Inlägg från: froggan |Visa alla inlägg
  • froggan

Funderingar kring graviditetspenning

Säger direkt att jag inte alls vet, men spontant så känns det osannolikt att du kommer bli beviljad någon penning med anledning att du tror att du inte kommer orka.
    Som jag förstått så är det endast dom som arbetar på ställen där det förekommer saker som kan vara direkt skadliga för barnet som blir beviljade i förväg. Annars får du nog invänta de eventuella problemen och ansöka då.
    Jag tror att du kommer bli uppmanad att ta av dina föräldradagar eller ta ut eventuell semester.

• froggan

Jag förstår dig fullt ut, det är inte det.
    Jag bara förmedlar vad andra gravida i min närhet har upplevt när det gäller liknande situationer. Den typ av ersättning du önskar få är rätt svår att få beviljad och utifrån det du beskriver så tror jag inte att du har tillräcklig med problem. Men självklart kan du alltid försöka, det skadar ju aldrig, men bli inte förvånad om du får ett nej.

• froggan
    Mysanochmimer skrev 2011-09-02 22:51:47 följande:

Sök så fort du får ditt moderskapsintyg från BM, det brukar man få på första besöket efter RUL.

Sen behöver man inte ta ut GP bara för att man får det beviljat och anställda inom restaurang brukar få det beviljat, jag hade det förra gången bl.a. och kommer söka nu.

Dock vet jag inte vad du jobbar som?

Och nej, from 10 dagar före BF får du ta ersättning på annat sätt, oavsett om du går över eller ej.

Mysanochmimer verkar ha erfarenhet av något som liknar din situation, har du tur kanske du också får beviljat då. Min plan var också att arbeta till dagen bebisen skulle komma men pang bom så fick jag foglossningar och blev sjukskriven i tre månader ändra fram till förlossningsdagen.
Svar på tråden Funderingar kring graviditetspenning