• Anonym

Hur ska jag introducera mat för min bebis?

Jag har en dotter som är 5 månader och nu vill vi börja introducera henne till mat.
    Idag äter hon enbart ersättning 5-6 ggr dag (inkl 1 gång på natten)

Nu till mina frågor.

- Ska jag börja introducera mat 1 gång per dag, eller varje gång hon ska äta ersättning?
    - Hur mycket bör man ge i början (1 tsk eller mer?)
    - När kan man börja ge mer mat?
    - När kan hon börja äta gröt på morgon/kväll i stället för, eller tillsammans med, ersättning?
    - Hur kan ett bra matschema se ut för en bebis?

Vi bor utomlands just nu och jag har inte kontakt med BVC, därför kommer frågor som kanske vore självklara att ta upp med dem.

Tar tacksamt emot alla svar.

• Svar på tråden Hur ska jag introducera mat för min bebis?
  • Anonym
    La Lola skrev 2011-09-03 10:34:11 följande:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../

Lite hjälp kanske?
    Tack, vilken superbra länk

Men frågan jag har efter att ha läst är hur gammal barnet brukar vara när de börjar äta större måltider, eller efter hur lång tid snarare?

När börjar bebisar äta gröt morgon och kväll i stället för ersättning, hur gamla är de då ungefär?

Någon som vet?
  • linjes

Allt är ju relativt efter bebisen,man märker ju av när dom är redo att sluta med ersättning o börja med gröten eller vad man nu äter till frukost

• Anonym

Jag brukar amma precis innan vi går upp, sen äter jag frukost och vi leker lite. Ca 1,5h efter amningen ger jag en portion gröt (tar ca 30 min) där det varierar lite hur mycket som faktiskt hamnar i magen. Amning igen efter 1-2h. Skippar vi frukostgröten är det runt 2,5h mellan amningarna där på morgonen. Resultatet är alltså att vi inte riktigt ersätter amningen men att det blir längre mellan tillfällena.

• hannis

Vi började med en tsk grönsakspuree på lunchen när vi själva åt och sen amning efteråt. Efter några veckor introducerade vi gröt, också någon tsk först när vi åt middag. Övriga mål var amning som vanligt. Vid 8 månader blev det även mat vid middagstid och sen gröt innan nattning. Resten var amning upp till ett år då alla mål sakta blev mat och amningen mer som en mysstund emellanåt. Kan tänka mig att man fasar ut ersättningen då om man ger flaska i stället.

• Anonym

Tack för era svar och konkreta råd. Jag tycker det är jättekrångligt detta med maten faktiskt och är lite rädd att göra fel. Men om jag börjar introducera lite puré vid något tillfälle på dagen (lunch kanske?) och sedan låter henne suga på lite kokta gränsaker (i enlighet med BLW) när hon sitter vid bordet) så borde det ju vara en bra början. När hon blivit någon månad äldre så kan jag börja med lite gröt på kvällen.

Vad tror ni om det?

• La Lola
    Anonym skrev 2011-09-03 21:26:08 följande:
    Tack för era svar och konkreta råd. Jag tycker det är jättekrångligt detta med maten faktiskt och är lite rädd att göra fel. Men om jag börjar introducera lite puré vid något tillfälle på dagen (lunch kanske?) och sedan låter henne suga på lite kokta gränsaker (i enlighet med BLW) när hon sitter vid bordet) så borde det ju vara en bra början. När hon blivit någon månad äldre så kan jag börja med lite gröt på kvällen.

Vad tror ni om det?
    Det låter jättebra.

Man kan inte göra fel direkt.
    O funkar inte en sak ja då får man kanske testa ett nytt sätt att gå tillväga.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hur ska jag introducera mat för min bebis?