• SABL

Förstör jag mitt barn?

Förstör jag mitt barn genom att ge det möjligheten att utvecklas och skapa sin egen identitet utifrån sina egna förutsättningar och intressen?

Förstör jag mitt barn genom att ge det möjlighet att leka med olika sorters leksaker och uppmuntrar det att använda sin fantasi och empati?

Förstör jag mitt barn genom att ge det möjlighet till att bemötas av vuxna som det barn det är?

Ludvig, min son, en pojke, ett barn med snopp ger vi alla möjligheter att få skapa sin egen identitet utifrån de förutsättningar vi har och han har, inte sitt kön. Vi gör helt enkelt vårat bästa för att ge honom möjligheter, inte begränsningar. Genusmotståndare gör mig arg och ledsen, precis som dom inte förstår mig så förstår jag inte dem. Mitt barn är ett barn och inte ett kön, han ska inte begränsas av färgen blått, hårda leksaker och lekar. Han ska ges möjlighet att skapa egna intressen och att utvecklas till den speciella individ han är.

• Svar på tråden Förstör jag mitt barn?
  • Lenora

Jag har svårt att se något som du beskrivit än så länge som skulle vara särskilt skadande eller kontroversiellt och jag har annars inte förstått hysterin kring den påstådda bristen av genusmedvetenhet.

Min dotter har både bilar och dockor som leksaker och flera olika klädstilar i olika färger som fungerar i alla sociala sammanhang.

I ett desperat försök att hitta något som jag kanske inte skulle hålla med om, kan du länka en bild av en av din sons tunikor? 

• SABL
    Zofian skrev 2011-09-02 00:16:02 följande:
    Egentligen skulle man ju låta barnet få bestämma själv vilka kläder det gillar. Så kan dom få kombinera rött med olika nyanser till orange och rosa som dom vill också då. För då begränsar du det inte där heller.
    Ludvig väljer oftast sina egna kläder både på affären och när han ska klä på sig. Idag verkade temat vara katter, bamseleggings med bla katten Jansson på, Hello Kitty strumpor och en blå typ frottetröja :)
  • SABL
    plastkotte skrev 2011-09-02 01:18:24 följande:
    TS växte du upp på samma sätt som du formar din sons uppväxt?

Bara nyfiken :)
    Inte på exakt samma sätt som Ludvig får växa upp, men det finns många likheter som tex tänket om möjligheter istället för begränsningar, tillgång till alla sorters leksaker (utom vapen) praktiska kläder, bra förebilder och otroligt bra verktyg för att ifrågasätta saker.

Så jämför man min uppväxt med den vi hitills försöker forma för Ludvig så är den ett steg på vägen och vi i nästa generation har valt att ta ett till steg i samma riktning :)
  • SABL

Lenora skrev 2011-09-02 01:29:06 följande:
    Jag har svårt att se något som du beskrivit än så länge som skulle vara särskilt skadande eller kontroversiellt och jag har annars inte förstått hysterin kring den påstådda bristen av genusmedvetenhet.

Min dotter har både bilar och dockor som leksaker och flera olika klädstilar i olika färger som fungerar i alla sociala sammanhang.

I ett desperat försök att hitta något som jag kanske inte skulle hålla med om, kan du länka en bild av en av din sons tunikor? 
    Jag tycker att det finns en enorm brist i samhället när det gäller medvetenheten och kunskapen om genus. Otroligt många blir nästan arga då man väljer bort att fostra sitt barn i typiskt traditionella könsnormer.
    Klart du ska få bilder på Ludvig i tunika! :)

• Apmor2
    SABL skrev 2011-09-02 20:52:29 följande:
    Jag tycker att det finns en enorm brist i samhället när det gäller medvetenheten och kunskapen om genus. Otroligt många blir nästan arga då man väljer bort att fostra sitt barn i typiskt traditionella könsnormer.
    Klart du ska få bilder på Ludvig i tunika! :)

hmmm ursäkta men har inte pojken en Bamse tunika på sig (nedersta bilden)
    Trodde att han inte fick ha kläder med typiska hjältar på. Och Bamse som springer runt, med sina 2 killkompisar o räddar/hjälper andra (måste ju räknas som en hjälte), medans Brumme-Lisa tar hand om barnen och jobbar på en leksaks affär. Inte så genusmedvetet.
  • Sweet life
    Apmor2 skrev 2011-09-02 21:06:22 följande:
    Trodde att han inte fick ha kläder med typiska hjältar på. Och Bamse som springer runt, med sina 2 killkompisar o räddar/hjälper andra (måste ju räknas som en hjälte), medans Brumme-Lisa tar hand om barnen och jobbar på en leksaks affär. Inte så genusmedvetet.
  • SABL
    Apmor2 skrev 2011-09-02 21:06:22 följande:
    Ludvig har aldrig sett bamse och på tunikan så ser han några mysiga djur. Inte människor i masker med vapen och grejer :) Man får välja sina kamper, han har även hello kitty kläder. För honom är det en katt och inget annat :)
  • Apmor2
    SABL skrev 2011-09-02 21:14:38 följande:
    Ludvig har aldrig sett bamse och på tunikan så ser han några mysiga djur. Inte människor i masker med vapen och grejer :) Man får välja sina kamper, han har även hello kitty kläder. För honom är det en katt och inget annat :)
    är det maskerna/vapnen som är problemet med hjältar? Trodde att det var vad hjältarna representerade som var problemet. Får sonen din ha en Ben 10 tröja? han har ju varken vapen eller mask, Hulken då? fantastiska 4 då? Han har väl inte sett spindelmannen filmerna antar jag, varför får han då inte använda en tröja med spindelmannen, han har ju inga vapen.. är det enbart för att han har mask?
  • Flickan och kråkan
    SABL skrev 2011-09-02 21:14:38 följande:
    Fast vad skiljer det mot en tröja med en låt oss säga prinsessa? En flicka som ser glad och snäll ut......skulle nog vara mina pojkars reflektion kring det. De har inget hum om vad en prinsessa är. Vapen och masker och annat som utstrålar våld väljer jag bort pga just våldssyftningen.......gör det gentemot mina pojkar och hade gjort det om jag hade haft flickor också.
Svar på tråden Förstör jag mitt barn?