Hur ska vi potträna??
Dottern (snart 2½ år) har länge suttit på pottan nöjd och glad. Vi läser gärna nån eller några böcker men hon gör inget på pottan. Ibland tar hon i, klämmer ofta fram nå liten prutt så hon verkar ju ha fattat vad det är man ska göra. De gånger hon kissat kan jag räkna på en hand. Och hon har suttit på pottan av och till sedan hon var 1 år.
Efter jobb och dagis idag har jag suttit med henne på pottan några varv. Hon har inte velat vara utan blöja men jag har tagit på henne trosor under blöjan så hon ska känna av kisset lite mer tänkte jag.. Nu efter maten hade hon nykissat i blöjan så jag lät henne springa omkring utan blöja och trosor. Diskade undan och efter ett tag kom tösen till mig "aj aj foten"
Jaha, tänkte jag, har hon kanske kissat och hon blivit blöt om foten eller något. Men inget alls, känner genom foten också, hon verkar inte ha gjort illa sig. Jag tänkte att vi provar sitta på pottan en gång till. När vi kommer in i badrummet ligger det i pottan en av de största bajskorvarna jag sett. Och i ärlighetens namn trodde jag för ett ögonblick att det var min man som lämnat "presenten"
Men det visar sig vara vår lilla tös! Vi applåderar, hejar, berömmer, torkar rent i rumpan och spolar ner bajset.
Dottern var dock nästan rädd för pottan. Ville inte alls titta och blev nästan förskräckt av min och makens entusiasm över det hela.
Hur ska vi egentligen göra med pottränandet? En del av henne verkar säga att hon inte är redo, samtidigt som hon ju verkar ha fattat grejen helt. Ska vi fortsätta träna och truga? Ska vi kanske låta henne springa runt utan blöja och öppen dörr till toan så hon kan sätta sig där själv? Det verkade ju fungera idag i alla fall...
Ibland vill hon ju inte sitta där alls och då brukar vi aldrig bråka om det utan låter henne gå med blöja istället. Andra gånger kan hon sitta i en timme och läsa böcker, dock utan att göra något...
En del av mig känner också en stor stress kring detta då hon är den enda tvååringen som fortfarande har blöja (dagtid) av alla dagiskompisarna. Samtliga blöjbarn är yngre.. Men jag vet att alla är olika och att vissa inte är redo förräns 3-årsåldern, men ändå...
Nu är vi dessutom mitt uppe i en flytt och packar ner hemmet eftersom. Jag hade tänkt avvakta med pottandet tills vi flyttat in i vårt nya hus men i och med kvällens händelse hoppas jag ju att det kanske lossnat lite och att man kanske ska försöka locka lite mer med pottan?
Hjälp, någon som kan ge lite råd? Tips?