• Liberté

ÄL utan LH stegring?

Har testat med CB:S digitala äl tester nu i 9 dagar.....fortfarande ingen stegring trots att jag tydligt känt äl symptom och igår hade det typiska äl sekretet. Kan man ha äl utan LH stegring?? Känner jag jätte deppig nu när testet inte ger utslag....

• Svar på tråden ÄL utan LH stegring?
  • chrissangel

Jag har använt ÄL-tester 2 perioder men har aldrig sett någon stregring... Har ju 2 fina barn och en av testperioderna var när vi försökte få 1:a barnet så jag måste ju ha haft ÄL. Fattar ej varför det ej blir stegring då!

• Vickan I

Ofta får många sekretet innan äl så du får kanske utslag idag el imorgon :). Vilken cykeldag är du på? Man kan även ha lh-stegring och äl-symptom fast att Lh-värdet aldrig blir tillräckligt högt och att ett ägg inte släpper. Genomsnittskvinnan har ju inte äl varje månad utan att det är ngt konstigt eller fel.

• Liberté

Jag har också två barn så ägglossning måste jag ha haft Jag känner igen symptomen och är så säker på att jag haft äl nu, speciellt igår och iförgår då jag hade värk i ena sidan, molvärk i ryggen och mycket rikliga genomskinliga flytningar. Känns ju inte kul när den där förbaskade gubben ej dyker upp!! 

Läste någonstans att man inte ska testa på morgonen, det gör jag.... Men kan vekrligen LH sjunka så snabbt att man missar det om man testar på morgnarna? 

• Liberté
    Vickan I skrev 2011-09-03 07:25:45 följande:
    Ofta får många sekretet innan äl så du får kanske utslag idag el imorgon :). Vilken cykeldag är du på? Man kan även ha lh-stegring och äl-symptom fast att Lh-värdet aldrig blir tillräckligt högt och att ett ägg inte släpper. Genomsnittskvinnan har ju inte äl varje månad utan att det är ngt konstigt eller fel.
    Jag är på dag 17, brukar ha en cykel på 31 dagar och har tidigare haft en lutealfas på 16 dagar och äl mellan dag 12-14. Nu känner jag mig jätte nojjig.... haft katastrof förlossningar så lite rädd att jag inte "fungerar" längre.... Men har haft regelbunden mens i 15 år, även efter graviditeterna som kommit på tidig påhälsning efter förlossningarna. 
  • Maliso

Får jag vara snäll och ställa en fråga också, i samma kategori men motsatsfrågan.

Kan ÄL utebli trots LH stegring? 

• Vickan I

Mel83- ja det kan den. Det vanliga är att ett ägg släpper efter stegring. Men ingen garanti att ett ägg släpper bara för att man får stegring på test. Det kan man bara se säkert med blodprov.

• Vickan I

Ts- håller tummarna att du haft äl då. Har också hört om att man inte ska testa på morgonen, men det har fungerat för mig. Dock brukar de säga att Lh-värdet är som högst mitt på dagen till skillnad mot hcg. Så kanske ska testa på dagen om du har möjlighet?

• Maliso
    Vickan I skrev 2011-09-03 07:50:40 följande:
    Mel83- ja det kan den. Det vanliga är att ett ägg släpper efter stegring. Men ingen garanti att ett ägg släpper bara för att man får stegring på test. Det kan man bara se säkert med blodprov.
    Tack för ditt svar! Håller dock tummarna för att ett ägg släppt Skrattande
  • Jennie med ie

Stegring av LH-hormon föregår ägglossningen. MEN det är inte alltid som man upptäcker denna stegring med hjälp av ÄL-test. Man kan således ha ägglossning utan att ha sett stegring på testen.

Och som skrivs här ovan, en LH-stegring innebär inte nödvändigtvis att det sker en ÄL. LH-hormonert stegras när kroppen hormonellt förbereder sig på att släppa ett befruktningsdugligt ägg, men det finns inga garantier för att så verkligen sker.

• Bliglin
    Liberté skrev 2011-09-03 07:25:58 följande:
    Jag har också två barn så ägglossning måste jag ha haft Jag känner igen symptomen och är så säker på att jag haft äl nu, speciellt igår och iförgår då jag hade värk i ena sidan, molvärk i ryggen och mycket rikliga genomskinliga flytningar. Känns ju inte kul när den där förbaskade gubben ej dyker upp!! 

Läste någonstans att man inte ska testa på morgonen, det gör jag.... Men kan vekrligen LH sjunka så snabbt att man missar det om man testar på morgnarna? 
    Ofta får jag negativt på morgonen men positivt på em och sedan negativt på morgonen därpå. Så svar ja. Har man kort stegring som jag verkar ha så missar jag den ständigt om jag bara testar på morgonen, har aldrig på stegring på morgonen för övrigt. Att jag upptäckte detta var för att jag testade med sticka vid några tillfällen då jag hade kraftig äl-smärta och då fick jag stegring också, på em och kväll. (har aldrig äl-smärta på morgonen heller när jag tänker efter...)
  • Liberté

Tack för era svar! Var så deppig igår kväll....precis innan jag skulle gå o lägga mig vid midnatt fick jag för mig att göra ett test (och väntade mig såklart en rund tom ring). När jag sitter där och borstar tänderna halvsovandes på toalettstolen så dyker en glad gubbe upp!! Alltså ÄL på g

• Liberté

Kan ju tillägga att det är dag 20 i cykeln, väldigt sen äl! Tur att iv fått till mys både i fredags och igår eftermiddag

• Zeppi

Jag körde också CB's digitala test utan att få en enda liten glad gubbe. Är nu i vecka 12 så det är garanterat så att man kan ha ÄL utan utslag på testerna. 

Svar på tråden ÄL utan LH stegring?