• Anonym (:()

Vad är det med min höft?

Har nu i över 1 vecka haft grymt ont i höger höft de strålar och hugger på sidan på
    låret och över höft kotan och bak ner mot rumpan åh jag får svårt att gå och sitta..va fasen e detta?

Har ätit ipren ett par dagar ifall de skulle va inflammation men hjälper inte ..

hjälp mig     

• Svar på tråden Vad är det med min höft?

hm är de verkligen de..hm va gör man åt de?? går de verkligen upp ända över
    höftknölen och sen på sidan av låret?Gråter 

• lemonina

bäckenledsinflammation?! Jag har haft det. Jag rekomenderar dig att söka upp en bra sjukgymnast.
    De är tyvärr svåra att hitta. Har du sprungit eller gått mycket i trappor eller använt trappmaskiner, step up på gym? det kan ge dessa symptom. 

lemonina skrev 2011-09-02 21:16:00 följande:
    bäckenledsinflammation?! Jag har haft det. Jag rekomenderar dig att söka upp en bra sjukgymnast.
    De är tyvärr svåra att hitta. Har du sprungit eller gått mycket i trappor eller använt trappmaskiner, step up på gym? det kan ge dessa symptom. 

Jag har börjat träna med en crosstrainer varje dag faktiskt,..eftersom jag jobbar med och få en starkare rygg.

Vad gör man åt det?Skäms 
  • Anonym

Gå till vårdcentralen så får du en remiss till nån de tror kan hjälpa dig. Då blir det ju mycket billigare än att söka upp en själv också. Det är ju en bra början i alla fall...

• lemonina

Oh jag gjorde precis som dig! Ville träna upp ryggen och fick sådana problem med mitt bäcken. Alla säger att dessa maskiner ska vara så skonsamma mot ryggen vilket de säkerligen är också men de tar stryk på bäckenet om man inte har tränat speciellt mycket innan. Jag träffade en jätte bra sjukgymnas rådet att stretcha ut baksidan av låret eftersom det blivit helt förkortat av denna maskin. Lägg dig mot en vägg  i en dörr post och fösök att trycka upp dig så att häcken ligger så långt in emot väggen som möjligt och benet rakt upp efter väggen om du förstår vad jag menar och det andra benet rakt fram längs golvet. Om du har svårt att att prestera detta kan du nästan vara säker på att muskeln har blivit förkortad och det kommer att ta ett par stechtillfällen att få den lika lång som den andra lårmuskeln. Jag råder dig fortfarande att se en sjukgymnast som kan avgöra ifall du blivit sne och kanske behöver laserbehandling som jag fick för att inflammationen skall dämpas.

lemonina skrev 2011-09-02 21:32:10 följande:

Oh jag gjorde precis som dig! Ville träna upp ryggen och fick sådana problem med mitt bäcken. Alla säger att dessa maskiner ska vara så skonsamma mot ryggen vilket de säkerligen är också men de tar stryk på bäckenet om man inte har tränat speciellt mycket innan. Jag träffade en jätte bra sjukgymnas rådet att stretcha ut baksidan av låret eftersom det blivit helt förkortat av denna maskin. Lägg dig mot en vägg  i en dörr post och fösök att trycka upp dig så att häcken ligger så långt in emot väggen som möjligt och benet rakt upp efter väggen om du förstår vad jag menar och det andra benet rakt fram längs golvet. Om du har svårt att att prestera detta kan du nästan vara säker på att muskeln har blivit förkortad och det kommer att ta ett par stechtillfällen att få den lika lång som den andra lårmuskeln. Jag råder dig fortfarande att se en sjukgymnast som kan avgöra ifall du blivit sne och kanske behöver laserbehandling som jag fick för att inflammationen skall dämpas.

Men åh de e inte sant..jag som trodde jag skulle bli bättre =( har nog hunnit bli sne troligen för jag har så ont så sitta
    många gånger är hellt omöjligt..och toalettbesök är med tufft för de kan smärta till och låsa sig..ska testa de strechingen i morgon nu ligger jag i sängen med liniment på..Har sjukgymnast som gett program för övningar för ryggen ska dit nästa vecka..ska ta upp detta med han..

Ska jag sluta med crosstrainern? känns nästan som bud på de :(   

Föressten laserbehandling låter läskigt hur gör dom det? Gör de ont?

• lemonina
    Anonym (:() skrev 2011-09-02 21:52:14 följande:

Men åh de e inte sant..jag som trodde jag skulle bli bättre =( har nog hunnit bli sne troligen för jag har så ont så sitta
    många gånger är hellt omöjligt..och toalettbesök är med tufft för de kan smärta till och låsa sig..ska testa de strechingen i morgon nu ligger jag i sängen med liniment på..Har sjukgymnast som gett program för övningar för ryggen ska dit nästa vecka..ska ta upp detta med han..

Ska jag sluta med crosstrainern? känns nästan som bud på de :(   
    Jag vet precis hur det känns jag kunde inte sitta över huvudtaget. Jag stod jämt. Men du, du måste hitta en bra sjukgymnast. Jag har gått hos en massa sjukgymnater, naprapater, kiroprakorer som sa att ryggen var den som det var fel på. Men det är inte ryggen utan bäckenet. Men många fattar inte det. Jag gick också till en sjukgymnast innan denna som gav mig en massa ryggövningar men det hjälper inte om man har ett snedvridet bäcken. Du bor händelsevis inte i örebro eller nära då skulle jag absolut veta vem du ska vända dig till. Det är jätte svårt att hitta någon som förstår sig på problemet och att få en röntgen är som att leta efter en nål i rymden. Sjukvården är inte bra i sverige tyvärr.
    lemonina skrev 2011-09-02 22:21:00 följande:
    Jag vet precis hur det känns jag kunde inte sitta över huvudtaget. Jag stod jämt. Men du, du måste hitta en bra sjukgymnast. Jag har gått hos en massa sjukgymnater, naprapater, kiroprakorer som sa att ryggen var den som det var fel på. Men det är inte ryggen utan bäckenet. Men många fattar inte det. Jag gick också till en sjukgymnast innan denna som gav mig en massa ryggövningar men det hjälper inte om man har ett snedvridet bäcken. Du bor händelsevis inte i örebro eller nära då skulle jag absolut veta vem du ska vända dig till. Det är jätte svårt att hitta någon som förstår sig på problemet och att få en röntgen är som att leta efter en nål i rymden. Sjukvården är inte bra i sverige tyvärr.

Hoppas denna sjukgymnast jag har nu kommer fatta..
    Komiskt nog så bor jag i närheten av örebro ja  så ja tack tips blir bra :)
    Hur tränar du nu och använder dig av?  
  • lemonina

Om det inte blir bättre med denna sjukgymnast du har nu vet jag en som har hjälpt mig jätte mycket och som jag fortfarande går hos. Ja jag hade inte bara bäckenledsinflammtion utan diskbråck med. Han ger mig laserbehandling en gång i veckan och det gör inte alls ont, det känns inte över huvudtaget.Han har även gett mig ett träningsprogram som inkluderar gym maskiner och träningscykel. Så nu är jag bra i mitt bäcken. Men jag tror inte det är bra att hålla på med någon form av trappmaskin,crosstrainer eller löpning, powerwalk om du har felbelastat bäckenet och är sne då blir det bara värre. Du behöver nog använda maskiner och en träningcykel som gör att ditt bäcken inte belastas tills du har blivit starkare där. Har du någon slags cykel på ditt gym som man trampar framåt på istället för rakt ned? De ser lite anorlunda ut mot en vanlig motionscykel, de är jätte bra:) Det är bara att du hör av dig om du vill ha namn och telefonnummer till min sjukgymnast, det är med landstinget så det kostar bara 80 kronor per gång. 

Svar på tråden Vad är det med min höft?