• Anonym (HJÄLP!)

Sonen säger att pappa slår han

hej

Min son, träffar sällan sin pappa numera.
    Han brukade vara där varannan helg.
    det är 20 mil emellan oss.
    men de senaste 2 åren, så har sonen VÄGRAT åka. han får nästintill panik ångest,har aldrig sett han sån..(han är 5år)
    han säger även att pappa slår han i ryggen, och skriker att han e dum,.
    Sonen vill inte åka pga detta , och många fler orsaker..
    Jag vet om att pappan o hans sambo bråkar mycket och ofta. av olika anledningar, och detta nämner även min son. att han tycker det är jobbigt o vill verkligen inte åka...
    vi har mutat honom (innan detta om slaget kom upp) för att han ska åka, men han vägrar iallafall.. och nu har jag lessnat..
    Jag vill inte tvinga min son att åka, och definitivt inte nu, när han säger att han blir slagen!
    Vad gör jag nu? HJÄLP!!=(

/Orolig...           

• Svar på tråden Sonen säger att pappa slår han
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Självklart måste du ta din sons reaktioner på allvar.
    Om du inte redan har gjort det, så tycker jag att det första du ska göra är att prata med din sons pappa om situationen. Försök att inte vara anklagande. Man kan aldrig vara 100% säker att sonen ger en exakt bild av hur han har det hos pappa. Det enda du vet är att han av något skäl vägrar att åka dit. Berätta för pappa om hans motstånd och vägran och fundera tillsammans med honom ut vad ni skulle kunna göra tillsammans för att förbättra situationen. Om pappa förstår att ni måste samarbeta kring detta kanske ni kan börja med att pappa kommer till den ort där ni bor och är tillsammans med sonen över dagen och på det sättet prövar att bygga upp kontakten på nytt.
    Om pappa inte är beredd att samarbeta, så visar han ju heller inte någon större förståelse för er sons belägenhet och känslor och detta kan ju i så fall göra pojkens reaktioner mer förståeliga.
    Föreslå i så fall pappa att ni gör ett uppehåll i umgänget och prövar igen om ett par månader då sonen kanske är beredd att pröva igen.
    Ibland kan det faktiskt också vara så att barnet mycket tydligt tar parti för den förälder det befinner sig hos för tillfället så att han klagar på dig när han är hos pappa och på pappa när han är hos dig. Detta kan vara ett sätt barnet har att visa lojalitet mot den närvarande föräldern.
    Börja därför med ett förutsättningslöst samtal med pappa om situationen eftersom det ändå är ni två som har att ta beslut om umgänget.
    Med vänlig hälsning
    Margit Ekenbark 

• Anonym (HJÄLP!)

TACK för ditt svar!
    Just nu har jag försökt tala om för pojkens pappa, att han återigen inte vill åka till honom.. Han får panik och blir hysterisk.Sa även att jag vill inte tvinga honom, och jag vill inte muta honom mer, de har vi alltid gjort annars, och det känns inte rätt.
    får till svar att han vill att jag ska muta honom med att dom ska göra diverse saker om han kommer. .
    Vilket jag ändå sagt att jag inte gör.
    Men han gick med på att han inte behöver komma till honom denna helg.. Men sen då?
    Jag vill få fram till honom att vi borde ta en paus i umgänget för grabbens skull, så han får lite tid på sig. Men det är svårt, då pappan konstant ska sätta sig emot. PLUS att hans sambo är likadan..
    Jag har gett förslaget, att han kan komma till vår stad, och att jag kan köra dom dit dom vill(han har ej körkort), och att dom då får umgås ifred, tills han åker hem.
    MEN han får ej detta för sin sambo, för hon är alldeles för svartsjuk,och total vägrar att låta honom träffa mej ensam utan hennes  uppsyn..
    Jag har försökt samarbeta, hitta på olika lösningar osv. Men inget duger.
    Jag får inte höra av mig, om inte sonen är "döende" som dom så fint kallar det. .
    Jag har frågat om han kan gå med på att jag får ensam vårdnad, så slipper dom min kontakt på samma vis, för nu måste han skriva under papper med dagis, f-kassan osv.. Jag har sagt att jag kan skriva kontrakt på att han får ha pojken sina helger, och alla andra tillfällen som vi haft innan vid jul/nyår osv.
    men han vägrar återigen. Men jag får ju inte höra av mig om nånting.. vill jag ha nåt påskrivet, så får jag vänta tills vi ses me pojken. Vilket kan dröja måånga veckor, eftersom sonen vägrar åka vissa perioder..

Jag är jätte kluven. Vet inte vad mer jag kan göra.. Borde jag dra upp detta med advokat?
    Eller är det en onödig grej? Vad tror du?

MVH //       

Svar på tråden Sonen säger att pappa slår han