• miamaria777

Hur ofta är era förskolor stängda?

Våran har stängt 4 veckor på sommaren + flera studie/planeringsdagar under terminerna + att de stänger tidigare 1-2 dagar i månaden. Är inte detta mycket? Jag har svårt att få planeringen att gå i hop som det är med jobbet och min dotter är sjuk mycket, därför blir jag lite irriterad när förskolan är stängd när hon väl är frisk och skulle kunna gå dit :/.

Hur är det på era förskolor?

• Svar på tråden Hur ofta är era förskolor stängda?
  • semchen

På vår förskola har de sommarstängt 5 veckor under sommaren.
    Stängt hela dagar 2-3 dagar per termin.
    Stänger tidigare en dag varannan månad.

• Trident5678

Två planeringsdagar per termin.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Oneesan

Stängt under helgdagar. Vid planeringsdagarna ordnas vikarier.

Arigato
  • miamaria777

Tack för att ni delar med er! Det verkar ju onekligen vara standard att förskolor har stängt lite då och då så det är väl bara att gilla läget antar jag. Men jag kan inte låta bli att tycka att planeringsdagar och annat borde kunna lösas på annat sätt än att stänga hela förskolan, med vikarier tex, eller att de lägger sådana dagar på en helg. För att tre pedagoger ska vara på planeringsdag krävs ju att 15-20 föräldrar tar ledigt från jobbet - inte vidare effektivt tycker jag om man ser det i ett större perspektiv.

• édes80

Där jag jobbar har vi två planeringsdagar/termin. Dessa dagar kan dock barn med behov av omsorg komma ändå. Antingen tar personalen som normalt sett inte är i barngrupp (städare, köksa osv) hand om dessa barn alt. så tar någon annan förskola emot dem. Men det är om föräldrarna själva uttrycker behovet. Prata med personalen om de har liknande lösningar då det krisar för er. Det låter mycket det du skriver. 

• MorsningKorsning

Det är ju synd att inte fler kommuner erbjuder dygnet-runt-verksamhet (ibland kallad nattis) som är öppen obekväma tider.

Ska man ha planering på helgerna blir det ju vikarier på vardagar istället som kostar pengar (för vi måste ju också få lediga dagar!)

Röda dagar får du acceptera att samhället "går ned", butiker har stängt eller städer tidigare osv, det kostar extra att ha öppet dessa dagar...

Planeringsdagar har vi två per termin, dessa dagar ordnas ALLTID omsorg för de som behöver men det blir med vikarier eller att de får vara på en annan förskola den dagen. Det är därför det är bra att tänka långsiktigt och spara föräldradagar eller ta ut semester de där dagarna... De dagarna är jätteviktiga i arbetet för att skapa en pedagogisk verksamhet och inte bara förvaring.

• solida

Här i stadsdelen (och i kommunen i stort) är det "stängt" 2 dagar/termin. Dock finns det alltid möjlighet att få ha sitt barn på en jourförskola de dagarna om man inte kan vara ledig. Förskolorna stänger tidigare en gång i månaden, även då kan man anmäla behov att ha barnet på en annan förskola de sista timmarna. På sommaren är det jourverksamhet under fem veckor, då slås ca fem förskolor ihop och är tillsammans på en förskola.

Så man kan väl säga att det aldrig är riktigt stängt (förutom på helger och nätter).

För övrigt kan jag säga att om vi skulle ha våra planeringsdagar på helgen skulle det bli väldigt mycket ob som skulle betalas ut. Det är ju inte tre pedagoger som planerar (som du skrev) utan kanske tjugo på varje förskola. Om det finns 70 förskolor i en stadsdel blir det 1400 personer som ska ha ob-tillägg plus extra timmar som man måste ta nånstans ifrån. Vart ska de pengarna tas ifrån? Kanske fler barn i barngruppen eller mindre leksaker och material eller sämre mat? Vad tycker du?

• Butterscotch

2 planeringsdagar per termin + att de stänger 15.45 dagarna innan planeringsdagar. På sommaren är det stängt 4-5 veckor men det finns alltid möjlighet att ha barnen på granndagiset (där finns då även personal från deras egen förskola, så att de inte ska bli helt utlämnade åt bara främlingar).

• Mela78

2 planeringsdagar per termin. Men om inte föräldrar kan ha barnen hemma eller ordna barnomsorg själv dessa dagar ordnar kommunen omsorg på någon av de närliggande förskolorna för de barnen.

Samma under sommarstängningen. Kommunen har alltid någon förskola öppen för de barn som behöver omsorg. Under sommaren har endast en förskola öppet under tre veckor. I anslutning till dessa tre veckor brukar varje rektorsområde (bestående av 3-5? förskolor) endast ha en förskola öppen under 1-2 veckor före och efter. Och under vissa andra veckor under året kan det hända att avdelningar går ihop när det är få barn för att på så sätt kunna låta personal ta ut välbehövd ledighet. 

• Veladis

Ingen stägning på sommaren.
    5 planeringsdagar/år, omsorg ordnas med vikarier om detta anmäls två v innan.

Stänger 16 för konferens 1 dag/mån. Omsorg kan ordnas med vikarier elelr dyl om man anmäler detta innan.   

• cloudberry79

Det är aldrig helt stängt för barnomsorgen förutom helgdagar, däremot håller avdelningen eller den egna förskolan stängt 2 planeringsdagar per termin och fem veckor under sommaren. Då erbjuds jour. Det är en av anledningarna till att vi valde den kommunala förskolan, eftersom att de alltid ordnar med jourplats till de som behöver. Från och med i höst finns även ett "Nattis" i vår kommun för de som behöver barnomsorg på kvällar, nätter och helger.

If you love me - please don't feed me!
  • Busbellan
    miamaria777 skrev 2011-09-01 22:51:53 följande:
    Tack för att ni delar med er! Det verkar ju onekligen vara standard att förskolor har stängt lite då och då så det är väl bara att gilla läget antar jag. Men jag kan inte låta bli att tycka att planeringsdagar och annat borde kunna lösas på annat sätt än att stänga hela förskolan, med vikarier tex, eller att de lägger sådana dagar på en helg. För att tre pedagoger ska vara på planeringsdag krävs ju att 15-20 föräldrar tar ledigt från jobbet - inte vidare effektivt tycker jag om man ser det i ett större perspektiv.
    Planeringsdagar på helgerna är väl inte särskilt smart kanske va? Vem ska betala för den övertiden? Personal inom förskolan har knappast någon planeringstid alls, varför kan de inte få ha 1-2 dagar/termin där de kan få planera verksamheten där våra barn går? Det är ju knappast för att alla gillar planeringsdagar man har dem utan för att verksamheten ska vara bra
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Tuffen

Vår avdelning har planering var tredje onsdag mellan 8.30-11.00. De andra två onsdagarna skickar de över 1 personal till en annan avdelning, som då har planering. Jag tycker att det är fel, skulle mkt hellre ha planering från kl 16 var tredje vecka. Tycker att det är knäppt att ha planering på fm, och att den dessutom går ut över bemanningen. Varje onsdag ska alltså barnen ha 2 personal till sitt förfogande, istället för 3. 2 personal på 21-22 barn, det tycker jag är sjukt lite. 

• solida
    Tuffen skrev 2011-09-03 13:02:41 följande:
    Vår avdelning har planering var tredje onsdag mellan 8.30-11.00. De andra två onsdagarna skickar de över 1 personal till en annan avdelning, som då har planering. Jag tycker att det är fel, skulle mkt hellre ha planering från kl 16 var tredje vecka. Tycker att det är knäppt att ha planering på fm, och att den dessutom går ut över bemanningen. Varje onsdag ska alltså barnen ha 2 personal till sitt förfogande, istället för 3. 2 personal på 21-22 barn, det tycker jag är sjukt lite. 
    Nu vet ju inte jag, men jag skulle gissa att det är såhär:

För att kunna ha planering måste samtlig personal vara på plats (så att man kan hjälpas åt över avdelningarna). All personal är på plats under fm, sedan börjar man gå hem efter lunch+vila. Om all personal ska vara kvar till 18.30 (om mötet ska börja kl 16) blir det en hel del övertid att betala.

Planeringen som man har i sitt eget arbetslag (t ex på en avdelning) är ju en annan än den som sker på APT (Arbetsplatsträff) varje månad. Då är man hela förskolan och har information från chef och ledning samt diskuterar t ex värderingar eller större frågor som rör alla. På avdelningsplaneringen är det ju frågor som rör de barn man har i gruppen samt planering för verksamheten i denna grupp.

Man försöker lägga planering så att det inte ska gå ut över barnen i onödan. Hos oss har vi planering (arbetslagsvis) varje måndag, då hjälps alla åt med barnen ute på gården under tiden. Det funkar hur bra som helst. Man gör saker där man inte behöver vara lika många pedagoger, t ex har ringlekar, utomhusateljé, springtävling, pulkaåkning, storsångsamling osv.
  • sarsparis

4 veckor på sommaren, dock erbjuds alla barnen annat dagis om man behöver samt 2 studiedagar per termin, har för mig jag läst att mer än så får de inte vara stängda.

På vårat dagis har de apt kl 16.30, om man kan hämta barnen före det ska man göra det, annas får de gå till annan avdelning, varann vecka har de planering en förmiddag, då är barnen på grannavdelningen.

• JeckaH

Ja, det borde finnas möjlighet för barnen att vara på förskolan under personalens studiedagar. Men kommunerna har inte råd. Föräldrar betar ju så  lite för sina förskoleplatser och ekvationen går liksom inte ihop.

• singstar76

I vår kommun har vi  (jag jobbar i omsorgen) rätt att stänga 4ggr på ett år ,brukar bli 2ggr/termin. I övrigt har vi öppet hela sommrarna och stänger endast om det blir barnfria veckor. Vi bor på liten ort så det är svårt med ersättningsförskolor om vi skull stänga under sommartid.

Alla barn erbjuds omsorg de stängda dagarna men inte nödvändigtvis i den formen de är vana vid. Så inga föräldrar kan säga att de inte kunde jobba för att förskolan va stängd. men sen kanske alternativeerbjudandet ibland inte är så lockande för familjerna...

Svar på tråden Hur ofta är era förskolor stängda?