• FruSen

Hur ska vi potträna??

Dottern (snart 2½ år) har länge suttit på pottan nöjd och glad. Vi läser gärna nån eller några böcker men hon gör inget på pottan. Ibland tar hon i, klämmer ofta fram nå liten prutt så hon verkar ju ha fattat vad det är man ska göra. De gånger hon kissat kan jag räkna på en hand. Och hon har suttit på pottan av och till sedan hon var 1 år.
    Efter jobb och dagis idag har jag suttit med henne på pottan några varv. Hon har inte velat vara utan blöja men jag har tagit på henne trosor under blöjan så hon ska känna av kisset lite mer tänkte jag.. Nu efter maten hade hon nykissat i blöjan så jag lät henne springa omkring utan blöja och trosor. Diskade undan och efter ett tag kom tösen till mig "aj aj foten"
    Jaha, tänkte jag, har hon kanske kissat och hon blivit blöt om foten eller något. Men inget alls, känner genom foten också, hon verkar inte ha gjort illa sig. Jag tänkte att vi provar sitta på pottan en gång till. När vi kommer in i badrummet ligger det i pottan en av de största bajskorvarna jag sett. Och i ärlighetens namn trodde jag för ett ögonblick att det var min man som lämnat "presenten" Skäms
    Men det visar sig vara vår lilla tös! Vi applåderar, hejar, berömmer, torkar rent i rumpan och spolar ner bajset.
    Dottern var dock nästan rädd för pottan. Ville inte alls titta och blev nästan förskräckt av min och makens entusiasm över det hela.
    Hur ska vi egentligen göra med pottränandet? En del av henne verkar säga att hon inte är redo, samtidigt som hon ju verkar ha fattat grejen helt. Ska vi fortsätta träna och truga? Ska vi kanske låta henne springa runt utan blöja och öppen dörr till toan så hon kan sätta sig där själv? Det verkade ju fungera idag i alla fall...
    Ibland vill hon ju inte sitta där alls och då brukar vi aldrig bråka om det utan låter henne gå med blöja istället. Andra gånger kan hon sitta i en timme och läsa böcker, dock utan att göra något...
    En del av mig känner också en stor stress kring detta då hon är den enda tvååringen som fortfarande har blöja (dagtid) av alla dagiskompisarna. Samtliga blöjbarn är yngre.. Men jag vet att alla är olika och att vissa inte är redo förräns 3-årsåldern, men ändå...
    Nu är vi dessutom mitt uppe i en flytt och packar ner hemmet eftersom. Jag hade tänkt avvakta med pottandet tills vi flyttat in i vårt nya hus men i och med kvällens händelse hoppas jag ju att det kanske lossnat lite och att man kanske ska försöka locka lite mer med pottan?
    Hjälp, någon som kan ge lite råd? Tips?

• Svar på tråden Hur ska vi potträna??
  • Mirka

Jag har en 3,5 åring som precis blivit blöjfri. Stressa inte utan låt det komma av sig självt.
    Självklart blir man glad och vill uppmuntra när det väl kommer nånting i pottan och jag tror nog även att det glädjer och stärker barnet.
    Jag var själv uppe i en flytt och valde att inte pressa min dotter för att det var så mycket runt omkring. Hon märkte själv sedan att andra barn på dagis inte har blöja och blev intresserad, även om det tog ett tag.
    Jag köpte massor med "klisterdiamanter" och så lät jag henne få klistra en på pottan varje gång. När det kom bajs eller hon klarade sig på natten fick hon välja en större diamant. Detta funkade utmärkt för mig och nu är diamanterna bortglömda. Men pottan är i alla fall urläcker med alla diamanter på:)

Lycka till och ha lite is i magen!

• FruSen

Kanske det börjar lossna lite nu. Ikväll efter vällingen har hon legat med mig i soffan för att sova (brukar få somna där på helgerna) och så klev hon upp och gick till badrummet. Jag tog av blöjan (som var full av varmt kiss) och hon ville sitta på toan på sin lilla toaring. Hon satt där en liten stund, och sen var hon nöjd. Kanske kände hon av att det kom kiss i blöjan? Och kopplade det till toan?

• Stumpan83

Jag har också en 2 1/2 årig dotter som vet vad potta och toalett är till för och som kan kissa/bajsa där men det händer ytterst sällan. Hon VILL helt enkelt inte. Hon har iofs också en lillebror på 5 månader.
    Jag tror att min dotter trotsar på detta sätt. Hon är väldigt lite trotsig i övrigt men när det kommer till potträning är det nej (och nej vi bråkar aldrig om det hela).
    Hennes storebror blev torr först vid tre års ålder och det mer eller mindre över en natt, dessutom tog det bara en vecka innan han var nattorr också.

TS var bara lugn, en dag kommer hon sluta med blöja. När hon är redo, annars kan ett knep vara att köpa sitthöjd till toaletten istället. Det låter ju som om det gjorde ont sist hon bajsade på pottan vilket i hennes värld kan innebära att potta

• FruSen

Vad menar du med sitthöjd till toaletten? Vi har en toaring som man kan sätta på toaletten också, den vill hon dock bara sitta på ibland. Alltså, då sitter hon på vanliga toaletten.
    Funderade också på om det kan ha gjort ont, ni ska veta att det var en rejäl korv som låg där (såpass att jag som sagt i ett ögonblick misstänkte maken ). Dock
    Vår tjej är också jättetrotsig, känner också att jag inte vill bråka om det. Så när hon inte vill då tar vi på en blöja istället. Hon brukar ofta be om det då och då argumenterar jag aldrig eller vad man nu ska säga.

• Wry

Jag tycker att det låter som att hon är på god väg. Försökte potträna sonen i somras, men det dröjde två-tre månader innan det lossnade och han var redo. Vi körde mycket blöjfritt, rutinkissade typ en gång i halvtimmen osv, och det fungerade bra för oss. Så att låta ditt barn springa utan blöja med fri tillgång till toan tycker jag låter som en bra idé.

Sen tycker jag inte alls att du behöver känna dig stressad över att hon inte är blöjfri än, även om hon är den enda på sin dagisavdelning. Min tvååring är den enda på sin avdelning hittills som ÄR blöjfri, men de är alla i tvåårsåldern.

Fortsätt som hittills tills ni är färdigflyttade, är mitt råd. Sen när hon är trygg i sin nya miljö låter ni henne springa blöjfri. Ladda upp med billiga handdukar för kissolyckor!

Svar på tråden Hur ska vi potträna??