Vit ischoklad....!!
Är det någon som testat att göra vit ischoklad med smör/marg istället för cocosfett?
Smakar det bra...och hur mycket av varje ska man ha??
Är det någon som testat att göra vit ischoklad med smör/marg istället för cocosfett?
Smakar det bra...och hur mycket av varje ska man ha??
Ingen??
Jag har gjort nåt godis med smör, vit blockchoklad och lime. Det blev ganska gott, men väldigt sött och extremt smörigt... Man kunde inte äta mer än en bit åt gången om jag säger så...
Annars brukar jag göra vit ischoklad på 200 g choklad och 100 g kokosfett och när det har smält så rör jag ner en dryg dl kokos i - supergott med litegrann att tugga på också!
Här är förresten receptet som jag gjorde:
Limegodis
ca 40 stycken
2 dl Vispgrädde
3 dl socker
100 g Svenskt Smör
200 g vit blockchoklad
rivet skal av 1-2 lime
Blanda grädde, socker och smör i en kastrull. Låt det koka under omrörning i ca 5 min. Bryt chokladen i mindre bitar och låt dem smälta i gräddblandningen. Smaksätt med limeskal. Häll smeten i en oljad form ca 20x20 cm. Ställ den kallt, gärna över natten, så att chokladen stelnar. Skär upp i bitar. Förvara i kylen med smörpapper mellan lagren.
Man borde ju kunna utesluta limen helt om man vill...
Tackar...
blev besviken på ischokladen jag gjorde igår...hade 250 g choklad (mörk) och 125 g cocosfett. Och förut låg en framme i ca 1 timme...och hade smällt helt. Får prova med mindre cocosfett.
jag har gjort vit ischocklad den blev kanon god tog en sådan liten kaka vit blockchocklad och sen kanske 25-30 g cocosfett
Hm, men pingus - är det inte det som är grejen med ischoklad, att man måste ha den fryst? Eller jag vet inte, men min smälter alltid om jag har den framme... Och den räcker bara längre om man har den i frysen, för då orkar man inte springa och hämta så många gånger!
Jag tror inte att receptet jag skrev pallar särskilt länge i rumstemperatur heller, tyvärr...
Cheetah
Ja du har så rätt...visst räcker den längre...
Men jag provar mig fram idag....