• MrM

Har alla låst sina villalån nu????

5,15% på rörligt? Har ni lånat av Finax eller juggemaffian?

Mvh

• MrM

Att binda lånen kan ju vara en bra idé om man vill veta vad det kommer att kosta under en viss tid framöver men rent ekonomiskt så är det sällan som det lönar sig. Räntesatserna är ju hela tiden baserade på bankens gissningar om framtiden och förutsättningen för att man skall tjäna på att binda lånet är ju att man tror sig kunna göra en bättre gissning än banken. Om man är bättre på att förutspå framtiden än banken så är antingen bankens analytiker i fel bransch eller så borde man kanske ge sig in i finansbranschen själv.

Mvh

• MrM

Bankerna ger sina kunder en möjlighet att minska risken genom att binda räntorna. Detta innebär istället att banken tar en större risk. Rent generellt gillar inte banker, eller några andra företag heller för den delen, att ta större risker så därför kompenserar de för denna ökade risk genom att göra ett påslag utifrån hur de tror att utvecklingen kommer att se ut. Banken gör alltså en analys av hur de tror att räntan kommer att se ut under t ex de närmaste fem åren, räknar ut genomsnittsräntan under denna tid och lägger sedan på en faktor för att kompensera för sin risktagning. Således kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att binda lånen om du tror dig kunna göra en bättre analys av den framtida ränteutvecklingen än vad banken gör, i alla andra fall lönar det sig med rörlig ränta.

Ex: Idag ligger SBAB's 5-åriga villaränta på 4,05%. Jag vet inte hur stort riskpåslag SBAB gör men jag kan lova att deras analytiker inte tror att den genomsnittliga räntan under de kommande fem åren kommer att överstiga 4,05%.

Hur många här inne tror att de kan förutspå ränteutvecklingen bättre än alla svenska bolåneinstitut?

Mvh

• MrM

Jag kan inte banksektorn så väl så jag törs inte uttala mig om hur de gör sina påslag, men om någon kommer till mig och ber mig ta fram ett mjukvarusystem till fastpris så skulle jag utan att tveka lägga på 15% på min bästa gissning.

Mvh

• MrM

Om du skulle komma till mig och be mig göra ett jobb som jag tror tar 100h att genomföra så kan du välja på att betala det på löpande räkning och då får du betala för de timmar det verkligen tar att genomföra jobbet, eller så kan du be att få ett fastpris och då skulle du få betala för 115h oavsett om det tar 50h eller 150h. Min professionalla skattning ligger på 100h, frågan är om du tror på den eller inte. Bankerna gör på ett liknande sätt med bundna räntor.

Mvh

Svar på tråden Har alla låst sina villalån nu????