Tuffen skrev 2011-09-03 13:02:41 följande:
Vår avdelning har planering var tredje onsdag mellan 8.30-11.00. De andra två onsdagarna skickar de över 1 personal till en annan avdelning, som då har planering. Jag tycker att det är fel, skulle mkt hellre ha planering från kl 16 var tredje vecka. Tycker att det är knäppt att ha planering på fm, och att den dessutom går ut över bemanningen. Varje onsdag ska alltså barnen ha 2 personal till sitt förfogande, istället för 3. 2 personal på 21-22 barn, det tycker jag är sjukt lite.
Nu vet ju inte jag, men jag skulle gissa att det är såhär:
För att kunna ha planering måste samtlig personal vara på plats (så att man kan hjälpas åt över avdelningarna). All personal är på plats under fm, sedan börjar man gå hem efter lunch+vila. Om all personal ska vara kvar till 18.30 (om mötet ska börja kl 16) blir det en hel del övertid att betala.
Planeringen som man har i sitt eget arbetslag (t ex på en avdelning) är ju en annan än den som sker på APT (Arbetsplatsträff) varje månad. Då är man hela förskolan och har information från chef och ledning samt diskuterar t ex värderingar eller större frågor som rör alla. På avdelningsplaneringen är det ju frågor som rör de barn man har i gruppen samt planering för verksamheten i denna grupp.
Man försöker lägga planering så att det inte ska gå ut över barnen i onödan. Hos oss har vi planering (arbetslagsvis) varje måndag, då hjälps alla åt med barnen ute på gården under tiden. Det funkar hur bra som helst. Man gör saker där man inte behöver vara lika många pedagoger, t ex har ringlekar, utomhusateljé, springtävling, pulkaåkning, storsångsamling osv.