenskapet upplöses pga en makes död kan den andra maken i stället för en bodelning enligt ovan välja att behålla sitt eget giftorättsgods. Dvs om det är den förste (som hade ett netto på 200 000 kr) som är efterlevande make väljer den troligtvis att behålla sitt giftorättsgods i stället för att bodela, eftersom han/hon "tjänar" 100 000 kr på det.

Är man gifta med enbart gemensamma barn och en av makarna dör ärver maken före barnen, barnen har rätt att få ut sitt arv efter den först avlidne föräldern först när den andre föräldern också dör. Denna regel kom till för att skydda den efterlevande maken så att den inte ska behöva sälja huset etc för att lösa ut barnen när den förste maken dör. Särkullbarn däremot (bara ena makens barn) har rätt att få ut sitt arv när dess förälder dör. Man kan skriva ett testamente till förmån för sin make men det går inte att göra barn helt arvslösa på det sättet, barnet kan alltid kräva sin s.k. laglott, som uppgår till 50% av det belopp som barnet skulle ha fått i arv om testamente inte hade funnits.

Så om man tar ditt exempel: Är all egendomen enskild behåller var och en sin egendom vid en skilsmässa och det blir inte heller någon bodelning om en av er dör eftersom det inte finns något giftorättsgods att dela. Du ärver mannen före era gemensamma barn om han dör, men inte före särkullbarnet om inte det barnet har avstått sin arvslott. Så finns det ett särkullbarn och ett gemensamt barn ärver särkullbarnet 50 % och du 50% (ert gemensamma barns andel). Om särkullbarnet skulle avstå sin arvsrätt blir det i stället s k efterarvinge och får arvsrätt när du dör. Om din man skriver ett testamente till förmån för dig och däri skriver att du ska ärva allt kan särkullbarnet bestrida testamentet och kräva att få ut sin laglott, som då blir 25 % (hälften av arvslotten).
    Finns det ett särkullbarn och två gemensamma blir fördelningen 33,3 (laglott 16,65) resp 66,7 % osv.

Det var lite om principerna. Ni ska absolut anlita en jurist, gärna någon vid en advokatbyrå eller välrenommerad juristfirma så att det blir rätt.
    Blev glad för ditt svar. Du verkar kunna det här. 

Så det är alltså dumt av mig att gå med på äktenskapsförord? För om han dör får jag ut mindre? Har jag förstått rätt?

Om vi inte väljer äktenskapsförord. Finns det något sätt att göra så att hans barn inte ärver av det som jag själv har sparat ihop på mitt sparkonto. För om jag sparar pengar för att senare kunna köpa ut hans barn, då kommer väl en viss procent av det jag sparar att även gå till det arv som barnet ska ha?
  • Lollo36
    Anonym (vad kostar) skrev 2011-09-07 15:56:18 följande:
    1. Så det är alltså dumt av mig att gå med på äktenskapsförord? För om han dör får jag ut mindre? Har jag förstått rätt?

2. Om vi inte väljer äktenskapsförord. Finns det något sätt att göra så att hans barn inte ärver av det som jag själv har sparat ihop på mitt sparkonto. För om jag sparar pengar för att senare kunna köpa ut hans barn, då kommer väl en viss procent av det jag sparar att även gå till det arv som barnet ska ha?
    1. Det har jag aldrig påstått. För övrigt kanske han inte vill gifta sig om han inte samtidigt kan skydda sin egendom som han ägt redan tidigare. I förutsättningarna du angav var att du inte skulle ha rätt till hans egendom vid en skilsmässa.

2. Hans barn ärver visserligen inte av ditt sparkonto, men värdet av ditt sparkonto räknas ju vid en bodelning om det är giftorättsgods.

Ni bör absolut ta hjälp av en advokat när ni ska skriva era papper. Vill ni dessförinnan läsa på så att ni själva förstår reglerna bättre, och innebörden av det advokaten säger, kan jag rekommendera boken "Ekonomisk familjerätt" av Folke Grauers. Den finns nog på många bibliotek om ni inte vill köpa den. Gott om räkneexempel finns i en något äldre bok:Bodelning och arvskifte efter äktenskap och samboende : reglernas innebörd och tillämpning med utförligt kommenterade exempel av Thomas Carlén-Wendels
    The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
Svar på tråden Vad kostar ett äktenskapsförord? Var kan man skaffa ett?