• Chetti

Svagare graviditetsttest efter vecka 10?

Jag är så orolig nu. Jag är i vecka 10+0 idag och tänkte testa mig med ett graviditetstest, mest på skoj.

Strecket var mycket mycket svagare än det var i början... Nu är jag så orolig. Vad kan det bero på? MA?

Fler som testat senare i graviditeten och fått svagare positivt men som det ändå gått bra för?

blääääääääääää
  • Svar på tråden Svagare graviditetsttest efter vecka 10?
  • Vickan I

Svårt säga, men allt kan säkert vara bra. Ett gravtest "ska" inte bli svagare. HCG som testen mäter är som högst mellan veckorna 9-12 eller även fram tom vecka 16, beroende på hur/vilken tabell man läser.

Men vissa test kan vara sämre, ha mindre färgämnen i sig, sämre uppsugningsförmåga osv så inte alltid man kan jämföra testen rakt av. Men var det verkligen jättestor skillnad eller är det oron som talar lite också?

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • kvinnan78

Jag höll oxå på att kolla sådär, men man ska inte hålla på o jämföra sa min gyn läkare, man blir orolig o det är inte ett bra sätt att se på hur bra grav fortskrider, jag fick oxå svagare test men är gravid i v23 o bebis sparkar o lever rullan. Blodprov eller VUL ger bättre svar. Testen är känsliga för hur mkt man dricker, vilken tid på dygn, märke, LOT nr osv

• LittleMermaid

Gaaaaaaaah! Jag gjorde det där också, NOT GOOD! Gick till KUB-test och var helt övertygad aóm att jag inte var gravid längre - men hallå, där var ett alldeles perfekt litet barn (som är 1 år nu!).

Det är väl nåt med att de hormoner som testen mäter inte är lika starka längre fram i graviditeten! För jag var full av HCG (heter det va, kommer knappt ihåg!) när jag kom till KB-testet. 

Lycka till med din graviditet och försök njuta och inte nojja så mycket! (Lättare sagt än gjort, jag vet!) 

• Chetti
    kvinnan78 skrev 2011-09-03 10:36:16 följande:
    Jag höll oxå på att kolla sådär, men man ska inte hålla på o jämföra sa min gyn läkare, man blir orolig o det är inte ett bra sätt att se på hur bra grav fortskrider, jag fick oxå svagare test men är gravid i v23 o bebis sparkar o lever rullan. Blodprov eller VUL ger bättre svar. Testen är känsliga för hur mkt man dricker, vilken tid på dygn, märke, LOT nr osv
    Tack för ditt svar! Ska på inskrivning på tisdag och då kollar de väl HCG och sådant?

Jag var på Ul förra veckan och då såg allt bra ut, var då i vecka 9. Hjärtat slog och allt var fint
    blääääääääääää
  • Chetti
    LittleMermaid skrev 2011-09-03 10:44:25 följande:
    Gaaaaaaaah! Jag gjorde det där också, NOT GOOD! Gick till KUB-test och var helt övertygad aóm att jag inte var gravid längre - men hallå, där var ett alldeles perfekt litet barn (som är 1 år nu!).

Det är väl nåt med att de hormoner som testen mäter inte är lika starka längre fram i graviditeten! För jag var full av HCG (heter det va, kommer knappt ihåg!) när jag kom till KB-testet. 

Lycka till med din graviditet och försök njuta och inte nojja så mycket! (Lättare sagt än gjort, jag vet!) 
    tack för ditt svar! Det lugnade mig ordentligt!

Jag ska försöka njuta av att jag är gravid tills motsatsen (Gud förbjude) skulle visa sig!!
    blääääääääääää
  • Kaosmamma

Blir så, en kompis testade sig i v 16 och var nästan negativt men gravid var hon :) det är hormonet som ändras.

• Chetti
    Kaosmamma skrev 2011-09-03 16:22:55 följande:
    Blir så, en kompis testade sig i v 16 och var nästan negativt men gravid var hon :) det är hormonet som ändras.
    Tack för inlägget! Skrattande

de borde varna på förpackningarna att man inte bör testa efter en viss vecka ju!
    blääääääääääää
  • kvinnan78

De kollar inte hcg om det inte har hänt nått annat som kan tyda på nått negativt. Det är bara att vänta till rul.

• Fridaj

Man ska inte testa med grav test efter att man fått ett starkt plus sa barnmorskan till mig när ja var på första inskrivningen där. Hon sa att de kan visa - och svaga + och har man fått plus så är man gravid. Sen visar Ul hur det ser ut.

• Randig
    Jag fick en brunaktig flytning och lite orange flytning imorse och blev orolig, tog också ett test och det visar svagare än det förra veckan!! Är i vecka 6+1 idag....

Kan det vara farligt:(???
  • Chetti

Nu är min son född så jag var gravid trots svagare grav.test i vecka 10.

Nu har jag lärt mig att man inte ska ta grav.test mer än i början av graviditeten. Det borde nästan stå på förpackningarna tycker jag

blääääääääääää
  • Chetti
    syntharen skrev 2012-04-08 13:05:39 följande:
    Grattis till sonen!
    Tackar Glad
    blääääääääääää
  • c89

Det beror väl på om man testar med samma test eller inte? Eftersom att HCG är högre vid vecka 10 än vid vecka 4 så tyder det på att något är fel om det visar mycket svagare med samma test man testat med innan. Men om man testar starkt med testlagret vecka 5 och med rfsu vecka 10 så är det ju inte samma test och det går inte heller jämföra så då.

• Chetti
    c89 skrev 2012-04-08 23:38:55 följande:
    Det beror väl på om man testar med samma test eller inte? Eftersom att HCG är högre vid vecka 10 än vid vecka 4 så tyder det på att något är fel om det visar mycket svagare med samma test man testat med innan. Men om man testar starkt med testlagret vecka 5 och med rfsu vecka 10 så är det ju inte samma test och det går inte heller jämföra så då.

Det var samma slags tester. Som visade starkt första 9 veckorna men som plötsligt visade mycket svagare i vecka 10. Tydligen så blir det så med tiden och senare i graviditeten kan testen t o m bli negativa
    blääääääääääää
  • rasnica

Hände med mig också i vecka 10 första veckorna har rfsu visat jätte starcka streck..men i vecka 10 betydligt svagare hoppas att allt är som det ska har inte haft tecken på att något är fel förutom svagare test i vecka 10 ska på ultraljud den 21 november då är jag i vecka 14 hoppas att lilla bebben är som det ska. Kram till er alla.

• Pineapplelemon

Åh puckojag gjorde precis detta med nu i vecka 10 och testet blev svagare än i vecka 6 men fortfarande tydligt positivt . Testade för jag blev nojig då brösten inte ömmar nästan något längre (har inte ömmat så mycket innan heller men) men det var ju jäkligt dumt nu blev jag bara mer orolig. Denna tråd lugnade mig dock :) Såg ju ett hjärta slå på vul i vecka 7+2 så ska försöka släppa oron!

• Chetti
    Pineapplelemon skrev 2013-12-23 10:02:20 följande:
    Åh puckojag gjorde precis detta med nu i vecka 10 och testet blev svagare än i vecka 6 men fortfarande tydligt positivt . Testade för jag blev nojig då brösten inte ömmar nästan något längre (har inte ömmat så mycket innan heller men) men det var ju jäkligt dumt nu blev jag bara mer orolig. Denna tråd lugnade mig dock :) Såg ju ett hjärta slå på vul i vecka 7+2 så ska försöka släppa oron!
    Ja, det är säkert ingen fara! Mitt blev ju bara svagare och svagare men i mitt knä sitter en 21 månaders kille =)
    Jag var oxå jätteorolig men tydligen så blir hormonet svagare och svagare och testar man längre fram kan testet t o m visa negativt...
    blääääääääääää
Svar på tråden Svagare graviditetsttest efter vecka 10?