• sweetlife

Får man ha flera jobb samtidigt?

Jag har nyligen börjat på ett extrajobb med varierande arbetstider. Vissa veckor får jag jobba 4-5 dagar i veckan, medan jag bara kommer att behöva jobba någon enstaka dag andra veckor. Får jag skaffa ett till extrajobb/ deltidsjobb samtidigt som jag har det här jobbet? Eller kan det vara så att avtal med arbetsgivaren också innebär att man inte får ha andra jobb på samma gång som man jobbar där?

Ni som har flera jobb samtidigt, hur gör ni för att få det att gå ihop med arbetstider och sådant? Skrev ni i er ansökan att ni redan har ett deltidsjobb?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får man ha flera jobb samtidigt?
  • myway

Du bör nog upplysa din arbetsgivare om det. Vad jag har för mig så får man inte lova att ha ett extrajobb som kan påverka huvudjobbet. Men kolla med facket. Dom bör veta..

jag säger bara vad jag tycker
  • Jenyma

Om det är deltid och bara timmar är det väl självklart att man kan vara anställd på flera ställen samtidigt. Men man får ju inte ta sig vatten över huvudet utan veta att man säkert kommer hinna med och klara av båda. Men göra man det är det bara fritt fram! :)

• jaghopparhögt

Det beror ju på vilken bransch, i vissa anställningsavtal så får man inte jobba hos en konkurrent samtidigt.

• JAG är BÄST
    myway skrev 2011-09-01 22:10:33 följande:
    Du bör nog upplysa din arbetsgivare om det. Vad jag har för mig så får man inte lova att ha ett extrajobb som kan påverka huvudjobbet. Men kolla med facket. Dom bör veta..
    Du är nu ute och cyklar

Självklart får denna jobba hus en konkurrent, finns inget i lagen som säger att om tex TS jobbar på ICA på en tjänst och jobbar sedan extra på COOP är olagligt.
    Däremot så kanske inte arbetsgivaren gillar saken från bådes håll, men vill dom ha kvar TS så bör dom väl ge henne mer tid så hon kan leva på sin inkomst utan att behöva jobba hos konkurrenter för att få sin ekonomi att gå ihop.
  • JAG är BÄST
    jaghopparhögt skrev 2011-09-01 22:12:00 följande:
    Det beror ju på vilken bransch, i vissa anställningsavtal så får man inte jobba hos en konkurrent samtidigt.
    Beror på om hon skriver på ett sådan avtal. Främjar det henne så skriv på, men inte annrs. Hon bör självklart ta ikontakt med sitt fack innan hon skriver på ett sånt avtal.

Hon ska kunna leva på sin lön.
  • Kodia
    JAG är BÄST skrev 2011-09-01 23:03:09 följande:
    Beror på om hon skriver på ett sådan avtal. Främjar det henne så skriv på, men inte annrs. Hon bör självklart ta ikontakt med sitt fack innan hon skriver på ett sånt avtal.

Men ofta står det så i avtalen, och man skriver under utan att fundera så mycket på det, och TS har ju redan ett anställningsavtal med sitt första jobb. Nu får hon dubbelkolla vad som står i det.
  • myway

Kanske inte i lagen, men det kan stå inskrivet i avtal.. Därför bör ts kolla vad facket säger för det jobb hon har. och vad hennes avtal säger..

jag säger bara vad jag tycker
  • sweetlife

JAG är BÄST skrev 2011-09-01 23:03:09 följande:

Den lönen jag får av det här extrajobbet kan man inte leva på, den här månaden får jag bara några få tusen. Jag bor alltså fortfarande hemma, gick nyligen ut gymnasiet.

Men det verkar som att flera andra på mitt jobb har andra jobb samtidigt, så det borde nog gå bra för mig också.

Tack för era svar :)

• Åsa
    JAG är BÄST skrev 2011-09-01 23:01:18 följande:
    Du är nu ute och cyklar

Självklart får denna jobba hus en konkurrent, finns inget i lagen som säger att om tex TS jobbar på ICA på en tjänst och jobbar sedan extra på COOP är olagligt.
    Däremot så kanske inte arbetsgivaren gillar saken från bådes håll, men vill dom ha kvar TS så bör dom väl ge henne mer tid så hon kan leva på sin inkomst utan att behöva jobba hos konkurrenter för att få sin ekonomi att gå ihop.
    Tveksamt. Man måste vara lojal mot arbetsgivaren och det är tveksamt om dte kan ses som lojalt att arbeta hos en konkurrent.
  • Åsa

Om man informerar arbetsgivaren o får klartecken är det givetvis ok. Jag har till exempel fått lov att jobba hos annan arbetsgivare undre min föräldraledighet, vilket ju inte är någon rättighet heller, men där min arbetsgivare inte såg något problem.

Svar på tråden Får man ha flera jobb samtidigt?