• aussibaby

Gula "pluppar" på bröstvårtorna

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, så jag hamnar här på forumet. Är i vecka 16 och i morse märkte jag i duschen att mina bröstvårtor har fått små gula "pluppar" (vet inte hur jag ska beskriva det). När jag pillar på dem så lossnar de. Det ser ut lite som vad som kommer ur en hård finne/pormask om ni förstår, liksom hårt och gult. En liten krater blir kvar på bröstvårtan.

Någon som har varit med om nåt liknande eller som vet vad det kan vara?

Det gör inte ont, men jag tycker att det är lite skumt.
    Tacksam för tips. 

• Svar på tråden Gula "pluppar" på bröstvårtorna
  • mamma2kids

menar du på vårtgården

• aussibaby

Nä, liksom på själva bröstvårtan, fast jag har stora bröstvårtor som går ihop mycket med vårtgården.

• mamma2kids

"Talgkörtlarna på vårtgården växer och syns som små rundade, ljusare områden som ofta sticker upp något över ytan"hittade denna förklaring

• CarolinS

Jag har samma ;)  Dte är bara huden som byter ut sig kan man säga. Det är ju hud precis som på övriga kroppen. Sen är det ju talgkörtlar där å det är en blandning med överskottstalg som stöts bort ;)  Hormoner som spökar under graviditet vet du ;)  helt normalt :)

• aussibaby
    CarolinS skrev 2011-09-03 11:32:54 följande:
    Jag har samma ;)  Dte är bara huden som byter ut sig kan man säga. Det är ju hud precis som på övriga kroppen. Sen är det ju talgkörtlar där å det är en blandning med överskottstalg som stöts bort ;)  Hormoner som spökar under graviditet vet du ;)  helt normalt :)
    Tack. Jag antog att det var nåt sånt men inte lyckats hitta nåt annat inlägg som nämner det.
    Känns bättre nu. Glad 
  • GulTussilago

Längre fram i graviditeten så blir det ofta även lite intorkad mjölk på bröstvårtorna (samt kanske mer talgöverskott?)  talgkörtlarna syns ännu tydligare än annars.
    (och det är många som undrar vad det är )

• CarolinS

Aussibaby: Ja jag brukar oxå känna att det känns bättre när jag vet ;) :)  Ja råmjölk brukar komma mot slutet å kan läcka lite å ofta blanda sig med talg. På slutet kan man även få att brösten läcker.  Jag brukar skrapa lite lätt så åker de av eller peela med peelinghandskar (väldigt försiktigt) sen smörjer jag in vårtgårdarna, det mår de bra av. Men använd kräm med lite parfym eller helst ingen alls då det ju är ett känsligt område ;)

• watership down

ja det är väl gammal hud o lite råmjölk o sånt som bildas. brukar pilla bort det med nageln :)

• mave44

Ni verkar veta mkt om detta och jag undrar om det bara förekommer vid graviditet eller om man kan få så annars också? Typ innan mens?

Svar på tråden Gula "pluppar" på bröstvårtorna